۵۰ برابر شدن کشت مواد مخدر در افغانستان

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۲۰:۰۰:۲۱
کد خبر: ۹۴۹۹۱۳
۵۰ برابر شدن کشت مواد مخدر در افغانستان
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: کشت مواد مخدر در افغانستان نسبت به ۲۰ سال قبل، ۵۰ برابر افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سردار سرتیپ قاسم رضایی روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: مشکل عمده در شرق کشور، مواد مخدر است و سال ۲۰۱۹ کشور افغانستان طبق اعلام سازمان ملل متحد بیش از ۹ هزار تن تولید مواد مخدر داشته است.

وی اظهار داشت: در ۹ ماه سال جاری ۷۶ تن کشفیات مواد مخدر در بخش مرزبانی بوده که نسبت به سال گذشته افزایش ۵۷ درصدی دارد و افغانستان در این زمینه با ما همکاری داشته اما بخشی از ورود مواد مخدر از طرف کشور پاکستان است.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در بحث شرارت و مواد مخدر نقش دارند و اسیر فتنه‌های استکباری شده‌اند.

وی بیان کرد: مرزبان باید مرزبانی کند و مسائلی مثل مبارزه با مواد مخدر و قاچاق کالا فشار مضاعفی بر مرزبانی وارد کرده چون قوانین در کشور ما در برخی حوزه‌ها کمی نقص دارد.

سردار رضایی گفت: مشکلات مربوط به نقص قانون را منعکس کرده‌ایم و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تیم‌هایی را فرستاده‌اند و طرحی تنظیم شده و به تصویت مجلس رسیده است اما هنوز مشکلات مرزبانان کاهش نیافته است.

وی افزود: ایجاد شهرک‌های خانه سازمانی در بحث مرز دنبال می‌شود چون اکنون مرزبان ممکن است ۲۰ روز در مرز مانده و تنها چند روز از خانواده‌اش سرکشی کند و شهرک‌های سازمانی در اطراف مرز اقدام خوبی است.

وی اظهار داشت: در حوزه فرهنگی کارهای خوبی دنبال شده و فرزندان ملت ایران با اعتقاد مرزبانی می‌کنند و روحیه دوران دفاع مقدس در مرزها حاکم است، بحث نماز شب‌خوانی و حفظ قرآن به یک فرهنگ در مرزبانی تبدیل شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا بیان کرد: با عنایت خداوند متعال و مدیریت الهی مقام معظم رهبری در سطح منطقه و کشور وضعیت مرزهای کشور بسیار مطلوب است و چه در مرزهای عادی و چه در مرزهای خشکی به نسبت گذشته وضعیت خوب و اشرافیت در مرزها را داریم.

سردار رضایی اظهار داشت: بر اساس قانون و اختیارات مرزبانی دستگاه‌های دیگر هم می‌توانند از ظرفیت مرزبانی در حوزه های تجارت، بازرگانی و دیگر حوزه‌ها استفاده کنند و ما با کشور آذربایجان ارتباط خوبی داریم و جشن سال نو را با هم در مرز برگزار کردیم.

وی یادآور شد: هرچند مرز را نظامی تعریف می‌کنند اما دیپلماسی و تعاملات در بحث مرز را داریم و در حوزه مرز ترکیه به قدری تعامل ما بالا رفته و در بعضی جاها که آنها نیازمند خدمات ما هستند به آنها خدمات می‌دهیم و برخی جاها اگر نیاز باشد خدمات می‌گیریم.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: در بعضی از پاسگاه‌ها یا برجک‌های ما که دور از دسترس هستند چون برق رسانی به آنجا مشکل است با هماهنگی های انجام شده برق را از کشور همسایه گرفتیم و این تعاملات موجب شده که هزینه‌های مرز پایین آمده و بستر برای بسیاری از فرصت ها آماده شود.

وی افزود: در تجارت و کار اقتصادی و تعاملات فرهنگی مرزی افزایش داشتیم و بحث انتشار و انتقال فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی است که در مرزها دنبال می‌شود و در نشست‌ها و ملاقات‌ها، دیگر کشورها هم مانند ما این جلسات را با قرائت قرآن آغاز می‌کنند و از طرفی نیز دید و بازدیدهای فرهنگی را در دستور کار قرار دادیم.

سردار رضایی اظهار داشت: بخشی از فتنه‌های امنیتی که از بیرون مرزها به ما تحمیل می‌کنند با اینگونه تعاملات مرزی به شکل خودبه خود خنثی می‌شود و بخشی از آرامش مرز به دلیل تلاش مرزبانان و مدیریتی است که در سطوح مختلف دنبال می‌شود.

وی  یادآور شد: هرچند رابطه ما در حوزه مرزی با بعضی از کشورها مثل امارات متحده عربی کم بود اما امروز این ارتباط بیشتر شده  است و برای مرزبانی یک تکلیف است که نباید بگذارد با کشورهای منطقه قطع همکاری شود و این برنامه جدی است و با امارات نشست داشته و توافقاتی امضا کردیم  که این اقدام موجب افزایش تعاملات تجاری ما شده است.

نظر شما