جزییات کامل اجاره " دانشگاه پیام نور" اراک

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۸:۰۰:۰۵
کد خبر: ۹۰۵۱۵۰
جزییات کامل اجاره  دانشگاه پیام نور اراک
دانشجویان دانشگاه پیام نور اراک که با آغاز سال تحصیلی جدید با "کرایه داده شدن یکی از ساختمان‌های دانشگاه به یک مدرسه" روبرو شده و شاهد رفت و آمد دانش‌آموزان در دانشگاه هستند، با اعتراض به این اقدام دانشگاه از مسئولان خواستند تا این موضوع را پیگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دانشجویان می گویند دانشگاه پیام نور اراک ساختمان "دکتر قریب" خود را که گویی ساختمان دانشکده علوم انسانی بوده به یک دبیرستان متوسطه پسرانه غیر انتفاعی کرایه داده و همین امر اعتراض و نارضایتی آنان را برانگیخته است.

آنها اینکار را مصداق تضییع حقوق خود می دانند، یکی از آنها می گوید: در اواسط تابستان زمزمه هایی مبنی بر اینکه ساختمان دکتر قریب که در قلب دانشگاه قرار دارد و بزرگترین و شلوغ ترین ساختمان دانشگاه است، در شیفت صبح به یک دبیرستان پسرانه غیر انتفاعی اجاره داده شده است، بگوش رسید.

وی افزود: یکی دو روز مانده به اول مهر متوجه شدیم که این خبر صحت دارد و این امر موجب خشم دانشجویان شد و از روز اول مهر تجمعاتی در دانشگاه شکل گرفت که در این تجمعات دانشجویان معتقد بودند که شأن و شخصیت دانشجویی دانشجو با هم ردیف شدن کنار پسران دبیرستانی که هیچگونه آشنایی با جو دانشگاهی ندارند زیر سوال رفته و یا اگر قرار بوده بدین وسیله درآمدزایی شود چرا باید ساختمان اصلی هدف این اقدام قرار گیرد، یا چرا از پتانسیل های دیگر دانشگاه استفاده نشود و چرا باید در اولین اقدام آخرین راه را انتخاب کنیم.

به گفته وی، در ادامه این تجمعات جلسات متعددی بین نمایندگان دانشجویان و ریاست و معاونان دانشگاه برگزار شد که خروجی آن بر این شد که این دبیرستان هیچ اقدامی در بخش عمرانی ساختمان انجام ندهد تا دانشجویان بسته پیشنهادی خود را به دانشگاه ارائه دهند تا بهترین تصمیم گرفته شود، اما هر روز با اقدامات مغایر با حرف مسئولین دانشگاه مواجه شدیم که موجب درگیری بین دانشجویان و پرسنل دبیرستان شد.

اینکار مصداق توهین به جایگاه دانشجوست

یکی دیگر از دانشجویان این حرکت را مصداق توهین به شان و جایگاه دانشجو می داند و می گوید: دانشگاهی که شهریه از دانشجوها می گیرد به هیچ وجه نباید محل دانشگاه را به غیر واگذار کند.

او افزود: دانشجویان کمپین اعتراضی براه انداخته و چندباری هم در اعتراض به این مسئله در محوطه دانشگاه تجمع کرده اند ولی مسئولین دانشگاه آنها را هر بار با وعده ای مجاب کرده اند.

دانشجوی دیگر این دانشگاه معتقد است که اینکار مصداق بی ارزش کردن و پائین آوردن شأن دانشجویان است، از طرفی در یکی دو سال اخیر فضای دانشگاه بسیار امنیتی شده و صدای دانشجویان به جایی نمی رسد.

اینکار به نفع هیچکس نیست

دانشجویان معتقدند که اینکار نه به نفع دانش‌آموز است، نه دانشجو، نه اساتید و کارمندان دانشگاه و تنها اقدامی برای کسب درآمد برای دانشگاه است و به قیمت هم‌زیستیِ دانش‌آموزِ بی اطلاع و کم‌اطلاع با آن اندک‌دانشجویانی فراهم شده است که هیچ حرمتی برای محیط علمی دانشگاه قائل نبوده و از سیگار کشیدن تا هزار و یک رفتار غیر اخلاقی دیگر در سایه‌ غفلت حراست دانشگاه انجام می دهند.

این دانشجویان به "محدود شدن رفت و آمد دانشجویان در فضایی که متعلق به آنان است"، " ارائه‌ بی رویه دروس به صورت الکترونیکی و در آمدن صدای دانشجویانی که در آن درس تمایل به حضور فیزیکی در دانشگاه دارند"، "رفت و آمد زیاد خودروهای سرویس مدرسه در دانشگاه" و "کم شدن تعداد ساعات تدریس اساتید حق التدریس دانشگاه" معترض و معتقدند که اینکار به قیمت هدررفت انرژی دانشگاه چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر نیروی مکانیکی در روزهای نیمه تعطیل دانشگاه برای جبران مافاتِ این تصمیم گیری که به عقیده آنها غیرکارشناسانه است، تمام می شود.

آنها حتی مدعی هستند که بعد از این تصمیم(اجاره دانشگاه به مدرسه) آمار انصراف دانشجویان از دانشگاه زیادتر شده است چراکه دانشجوی ورودی جدید به امید ورود به محیط دانشجویی به دانشگاه می‌آید و اگر بداند باز هم باید در همان فضای دانش‌آموزی درس بخواند حاضر نمی شود در دانشگاه پیام نور ثبت‌نام کند.

یکی از دانشجویان می گوید، به دنبال اعتراضات انجام شده، نمایندگان دانشجویان جلساتی با معاونت و ریاست دانشگاه پیام نور داشته اند و به آنها قول داده شده که اسناد و مدارک قانونی این اقدام دانشگاه به نماینده دانشجویان ارائه شود، ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است و حتی علاوه بر بدقولی مسئولان دانشگاه، دانشجویان در روز سه شنبه هفته گذشته با فنس کشی قسمتی از محوطه دانشگاه در محدوده ساختمان دکتر قریب مواجه شدند.

به گفته وی، این شرایط باعث شد که دانشجویان در روز چهارشنبه سوم مهرماه با تحصن در محل درب ورودی اصلی دانشگاه مسیر ورودی سرویس مدارس را ببندند ولی این کار منجر به درگیری لفظی بین دانشجویان و پرسنل دبیرستان شد که با دخالت بجای حراست ختم بخیر شد.

وی با بیان اینکه در ادامه جلسه ای فوری بین دانشجویان و دکتر ملکی راد ریاست دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: در پایان جلسه ای بین نمایندگان دانشجویان و دکتر ملکی راد و مشاورین حقوقی وی در دفتر ریاست برگزار شد و خروجی جلسه این بود که در روز یکشنبه توسط دانشجویان بسته ای پیشنهادی به دانشگاه ارائه شود که که در صورت تایید، موجب تغییر مفاد قرارداد بین دانشگاه و دبیرستان شود.

 مشکل دانشجویان با این مسئله هنوز برطرف نشده و آنها همچنان خواهان رسیدگی به مطالبه اصلی شان که تغییر این شرایط است، هستند.

چاره ای نداریم

دکتر ملکی راد رییس دانشگاه پیام نور استان مرکزی در پاسخ به پیگیری ها، با بیان اینکه دانشگاه بر اساس مصوبه هیأت امنا می تواند فضاهای اضافی خود را با نظر کارشناس دادگستری در اختیار اماکن آموزشی قرار دهد، اظهار کرد: ما در گذشته در  مرکز اراک 11 هزار دانشجو داشتیم اما در حال حاضر تعداد این دانشجویان به زیر 3 هزار نفر رسیده است، در نتیجه ما هم در اراک و هم در استان ساختمان اضافه داریم که ساختمان استان بر اساس تفاهم نامه دانشگاه با معاونت ریاست جمهوری به پارک علم و فناوری استان واگذار شده است و یکی از ساختمان های مرکز اراک نیز بر اساس اولویت به صورت اجاره در اختیار یکی از مدارس اراک قرار داده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس اولویت سازمان مرکزی، دانشگاه های پیام نور همانند دانشگاه های آزاد باید مدارسی وابسته به دانشگاه راه اندازی کنند، اما از آنجاکه زیرساخت های لازم برای راه اندازی چنین مدارسی در استان مهیا نبود، دانشگاه تصمیم گرفت با اجاره یکی از ساختمان های خود به این موضوع ورود پیدا کند. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات متعدد دانشگاه در بحث بودجه،  متاسفانه چاره ای جز اینکه از فضاهای موجود درآمدزایی کنیم نداریم.

وی درخصوص اعتراضاتی که دانشجویان نسبت به اینکار دارند، افزود: با توجه به اینکه امکان ورود و خروج از درب پشتی برای ساختمان دکتر قریب فراهم است و دانشگاه نیز تا ماه آینده دیگر به این ساختمان نیازی نخواهد داشت، تصمیم بر آن شد تا این ساختمان در اختیار این دبیرستان پسرانه قرار بگیرد. در حال حاضر دانشگاه از حیث بودجه و مسائل مالی در شرایط خاصی قرار دارد و حتی قادر نیستیم هزینه ماژیک های خود را بپردازیم، در چنین شرایطی راهی جز درآمدزایی از این طریق وجود ندارد.

اولین بار نیست که در استان این اتفاق می افتد

ملکی راد اضافه کرد: این کار اولین بار نیست که در استان اتفاق می افتد، در گذشته در محلات، دلیجان، تفرش، شازند و برخی از واحدهای آموزشی دیگر نیز اماکن دانشگاه در اختیار مدارس قرار داده شده اند. امکان درآمدزایی برای دانشگاه از راه های دیگر مانند کاشت گیاهان دارویی و یونجه هم مهیاست اما ساختمانی که ما در حد تأمین گرمایش و سرمایش آن ناتوان هستیم به اعتقاد بنده اگر رها شود و بلااستفاده بماند، خراب خواهد شد.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اراک اجاره این ساختمان را سرمایه گذاری پایداری برای دانشگاه عنوان کرد و گفت: ما هنوز هم مجبور هستیم برخی از ساختمان های خود را از آموزش و پرورش اجاره کنیم و این تبادل ساختمان بین دانشگاه و آموزش پرورش از گذشته هم وجود داشته است. در حال حاضر 270 دانشجو در غرق آباد داریم که یک مدرسه برای استقرار آنها اجاره کرده ایم و اگر آنها هم بخواهد به چنین فضای اعتراضی وارد شوند، ما اصلا جایی برای استقرار دانشجویان خود نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر در پرداخت پول آب و برق و گاز و برخی هزینه های جاری خود عاجز مانده ایم و ادعای درآمد میلیاردی برای دانشگاه صحت ندارد. وقتی کل بودجه مرکز اراک زیر 200 میلیون تومان است و مکان دانشگاه نه در ولنجک تهران، بلکه در حاشیه شهر قرار دارد، کسی حاضر به اجاره کردن اماکن دانشگاه نمی شود و این مورد هم یک استثنا بوده است.

دانشجویان باید به جای اعتراض از اینکار استقبال کنند

وی افزود: من اگر جای دانشجویان بودم از این موضوع کاملا حمایت می کردم و ترجیح می دادم با اجاره فضاهای دانشگاه به منظور درآمدزایی بتوانیم بخشی از زیرساخت های لازم را برای اداره بهتر دانشگاه فراهم کنیم. مطمئنا در این تنگنای مالی هرکسی جای من قرار داشت هم همین منوال را پیش می گرفت و اقدام به اجاره ساختمان های دانشگاه می کرد.

ملکی راد در پاسخ به این سوال که آیا تداخل حضور دانش آموزان و دانشجویان در محیط دانشگاه منجر به آسیب به هر دو طرف می شود یا خیر؟ بیان کرد: حضور دانش آموزان و دانشجویان در ساعات آموزشی هیچ تداخلی با هم ندارد و بنده با اصل اینکه حضور دانش آموز در محیط آموزشی مشکل دارد اصلا موافق نیستم، چرا که این موضوع فقط منحصر به ایران نیست و بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا هم مدرسه دارند. خود این دانشجویان در سالهای قبل در محیط دبیرستان بودند و اگر بخواهیم از این منظر به موضوع نگاه کنیم که حضور دانش آموز و دانشجو در کنار هم می تواند آسیب زا باشد باید کلیه دانشگاه های کشور را در بیابان بسازیم و دانشجویان را با هواپیما به دانشگاه ببریم و بیاوریم.

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اراک اظهار کرد: عده ای معتقدند رفت و آمد دانش آموزان در این مسیر می تواند خطر آفرین باشد اما ما هیچ مسئولیتی در قبال این مسئله نداریم و دانشگاه صرفا یکی از ساختمان های خود را در اختیار آن مدرسه قرار داده است و مسئولیت کلیه اتفاقات احتمالی با خود مدرسه است.

وی افزود: دانشجویان نه تنها باید از این موضوع استقبال کنند، بلکه خود باید شرایطی را فراهم کنند تا دانشگاه به سمت درآمدزایی حرکت کند و هزینه های جاری را تا حد امکان کاهش دهد. در صورتیکه دانشجویان بتوانند نیمی از درآمد حاصل از اجاره این ساختمان را خود تأمین کنند، مطمئنا نه تنها این ساختمان بلکه دیگر ساختمان های استان هم اجاره داده نمی شوند. متاسفانه تاکنون نه از طرف دانشجویان و نه ازکارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه اقدام قابل قبولی در راستای درآمدزایی انجام نشده است و دانشگاه تا اینجا هم با حداقل های موجود به کار خود ادامه داده است.

90 درصد شهریه ها به طور کامل پرداخت نشده

ملکی راد با تاکید بر اینکه درآمدزایی نیازمند شم اقتصادی قدرتمندی است، افزود: واقعیت این است که درآمدزایی به آن سهولتی که دانشجویان تصور می کنند نیست و در حدود 90 درصد از همین دانشجویانی هم که معترض هستند، شهریه خود را به طور کامل پرداخت نکرده اند. مطمئنا کسب رضایتمندی 100 درصدی افراد امکان ندارد و گاها برخی موارد و پیشنهادات خامی از سوی دانشجویان مطرح می شود که ناشی از اطلاعات نادرست و بی پایه و اساس است.

وی با اشاره به اینکه عده ای از دانشجویان تعدیل نیروهای موجود را راه حل مناسبی برای کاهش هزینه های دانشگاه عنوان کرده اند، ادامه داد: بنده به رئیس اسبق این دانشگاه قول داده ام که در هیچ شرایطی حتی یک نیرو هم تعدیل نکنم و اگر شرایط بخواهد به آنجا برسد بنده خودم خواهم رفت و معیشت هیچ کسی را به خطر نمی اندازم.

وی تاکید کرد: دانشجویان بدانند که این کار دانشگاه کاملا قانونی است و با فشار و تجمع کار به جایی نخواهد رسید.

 

نظر شما