آغاز همایش "جاده‌ ابریشم، راه صلح و دوستی" در دانشگاه امام(ره)

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۱۱:۰۲:۱۸
کد خبر: ۹۲۲۲۸۲
آغاز همایش جاده‌ ابریشم، راه صلح و دوستی در دانشگاه امام(ره)
نخستین همایش بین المللی "جاده ابریشم، جاده صلح و دوستی" با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله روسیه، هند، چین، ایتالیا، ازبکستان، ترکمنستان و ژاپن در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ معاون امور بین‌الملل این دانشگاه در آیین افتتاح همایش گفت: همایش جاده ابریشم به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در چارچوب همکاری ها و عضویت دانشگاه در شبکه دانشگاه های جاده ابریشم در حال برگزاری است.

روح الله بیات افزود: حدود ۸۰ کشور در این شبکه عضویت دارند که هر کشور پنج سهمیه در این شبکه دارد و دانشگاه امام خمینی (ره) به عنوان نخستین دانشگاه بین المللی ایران از اعضای اولیه آن است.

وی اضافه کرد: هدف شبکه دانشگاه های جاده ابریشم توسعه روابط علمی و فرهنگی کشورهای در مسیر جاده ابریشم، تحکیم صلح و دوستی و احیای سنت‌های مشترک ملت‌ها است.

بیات ادامه داد: در مدت دو روز برگزاری این همایش که یک روز آن به معرفی قزوین اختصاص خواهد داشت پنل‌های تخصصی در محورهای فرهنگ و تمدن، روابط بین المللی و صلح، انرژی و اقتصاد و همچنین قزوین به عنوان شهر و چهار راهی مهم در مسیر جاده ابریشم برگزار خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) افزود: در این پنل‌ها شرکت کنندگان، ۲۵ مقاله را در محورهای اعلام شده ارایه می‌کنند.

بیات ادامه داد: این همایش همچنین فرصت مناسبی برای هم اندیشی و بررسی همکاری های بیشتر دانشگاهی و بین المللی بین دانشگاه های شرکت کننده است تا در قالب تفاهم نامه هایی به گسترش همکاری علمی و آموزشی منجر شود.

وی اظهار داشت: جهان امروز با مسایل مختلف جدیدی رو به رو است که برگزاری این نشست ها می تواند به هم افزایی در جهت حل آنها کمک کرده و ما را به جهان بدون تبعیض همراه با صلح و توسعه نزدیک کند.

بیات افزود: شبکه دانشگاه های جاده ابریشم همایش های اصلی خود را هرساله در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌کند که سال گذشته در قزاقستان برگزار شد و امیدواریم در سال های آینده میزبانی آن باز هم به قزوین برسد.

جاده ابریشم یک مسیر تاریخی و گذرگاه کاروان های تجاری بوده که ملل و تمدن های مختلف بر سر راه خود را به هم پیوند می داده است. 

در برخی کتب تاریخی آمده دلیل نام گذاری این جاده، حمل ابریشم از چین به کشورهای دور دست از جمله  حوزه ی دریای مدیترانه بوده است.

همچنین برخی منابع طول این جاده را با قدمت سده دوم قبل از میلاد تا حدود 10 هزار کیلومتر از چین تا امپراطوری روم توصیف کرده اند

 

نظر شما