راهکارهای عملی برای جلوگیری از خواب آلودگی حین رانندگی در سفر

۱۴۰۱/۱۱/۲۳ - ۱۶:۰۱:۲۱
کد خبر: ۹۰۹۶۶۶
راهکارهای عملی برای جلوگیری از خواب آلودگی حین رانندگی در سفر
رانندگی در سفر معمولا به خاطر طولانی بودن باعث خستگی و در نهایت خواب آلودگی راننده می شود که باعث به خطر افتادن جان همه و خراب شدن سفر می شود. در اینجا می خواهیم با آموزش چند توصیه مفید شما را برای سفری ایمن و لذتبخش راهنمایی کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ با توجه به اقلیم زیبای ایران بسیاری از خانواده ها سفر با اتومبیل را انتخاب می کنند اما باید توجه داشت که این سفر می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد و حتی به قیمت جان اعضای خانواده تمام شود.

فردی که مسئولیت رانندگی در سفر را به عهده می گیرد باید حتماً قبل از شروع سفر به میزان کافی استراحت کرده باشد و از مصرف داروهای خواب آور خودداری کند.

ما به شما چند ترفند معرفی می کنیم که با اجرای آنها در طول سفر پشت فرمان خوابتان نمی برد و سفری ایمن خواهید داشت .

قبل از سفر خوب بخوابید

اگر قصد دارید سفر طولانی مدت داشته باشید قبل از راه افتادن حداقل 7 ساعت بخوابید چرا که خواب خوب به هوشیاری شما کمک می کند؛ محققان ثابت کردند افرادی که شب قبل از رانندگی کم می خوابند هوشیاری آنها تا یک سوم کاهش پیدا می کند.

از طرفی کم خوابی باعث می شود که فرد در طول رانندگی قدرت واکنش کمتری داشته باشد.

غذای سبک بخورید

وعده غذای شام قبل از رانندگی را بخوریم همچنین اگر سفر شما طولانی مدت است و در طول روز باید وعده غذایی مصرف کنید توصیه می شود که از مصرف مواد غذایی چون گوشت قرمز و کربوهیدرات که هضم سنگینی دارند اجتناب کنید.

مصرف مواد غذایی سنگین موجب بروز خستگی و احساس خواب آلودگی می شود.

صبحانه خوب بخورید

وعده صبحانه بسیار حائز اهمیت است و انرژی روزانه شما را تامین می کند همچنین به توانایی های روانشناختی و جسمی شما کمک می کند توصیه می شود که در صبحانه مقدار زیادی پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنیم تا حداقل برای روز هوشیار باشید.

تهویه مطبوع در اتومبیل ایجاد کنید

رانندگی در آب و هوای گرم یا بدون تهویه به دلیل کاهش سطح اکسیژن موجب خواب آلودگی می شود و از طرفی قرار گرفتن در معرض گرمای شدید افزایش تنش، سرگیجه و حالت تهوع را به دنبال دارد.

هر دو ساعت 15 دقیقه استراحت کنید

رانندگی طولانی مدت موجب خستگی و بر هم خوردن تمرکز می شود و به همین دلیل توصیه می شود هر دو ساعت رانندگی 15 دقیقه توقف کنید و به ذهن و جسم خود استراحت بدهید.

با سرعت مطمئنه رانندگی کنید

رانندگی با سرعت بالا نیازمند هوشیاری و دقت بسیاری بوده و بر احساسات شما تاثیر گذار است همچنین موجب خستگی زودرس و افزایش خطر تصادف می شود.

ساعت ممنوعه برای رانندگی

بدن شما در بین ساعت 2 تا 5 صبح نیاز به خواب دارد به همین دلیل توصیه اکید این است که در این ساعات رانندگی نکنید چرا که خواب در این ساعات وارد سیکل عمیق می شود و سیستم عصبی شما به پایین ترین میزان عملکرد خود می رسد.

مصرف الکل و داروهای خواب آور ممنوع

مصرف الکل بر عملکرد اعصاب شناختی تاثیر می گذارد و استرس اضطراب را افزایش می دهد و موجب از دست دادن هوشیاری فرد می شود افزون بر این مصرف داروهای ضد افسردگی، قرص های خواب آور و ضد آلرژی نیز می تواند در کاهش هوشیاری موثر باشند.

تنهایی سفر نکنید

در صورتی که در طول سفر فردی همراه شما باشد سفر ایمن تری خواهید داشت چرا که او در صورت بروز خواب آلودگی می تواند به شما هشدار دهد همچنین نوبتی رانندگی کردن می تواند در کاهش خستگی تاثیرگذار باشد تا شانس تصادفات را کاهش دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز