دلیل اصلی خشکیدگی درختان بلوط در استان چیست؟

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۹:۰۰:۳۱
کد خبر: ۹۰۵۱۵۴
دلیل اصلی خشکیدگی درختان بلوط در استان چیست؟
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: دلیل‌های بسیاری برای بحث خشکیدگی درختان بلوط وجود دارد ولی احساس می‌شود مشکل اصلی زاگرس و خشکیدگی درختان بلوط کاهش رطوبت بوده که باید این رطوبت جبران شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی محمدی‌مقدم هفتم مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران استان، با اشاره به بحث آبخیزداری و اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: امسال بحث بوم سازگان زاگرس در مناطق 11 گانه استان‌های زاگرس‌نشین در خصوص بحث خشکیدگی درختان بلوط مورد توجه قرار گرفته و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: دلیل‌های بسیاری برای بحث خشکیدگی درختان بلوط وجود دارد ولی احساس  می‌شود مشکل زاگرس و خشکیدگی درختان بلوط کاهش رطوبت بوده که باید این رطوبت جبران شود، گرچه امسال بارش‌های بهاره موجب شد تا درختان بلوط مناطق جنگلی استان شاداب و با نشاط شوند.

محمدی‌مقدم گفت: 350  هزار هکتار از عرصه‌های استان را بوم سازگان زاگرس تشکیل می‌دهد که از اعتبار 400 میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی، 20 میلیارد و 490 میلیون تومان به بوم سازگان زاگرس اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در بحث بوم سازگان زاگرس 74 پروژه از جمله آبخیزداری، بیومکانیکی و ... اجرایی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به تامین یک میلون اصله نهال در استان، تصریح کرد: از این میزان 355 هزار اصله نهال در نهالستان‌های شهرکرد و لردگان و 600 هزار اصله نهال توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

در ادامه نصیری معاون فنی اداه کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه بیش از 310 هزا هکتار عرصه جنگلی در استان وجود دارد، تصریح کرد: پدیده خشکیدگی درختان زاگرس چندین سال است که مشاهده می‌شود که یکی از عوامل رخداد این پدیده، تغییرات اقلیمی بوده که اقدامات خوبی در استان در این زمینه صورت گرفته است.

در ادامه علی‌محمد محمدی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان گفت: امسال در بخش آبخیزداری 199 نقطه محل مشخص شده که 185 پروژه سنگی ملاتی، دو پروژه پخش سیلاب و عملیات اجرایی 150 هزار مترمکعب پروژه سنگی، ملاتی و خاکی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی بیان کرد: سال گذشته در 30 حوزه عملیات آبخیزداری انجام شده که امسال به 40 حوزه به مساحت 422 هزار هکتار انجام خواهد شد.

محمدی افزود: 80 تا 85 درصد از پروژه‌هایی که از سوی صندوق توسعه ملی اجرایی می‌شوند در اطراف دشت‌های بزرگ استان هستند.

وی اظهار کرد: امسال اشتغال پروژه‌های آبخیزداری استان به صورت مستقیم 60 هزار نفر روز بوده که تاکنون 53 قرارداد عملیات مکانیک و بیومکانیک در استان منعقد شده است.

در ادامه برمک اسلامی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: از محل صندوق توسعه ملی برای کاداستر اراضی، سه میلیارد و 200 میلون تومان و یک میلیارد و 600 میلیون تومان به منظور مبارزه با آفات جنگلی و مرتعی به استان تخصیص داده شده است.

وی گفت: در ابتدای امسال کار مبارزه برای شش هزار و 600 هکتار از کانون آفات و بیماری‌ها که عمدتا آفات جوانه‌خوار بود، انجام شد.

اسلامی با بیان اینکه 98 درصد مساحت عرصه‌های استان دارای سند است، تصریح کرد: حدودا کاداستر 30 درصد از اراضی استان انجام شده و با استفاده از اعتبارات امسال صندوق، این انتظار می‌رود که به 50 درصد برسد.

در ادامه هومان خاکپور معاون آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: رویکرد سازمان جنگل‌ها واگذاری پروژه‌ها به مردم است، زیرا از این طریق میل و رغبت برای نگه‌داری آن‌ها افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان بر این است که بتوان به توسعه پایدار دست یافت، خاطرنشان کرد: به دنبال معیشت پایدار برای مردم هستیم که متاسفانه بهره‌برداری ناپایدار در حال رخ دادن است و رسانه‌ها می‌توانند با شفاف‌سازی در راستای جلب اعتماد مردم به منابع طبیعی اطلاع رسانی خوبی را انجام دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز