۱۰ خوراکی ممنوعه در این ایام!

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۳۸۴۷
۱۰ خوراکی ممنوعه در این ایام!
ایجاد یا افزایش التهاب در بدن یکی از بدترین کارهایی است که می توانید هنگام ابتلا به ویروس انجام دهید. زمانی که التهاب مطرح می‌شود، شکر یکی از بدترین موادی است که می توانید مصرف کنید.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ طی چند وقت اخیر بیش از هر زمان دیگری با خطرات ویروسی مواجه هستیم. کروناویروس جدید از کشوری به کشور دیگر گسترش یافته و هر یک از ما را در معرض خطر قرار داده است.

 تقویت سیستم ایمنی یکی از بهترین اقداماتی است که می توانیم برای مقابله با این شرایط انجام دهیم و رژیم غذایی در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در شرایطی که برخی خوراکی ها می توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند، برخی دیگر می توانند موجب تضعیف آن شوند. در ادامه با برخی از خوراکی ها که می توانند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان شده و علائم بیماری را تشدید کنند، بیشتر آشنا می شویم.

1-آبنبات

ایجاد التهاب یا افزایش آن در بدن یکی از بدترین کارهایی است که می توانید هنگام وجود ویروس در بدن خود انجام دهید. التهاب می تواند موجب تضعیف گلبول های سفید خون شود که توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش می دهد.

زمانی که موضوع التهاب مطرح می شود، شکر یکی از بدترین موادی است که می توانید مصرف کنید. اگر ویروس - چه کووید-19 یا آنفلوآنزا و سرماخوردگی - در بدن شما نفوذ کرده است از مصرف خوراکی هایی مانند آبنبات، دونات، بستنی و دیگر منابع حاوی شکر تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته اید، پرهیز کنید.

2-شیر

زمانی که با بدن درد مواجه هستید شاید فکر کنید که نوشیدن یک لیوان شیر گرم به خواب بهتر شبانه کمک می کند، اما بهتر است در این زمینه تجدیدنظر کنید.

لبنیات، به ویژه شیر، می تواند موجب افزایش غلظت مخاط شود که می تواند به گرفتگی در بینی، گلو، و ریه ها منجر شده، خلاص شدن از شر آلرژن ها و پاتوژن های مضر موجود در بدن را دشوارتر ساخته و آنها برای مدت زمان طولانی‌تری در بدن شما گرفتار شوند.

3-قهوه

شاید شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر در جهان روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز کرده و پرهیز از این کار غیرممکن به نظر برسد. اما اگر بیمار هستید، تامین آب مورد نیاز بدن و هیدراته نگه داشتن آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و قهوه می تواند در این زمینه به دشمن شما تبدیل شود.

قهوه به عنوان یک عامل ادرارآور شناخته می شود، از این رو، نوشیدن قهوه می تواند خطر کم آب شدن بدن را افزایش داده و این می تواند شرایط یک بیماری ویروسی را بدتر سازد.

4-نان

برخی افراد همواره باید از منابع حاوی گلوتن، مانند نان، پرهیز کنند، در شرایطی که دیگران حساسیت کمی به این ماده داشته و به ندرت با شعله‌ور شدن حساسیت به گلوتن مواجه می شوند.

اما اگر در دسته دوم هم قرار دارید و به یک بیماری ویروسی مبتلا شده اید باید گلوتن را از رژیم غذایی خود تا زمانی بهبودی کامل حذف کنید زیرا حساسیت اندک به این ماده نیز می تواند موجب افزایش التهاب و بدتر شدن واکنش سیستم ایمنی شود. 

5-الکل

الکل استرس و تنش بیشتری به بدن وارد می کند و کبد را وادار می کند از منابع خود برای پردازش سموم وارد شده به بدن استفاده کند.

به همین دلیل است که در زمان ابتلا به بیماری، باید به طور کامل از مصرف الکل پرهیز کنید تا استرس وارده به بدن که می تواند روند بهبودی را دشوار سازد، کاهش یابد.

6-موز

موز یک میوه مغذی است و در زمان ابتلا به بیماری شاید انتخابی سالم به نظر برسد، اما به دو دلیل این گونه نیست.

نخست، موز سرشار از قند است که می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد. و دوم، مصرف این میوه می تواند موجب ترشح هیستامین ها در بدن شود که می تواند احتقانی که در حال حاضر با آن مواجه هستید را تشدید کند.

پس مصرف موز می تواند به معنای آبریزش، عطسه و سرفه بیشتر و تشدید علائم بیماری باشد.

7-شکلات

زمانی که بیمار هستید، مصرف شکلات بیش از آن که مفید باشد می تواند به ضرر شما تمام شود. شکلات نه تنها می تواند سرشار از شکر پالایش شده باشد، بلکه حاوی چربی اشباع نیز است که نشان داده است شرایط بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بدتر می کند.

8-هات داگ

هات داگ و انواع دیگر سوسیس نه تنها سرشار از نمک هستند که می تواند موجب کم آبی بدن شده و علائم بیماری را تشدید کند، بلکه دارای سطوح بالایی از ماده افزودنی سدیم نیترات نیز هستند. بنابر مطالعه ای که در نشریه The Lancet منتشر شد، این ترکیب می تواند محرکی برای سردرد حتی در افراد سالم باشد.

9-بیکن

بیکن نیز سرشار از نمک و نیترات ها است و می تواند همانند هات داگ به کم آبی بدن منجر شود که نتیجه ای جز طولانی‌تر دوره بیماری و تشدید علائمی مانند سردرد نخواهد داشت.

10-پیتزا

هر یک از مواد تشکیل دهنده پیتزا می توانند به تشدید علائم بیماری ویروسی منجر شود. از بخشی لبنیاتی یعنی پنیر که می تواند به افزایش غلظت مخاط منجر شده تا چربی اشباع زیاد که التهاب را تشدید می کند و گوجه فرنگی که می تواند محرکی برای ترشح هیستامین و تشدید احتقان باشد، پیتزا غذایی است که تا زمان بهبودی کامل باید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 

نظر شما