رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور:

۷۰ درصد مشکلات دامداران در حوزه تعذیه دام است

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۲۰:۰۳:۴۲
کد خبر: ۹۴۹۹۷۸
۷۰ درصد مشکلات دامداران در حوزه تعذیه دام است
رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: 70 درصد مشکلات دامداران در حوزه تعذیه دام است که درصدد هستیم در این راستا پسماندهای بخش کشاورزی یا صنایع غذایی را به غذای دام تبدیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز؛ سعید اسماعیل خانیان با اشاره به اینکه حفظ ذخایر ژنتیکی با ایجاد بانک ژن و هویت‌گذاری دام‌های بومی به منظور ثبت و جلوگیری از قاچاق آنها از جمله فعالیت‌های این مؤسسه است، گفت: اکنون یک هزار و ۵۰۰ رأس اسب ایرانی میکروچیپ شده که از این تعداد بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ مورد تعیین ژنتیک شده است.

وی افزود: هویت‌گذاری این دام‌ها بر حفظ ژنتیک و اقتصاد آن تأثیر بسزایی دارد که بدین منظور بر روی این دام‌ها میکروچیپ گذاشته شده و شناسنامه‌دار می‌شوند.

اسماعیل خانیان از اصلاح نژاد زنبورعسل ایرانی، مرغ بومی و اردک بومی به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور یاد کرد و با اشاره به اصلاح نژاد و سنتز بز بومی با بزی از نژاد خارجی بیان داشت: نسل اول این بز تکثیر شده و امسال نیز بر روی نسل دوم آن برنامه ریزی می‌شود. پس از سه نسل از تولد این نژاد، ژن‌های پدر و مادری تثبیت می‌شود.

وی با اشاره به همکاری مشترک با مراکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی «ایکاردا» عنوان کرد: در خصوص اصلاح نژاد با مراکز بین المللی همکاری داریم تا در حوزه غذای دام به دستاوردهای خوبی برسیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در کرمانشاه نیز با مشارکت ایکاردا برای دام سبک اقداماتی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 18 گونه دام در معرض انقراض هستند، اظهار کرد: فاز نخست شناسایی و ثبت این گونه‌ها تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و ما با بهره گیری از روش‌های علمی تلاش می‌کنیم این گونه‌ها را تکثیر کنیم.

اسماعیل خانیان تصریح کرد: با توجه به اینکه می توان از سرشاخه‌های نیشکر  برای تهیه غذای دام استفاده کرد، در صورت بهره‌وری از کارخانه برای تحقق این امر تولید 50 هزار تن غذای دام در سال امکان‌پذیر است و در صورت بهره‌وری بیشتر افزایش تولید تا یک میلیون تن در سال نیز پیش بینی می‌شود.

 

...

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز