رژیم معجزه گر مخصوص شب یلدا چیست؟

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۱۶:۱۶:۵۶
کد خبر: ۹۳۸۳۸۳
رژیم معجزه گر مخصوص شب یلدا چیست؟
رژیم های پروتئین با اینکه بسیار سختگیرانه هستند، طرفداران زیادی دارند، خصوصاً بعد از اعیاد و جشن ها! با برنا همراه باشید تا با یک رژیم معجزه گر مخصوص شب یلدا آشنا شوید.

به گزارش  برنا؛  گروهی از رژیم ها که با هدف تبلیغات هستند، به شما قول می‌دهند که می‌توانید چندین کیلو وزن کم کنید. خصوصا بعد از شب یلدا و اعیاد و جشن ها همه دنبال یک رژیم برای لاغری هستند ولی آیا باید به این تبلیغات اعتماد کرد؟

رژیم پروتئین: شکست ناپذیر

زمانی که بر سر میز شام شب نوئل همۀ خانواده دور هم جمع شده اند، استلا از غذاهای خوشمزه ای که به او تعارف می‌کنند، رو بر می‌گرداند. غذای او که شب قبل با تخم مرغ و ژامبون بدون چربی تهیه شده، الان در ماکروفر است. حتی در شب کریسمس هم او رفتار سختگیرانه و رژیم پروتئینش را کنار نمی‌گذارد. او توضیح می‌دهد که: " مطمئناً این رژیم خوشایند نیست. 

اما حداقل مفید بوده است. من تا به حال  طی دو ماه 12 کیلوگرم وزن کم کرده ام." استلا در ادامه اضافه می‌کند: " این کاهش وزن عالی، همراه با احساس سیری، اصلی ترین استدلال طرفداران متد «دوکان» است." متدی که جزء رژیم های پروتئینی محسوب می‌شود.

افزایش پروتئین ها و حذف قندها

در این نوع رژیم ها، فردی که می‌خواهد وزن کم کند، خوراکش را بر پروتئین ها متمرکز می‌نماید و میزان این عنصر را در غذای روزانه اش افزایش می‌دهد، گاهی اوقات این افزایش بسیار شدید است. در این رژیم، پروتئین جایگزین دیگر گروه های غذایی، و در رأس آنها، قندها می‌شود. طرفداران این نوع رژیم استدلال خود را بر پایۀ خواص پروتئین ها قرار می‌دهند. بازده پایین انرژی پروتئین، بدن را مجبور می‌کند که از ذخایر چربی اش استفاده کند.

مصرف زیاد پروتئین ها از بین رفتن توده های ماهیچه ای را نیز هنگام کاهش وزن محدود می‌کند. و در نهایت پروتئین ها باعث ترشح ستونیک می‌شود، ستونیک باعث احساس سیری بسیار زیادی می‌گردد.

رژیم پروتئین: یک رژیم سختگیرانه

رژیم پروتئین طبقه بندی های متفاوتی دارد. برای مثال، متد دوکان با فاز "حمله" شروع می‌شود. این مرحله 3 تا 10 روز طول می‌کشد، در این مدت فرد فقط باید از لیست فرآورده های پروتئینی (گوشت بدون چربی، فرآورده های لبنی بدون چربی و...) استفاده کند. سپس مجدداً به سبزیجات روی آورد و یک روز در میان سبزیجات مصرف کند. این مرحله که "تناوب" نامیده می‌شود، زمانی به پایان می‌رسد که فرد به وزن دلخواهش برسد. در ادامه یک دورۀ طولانی تثبیت رژیم را به پایان می‌رساند. در نهایت رژیم پروتئینی بازگشتی تدریجی به تغذیه ای متعادل خواهد داشت.

بر سر رژیم پروتئین اتفاق نظر وجود ندارد

متخصصان تغذیه هنوز دربارۀ رژیم های پروتئینی مشکوک هستند. در نظر آنها، پیروی از چنین رژیم هایی، در تله افتادن است.

تیری دنیس، متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: "مردم متقاعد شده اند که طی چندین هفته عادات بد غذایی را برای خود تنظیم کنند، عاداتی که ممکن است طی چندین سال به وجود آمده باشد."

"این در حالی است این رژیم ها یک تغذیۀ متعادل را در دراز مدت ترتیب نمی‌دهند، آنها عادات غذایی را برای همیشه متحول نمی‌کنند." 

مشکلی دیگر: مشکل دیگر خطر اثر جهش است. "دربارۀ مرحله ای که گروه های غذایی تجویز شده را آهسته آهسته بازمی‌گرداند، به سختی می‌توان حرف زد. این دوره مدت زیادی طول می‌کشد و چندان سودمند نیست زیرا فرد دیگر لاغر نمی‌شود. بعد از مدتی طولانی، ارادۀ بسیاری از افراد متزلزل می‌شود و به سرعت وزن کم شده شان، برمی‌گردد."

رژیم پروتئین: جوانب احتیاط که باید رعایت شود! 

رژیم های پروتئین را نباید دست کم گرفت. نمی‌توان بعد از خواندن یک کتاب ساده یا یک سایت اینترنتی رژیم پروتئین گرفت، آنها همیشه پشتوانۀ پزشکی ندارند. مصرف بیش از حد مواد پروتئینی می‌تواند خطرناک باشد، خصوصاً برای کسانی که مبتلا به نارسایی کلیوی هستند. پیروی بی قانون و خودسرانه از این رژیم ها ممکن است منجر به کمبود شدید برخی ویتامین ها و ریزمغذی ها شود.

انتهای پیام

 

نظر شما