افزایش ۱۵۲ درصدی ذخیره آب در پشت سدهای استان

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۱۴:۰۰:۴۹
کد خبر: ۹۱۸۷۶۱
افزایش ۱۵۲ درصدی ذخیره آب در پشت سدهای استان
اکنون ۱۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب در پشت سدهای خراسان شمالی ذخیره شده است که این رقم نسب به مدت مشابه سال گذشته، ۱۵۲ درصد بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی روز شنبه اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته، ۴۷ میلیون مترمکعب آب در مخزن سدهای استان ذخیره بود.

وی  افزود: اکنون سد شیرین دره بهترین وضعیت را در میان سدهای استان دارد و ۸۵.۵ درصد از این دریاچه پر است و سد شیروان ۴۰ درصد، اسفراین ۲۲.۳ درصد، چری ۵۳.۱ درصد، غلامان ۵۷ درصد و قزلداش ۵۶.۱ درصد از مخازن خود آب ذخیره دارند.  

وی گفت: در سال آبی جاری، ۱۲.۶ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده است که این رقم در زمان مشابه پارسال ۷.۶ میلیون مترمکعب بوده است.  

وی خاطرنشان کرد: در سال آبی جاری، ۱۵.۶ میلیون مترمکعب آب از سدهای استان خارج شده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲.۸ میلیون مترمکعب ثبت شده است.  

واسطه اظهار داشت: ۹۰ درصد از حجم آب رها شده از سدها، سهم کشاورزی است.  

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در باره رهاسازی آب از سدهای استان گفت: برای ظرفیت سازی در این مخازن و مهار سیلاب، امسال بخشی از آب ذخیره شده در سدهای شیرین دره، بیدواز، سومبار و چندیر انجام می شود.  

واسطه با بیان اینکه افزایش کیفیت آب ذخیره شده در مخزن سد، از دیگر اهدف رهاسازی آب است اظهار داشت: با رهاسازی، بخشی از رسوب انباشته شده در مخزن دریاچه، تخلیه می شود و این امر سبب جلوگیری از کاهش عمر مفید این سازه ها خواهد شد.  

وی در بخش دیگر سخنان خود در باره میزان بارندگی ها در سال آبی جاری گفت: تا اوایل آبان ماه، خراسان شمالی ششمین استان کم بارش کشور بود و تاکنون به طور متوسط ۴.۳ میلی متر بارندگی در ایستگاه های این شرکت به ثبت رسیده است.  

وی افزود: بیشترین بارندگی های استان در این مدت در ایستگاه بجنورد با ۱۴.۳ میلی متر و کمترین آن در فاروج با ۰.۴ میلی متر ثبت شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی  با بیان اینکه بارندگی ها در پاییز امسال نسبت به دراز مدت ۶۸ درصد کاهش دارد گفت: سال آبی گذشته در این مدت ۲۷.۶ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده است که بر این اساس میزان بارش ها ۸۴ درصد کاهش یافته است.

در استان خراسان شمالی هفت سد با ظرفیت ۲۳۴ میلیون مترمکعب آب، در دست بهره برداری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز