هیچ مجوزی برای شکار کل و بز در خراسان رضوی صادر نشده است

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۹:۲۰:۱۴
کد خبر: ۹۶۰۷۸۹
هیچ مجوزی برای شکار کل و بز در خراسان رضوی صادر نشده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: امسال تاکنون هیچگونه مجوز برای شکار کل و بز در این استان برای هیچ فردی چه ایرانی و چه خارجی صادر نشده و نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، تورج همتی پیرامون فیلم منتشر شده در فضای مجازی منتصب به خراسان رضوی که در آن ادعا شده اتباع خارجی در این استان مشغول شکار کل و بز هستند، افزود: صحنه‌های این فیلم قطعا در خراسان رضوی رخ نداده و مربوط به این استان نیست. 

وی در ادامه همچنین با اشاره به ادعای کذب مطرح شده در این فیلم که اجازه شکار را به یکی از شخصیتهای خراسان نسبت داده، گفت: موضوع صدور یا و عدم صدور پروانه شکار مبتنی بر مستندات و نظرات کارشناسی است و به هیچوجه ارتباطی به زعیم دینی در استان ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین تاکید کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در سازمان محیط زیست برای صدور مجوز شکار در عرصه‌های طبیعی بطور کاملا کارشناسی و مطابق ضوابط شفاف و مشخص بستگی به ظرفیت زیستی گونه‌ها در مناطق تحت حفاظت دارد.

وی در مورد صدور پروانه شکار برای اتباع خارجی نیز گفت: چنین مجوزی برای هر نقطه از کشور فقط از طریق سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست کشور در تهران صورت می‌گیرد. 

همتی افزود: به فرض، اگر قرار باشد پروانه شکار چهارپا برای شکارچیان تبعه کشورهای دیگر در مناطق تحت حفاظت در خراسان رضوی صادر شود که تاکنون چنین مجوزی حتی برای یک مورد هم صادر نشده، صرفا شامل شکار در زیستگاههایی خواهد بود که ظرفیتهای قابل توجه گونه‌های جانوری و همچنین گونه‌های دارای سن زیاد دارند.

وی گفت: مهمترین سیاست در زمینه صدور مجوز شکار تعیین دقیق میزان ظرفیت زیستگاههای تحت حفاظت و اعلام مکتوب و رمی آن به "صندوق ملی حفاظت محیط زیست" است.

اخیرا کلیپی کوتاه با مضمون جریان شکار کل و بز کوهی توسط اتباع خارجی در فضای مجازی منتشر و طی آن به غلط ادعا شده این تصاویر مربوط به خراسان رضوی است. 

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیرپوشش و تحت نظارت دائمی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای حیات وحش در این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

 

نظر شما