آقایان واقعا راحت تر وزن کم می کنند یا زنان؟

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۱۲:۵۸:۲۴
کد خبر: ۹۳۶۹۳۳
آقایان واقعا راحت تر وزن کم می کنند یا زنان؟
کارشناسان توضیح می دهند دلایلی وجود دارد که زنان و مردان به طور متفاوتی وزن خود را کاهش می دهند و این از بلوغ شروع می شود. برای بسیاری، کاهش وزن شامل تغییرات پایدار بی­شماری در عادت­های غذایی و ورزش است. این کار می تواند مدت زیادی طول بکشد وهمچنین می تواند برای برخی افراد راحت تر از سایرین باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ لیزا مارتیچ، متخصص رژیم های غذایی در بیمارستان زنان گفت، جوابی که احتمالاً نمی­خواهیم آن را بشنویم، این است که بله، کاهش وزن برای آقایان راحت­تر است. متخصصان واقعاً درک بهتری از چگونگی کاهش وزن زنان دارند زیرا زنان بیشتر از مردان به دنبال کمک و کار در کاهش وزن هستند.

کالین توکسبوری، یک محقق ارشد تحقیق در این زمینه می گوید: 70٪ از افرادی که وزن کم می­کنند، زن هستند. ما برابری و داده­ای برای اندازه­گیری اختلافات نداریم. برخی شواهد جدید آنچه را که متخصصان از مدت­ها پیش مشاهده کرده اند تقویت می کند، این است که کاهش وزن در واقع برای آقایان راحت تر است.

محققان 2 هزار نفر مستعد دیابت را به مدت 8 هفته پیگیری کردند، در حالی که آن­ها یک رژیم غذایی دارای 800 کالری، عمدتاً شامل مایعات از جمله سوپ و 1.5 لیوان سبزیجات کم کالری را مصرف کردند. در پایان مطالعه، 35٪ از شرکت کنندگان سطح گلوکز خون طبیعی داشتند و دیگر پیش دیابتی در نظر گرفته نمی شدند. اما مردان از مزایای بیشتری بهره مند شدند‌. آن­ها به طور متوسط  در مقایسه با میانگین 11 کیلویی برای زنان، ​​13 کیلو وزن دست دادند. همچنین دارای نشانگرهای سلامتی مانند پایین آمدن ضربان قلب و چربی بدن نیز بودند. تاکسبوری اظهار داشت: تغییرات کوچک برای مردان ممکن است تأثیر بیشتری بر وزن آن ها بگذارد.

اختلاف بین چگونگی لاغر شدن زن و مرد هنگام رشد در کودکی و نوجوانی آغاز می­شود و در زمان بلوغ، با هورمون های جنسیت شروع می شود. مردان تستسترون دارند که به آن­ها کمک می­کند تا توده بدن خود را بسازند. در دوران بلوغ، خانم­ها دارای استروژن هستند که کمک می­کند چربی در اطراف باسن برای رشد جنین ذخیره شود.

داشتن توده عضلانی لاغر بیشتر به مردان کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزانند و این یکی از دلایل است که می تواند در طول روز کالری بیشتری از مردان بسوزاند، بدون اینکه تأثیر واقعی بر آن ها داشته باشد. برای حفظ وزن، مردان می توانند 2200 کالری و زنان نیز می توانند 2000 کالری مصرف کنند. برای کاهش وزن، همچنین مردان باید 1700 کالری و زنان 1500 کالری مصرف کنند. این بدان معنی است که مردان می توانند کالری بیشتری بخورند، اما هنوز هم اضافه وزن پیدا نکنند.

تاکسبوری گفت:‌ تعداد عضلات بیشتری وجود دارد که باعث می شود استراحت متابولیکی بیشتری به آن ها داده شود و به همین دلیل کالری بالاتری دارند که هنگام کاهش وزن به آن ها کمک می کند. زنان، از نظر هورمونی، از دیدگاه تکاملی، به ذخیره بیشتری چربی نیاز دارند.

اما، فراتر از بلوغ، تغییرات هورمونی، کاهش وزن زنان را سخت می کند. در حقیقت، با بالا رفتن سن یک مشکل دیگر ایجاد می کند. با شروع تقریباً 30 سالگی، توده عضلانی لاغری کاهش می­یابد. از آنجا که زنان دارای ذخایر کمتری از توده عضلانی لاغر هستند. به همین دلیل مارتچ فکر می­کند که کاهش وزن زنان باید شامل تمرین مقاومت و مصرف پروتئین لاغرکننده باشد.

اگرچه تغییرات رژیم غذایی باعث کاهش بیشتر وزن در خانم ها می شود، اما  ورزش می تواند به آن­ها در حفظ کاهش وزن و ایجاد ماهیچه لاغرکننده کمک کند و این باعث سلامتی کلی بدن می شود. همچنین می­تواند به کاهش فشار خون، افسردگی و بهبود خواب کمک کند.

در حالی که کاهش وزن می تواند سخت باشد، اما مهم است که افراد خود را با دیگران مقایسه نکنند، زیرا افراد با هم متفاوت هستند. این یک فرایند مادام العمر، صرف نظر از جنسیت است.اگر به دنبال کاهش وزن هستید، هرگز روی یک خط مستقیم نباشید. ایده این است که همه روندها و مسیرها را بررسی کنید.

 

نظر شما