یادداشت وارده ؛

هکتیویسم ابزار دست تندروها

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۱۹۷۰۶
هکتیویسم ابزار دست تندروها
آیا هک اینستاگرام سهل و آسان شده است یا باید نگران حوزه دسترسی هکرها بود!

به گزارش برنا،صفحه شخصی محمد فیضی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی از دسترس خارج شد.

مهدی جهاندیده در یادداشت ارسالی به آسیب شناسی این موضوع پرداخته است.

مهدی جهاندیده؛آیا هک اینستاگرام سهل و آسان شده است یا باید نگران حوزه دسترسی هکرها بود!

پیج اینستاگرام محمد فیضی هک شد. در اولین ساعت از دوازدهمین روز از آبان ماه ۹۸، هکر چند پست غیراخلاقی را در پیج این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم آپ کرد. پیجی که در اینستاگرام، بیش از ۱۶ هزار فالوور دارد، برای یک نماینده شهرستانی و حتی سیاستمدار ایرانی، رسانه مهمی محسوب می‌شود.(پس از حمله هکرها پیج از دسترس خارج شده است هکر خود را متعلق به «گروه جوانان انقلابی» معرفی کرده، گفته «به جهانی آزاد تعلق دارد» و مدعی شده در همان شب پیج‌های روح‌الله حسینیان، محمد جواد آذری جهرمی و علی لاریجانی را نیر هک خواهد کرد.

انتصاب هکر به جریان انقلابی به بیاینه انقلابی فیضی پاسخ داده شد.

فیضی تنها صفحه‌ای بود که همان شب مورد حمله رخنه‌گران قرار گرفت. سوال اصلی اینجاست که چرا پیج فیضی مورد حمله سایبری واقع شده است؟ 

واکنش و تمهیدات وزارت کشور در این باب مهم می باشد.

«قربانیان هکتویست‌ها» عموما چهره‌های سرشناسی هستند که حملات سایبری آنها، همان ژانر مجازی هجمه‌های سیاسی‌ست. پدیده‌ای که چندان هم نوظهور نیست؛ اما برای نقره داغ کردن سیاستمدارها ابزاری موثر است. هکتویست‌ها در یک روز جنجالی،کلی اطلاعات شخصی از آنگلا مرکل،فرانک والتر اشتاین‌مایر و روبرت هابک را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. ماجرای هک شدن ایمل‌های هیلاری کلینتون در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا را هم حتما می‌دانید. مهدی جمعه، نخست‌وزیر تونس پس از بن علی، هم دیگر قربانی سرشناس هکرهاست. 

در یک دهه اخیر، عالم سیاست از این دست رخنه‌ها را بارها به خود دیده است. همین چندی پیش صفحه فیس‌بوک صادق زیباکلام با چنین موردی مواجه شد. از ایسنتاگرام گرفته تا واتس آپ، همه شبکه‌های اجتماعی به نوعی «طعمِ گس حملات سایبری هکتویست‌ها» را مزه کرده‌اند. در آخرین ورژن از بداخلاقی‌های سیاسی، پیج یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب قربانی «مواضع سیاسی هکتیویسم» شده است؛ آنهم در کمتر از یک ماه مانده به ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم. به نظر شما اینگونه هک شدن شبهه‌برانگیز نیست؟ 

اینستاگرام محمد فیضی تا کنون به عنوان یک رسانه با ضریب نفوذِ بالا به عنوان نقطه قوت او در جریان اطلاع‌رسانی‌هایش بشمار می‌رفته است. پیجِ فیضی به نوعی انعکاس دهنده رفتار و عقاید سیاسی و اجتماعی او هم بود. حال این رسانه در دسترس نیست و شاید امکان بازگشت صفحه هم وجود نداشته باشد.

چه کسانی از این محدودیت‌ها سود می‌برند؟  هک کردن تریبون رسمی و رسانه اجتماعی یک نماینده مجلس در آستانه انتخابات ۹۸، تخلف انتخاباتی و حتی سیاسی تلقی می‌شود.

یک روز پیش از هک شدن پیج محمد فیضی، هکری که از گزارش مجتبی ساعی در جریان بازی استقلال با تراکتورسازی گلایه‌ داشت؛ پیج ساعی را هک کرد! آیا ضریب امنیت اینستاگرام آنقدر پایین است که به این راحتی دستخوش بازی هکرها ‌شود؟

موارد مشابهی از هک شدن پیج‌ها در اینستاگرام سراغ داریم که عملا پس از هک، کاربر امکان بازیابی اکانت خود را نداشته است. اینجاست که به مصائبِ هک شدن، باید فنا شدن بخش عمده و مهمی از اطلاعات و ارتباطات را نیز افزود. 

اینستاگرام هیچ وقت نتوانسته از گزند هکرها در امان باشد. چهارسال گذشته و در آستانه انتخابات اسفند ۹۴ هم چنین اتفاقاتی را شاهد بودیم. صفحه اینستاگرام آیت الله سید حسن خمینی توسط افراد نامعلومی هک شد. فوبیای اینکه هک آغازی بر دیگر هجمه‌ها خواهد بود و چنین اتفاقی ممکن است برای دیگر چهره‌های سیاسی فعال در انتخابات ۹۴ رخ دهد؛ موجی از نگرانی‌ها را در میان آنها آفرید.

هکتیویسم را می‌توان چهره‌ای آپ دیت شده‌ای از همان نیروهای خودسر و تندروی سنتی دانست. در دو انتخابات پیشین سیاسیون و کاندیداها فعالیت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی خودشان را روی شبکه‌های اجتماعی متمرکز کرده‌اند. حال کنشی غیرقانونی و غیر اخلاقی به نام هک بشدت نگرانی‌ها را بالا برده است. اینکه مبادا پیج‌شان هک شود و پست‌هایی با محتوا و فحوای دروغ در رسانه‌های اجتماعی آنلاین بنام آنها منتشر و آب را با شتاب بیشتری در آسیاب تندروها به چرخه دربیاورد.

یادداشتی از مهدی جهاندیده

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز