مدیر کل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری فارس :

طرح جامع مدیریت سیلاب در دست تهیه است

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۱۲:۳۳:۲۷
کد خبر: ۹۲۱۸۴۷
طرح جامع مدیریت سیلاب در دست تهیه است
مدیر کل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری فارس گفت: طرح جامع جمع‌آوری و مدیریت آب‌های سطحی و سیلاب شیراز در دست تهیه است و سازمان آب منطقه ای فارس و شهرداری شیراز متولی اجرای این کار شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ امیر حسین جمشیدی گفت: به دنبال وقوع سیل در فروردین ماه امسال در شیراز و بروز اتفاقات تلخ و ناخوشایند به ویژه در ۲ منطقه دروازه قرآن و شهرک سعدی، استاندار فارس بر تهیه این طرح تاکید کرد و به دنبال آن ۲ مجموعه شهرداری شیراز و آب منطقه‌ای استان متولی انجام این کار شدند.

او ادامه داد: با توجه به گستردگی کار و وسعت حوضه آبریز شیراز، بعد از تصویب شرح خدمات، با توجه به زمان‌بر بودن کار بنا شد که در کنار تهیه طرح، شهرداری شیراز اقدام به تهیه یک طرح مجزا برای مناطق دروازه قرآن و سعدی کند.

وی بیان کرد: بر این اساس تاکنون در ۲ حوزه دروازه قرآن و سعدی، شهرداری شیراز اقداماتی برای پیش‌گیری از وقوع سیل و تکرار سیل فروردین امسال انجام داده است.

مدیر کل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری فارس اظهار داشت: از جمله این اقدامات می‌توان به سنگ چینی و افزایش ارتفاع حوضچه انتقال آب از دروازه قرآن به سمت رودخانه خشک به منظور افزایش حجم مخزن ذخیره و لایروبی کامل کف این حوضچه اشاره کرد.

جمشیدی اضافه کرد: با توجه به نقش شدت بارش در بالادست در جاری شدن سیل فروردین‌ امسال، شهرداری شیراز در بالادست حوضچه آرامش اقدام به ساخت یک حوضچه و دیوار فشارشکن کرد.

وی افزود: در منطقه سعدی نیز ۲ کار را شهرداری شیراز انجام داد که یکی با توجه به اینکه بخشی از دفع آب های سطحی در این منطقه با لوله و مقداری نیز با کانال انجام می‌شود، شهرداری شیراز اقدام به لایروبی و پاکسازی کامل این کانال‌ها کرد.

جمشیدی ادامه داد: علاوه بر این، در ورودی نطقه‌ای که آب وارد کانال می‌شود دیوارهای هدایت کننده در ۲ سمت این کانال‌ها احداث شد تا از سرریز کانال‌ها جلوگیری شود.

او اضافه کرد: عملیات لایروبی رودخانه خشک نیز در همین قالب هم‌اینک در دست انجام است.

مدیر کل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری فارس اضافه کرد: همچنین به تمام شهرداری‌های استان ابلاغ شده تا نسبت به پاکسازی همه کانال‌های موجود در محدوده شهرها و اداره کل راهداری نیز نسبت به پاکسازی کانال‌ها و پل‌های مستقر در محورها و راه‌ها اقدام کند.

سیل پنجم فروردین ماه ۹۸ دروازه قرآن شیراز جان ۲۲ نفر را گرفت، افزون بر یکصد نفر را مصدوم کرد و موجب انباشته شدن ۳۰۰ خودرو بر روی یکدیگر و خسارات مالی بسیار شد.

سیل ششم فروردین ماه(روز بعد) شیراز نیز باعث خسارت هایی به منازل شهروندان در برخی مناطق این شهر شد که در این میان، وضعیت محله سعدی وخیم تر از سایر نقاط بود.

 

نظر شما