بنیانگذار روزنامه نگاری تحلیلی در ایران:

کرونا تلنگر واقعیت به ما بود

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۰:۲۹:۰۴
کد خبر: ۱۰۰۳۷۳۲
کرونا تلنگر واقعیت به ما بود
بنیانگذار روزنامه نگاری تحلیلی در ایران گفت:دوران پساکرونا نویدبخش رهایی از شبه واقعیت ها است و کرونا تلنگری است که شبه واقعیت ها را کنار زده و به واقعیت نزدیک مان کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان،مجید رضائیان در  نشست وبینار "روزنامه نگاری پساکرونا" که توسط فرهنگسرای رسانه  برگزار شد، اظهار داشت: در روزنامه نگاری پساکرونا و با تجلی وب هوشمند تغییرات مهمی در رسانه اعم از مطبوعات، وب و رسانه های دیداری شنیداری اتفاق خواهد افتاد که علت در تغییر محیط و تاثیر بر مخاطب است.

بنیانگذار روزنامه نگاری تحلیلی در ایران افزود: با توجه به تاثیر متقابل و توامان سیستم سیاسی و سبک و فضای اجتماعی اولویت های مخاطب تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به نظریه جامعه شناسی که همواره خواست مخاطبان با نیازشان منطبق نیست، گفت: از تمدن یونان باستان تاکنون پرسشگری رسالت کسانی است که به مخاطب یادآور می شوند که خواسته مخاطب با نیازش متفاوت است.

وی با بیان اینکه در عصر پساکرونا، نیازهای مخاطب بر خواست هایش سبقت می گیرد، ابراز داشت: بیماری کرونا اولویت های مخاطب را تغییرداد و تعریف تازه ای از همکاری و همبستگی جمعی و اهمیت دادن سیستم های حکومتی به منافع ملت و حقوق شهروندان مطرح شد.

رضائیان با تاکید بر اینکه رسانه، نمی تواند از این تغییر ذائقه مخاطب به راحتی بگذرد، تصریح کرد: اولویت های مخاطب عصرپساکرونا دائما در حال تغییر است و رسانه با اولویت سنجی می تواند به نیاز مخاطب پاسخ دهد.

وی یکی دیگر از اثرات عصر پساکرونا را در روزنامه نگاری، کنار رفتن شبه واقعیت ها معرفی کرد و افزود: بر اساس نظریه استوارت هال، رسانه واقعیتی است که سرانجام حقیقت را کتمان می کند و باید به این نقد بدبینانه اضافه کرد که در جهان کنونی تمام حقیقت کتمان شدنی نیست.

بنیانگذار روزنامه ایران، دوران پساکرونا را نویدبخش رهایی از شبه واقعیت ها دانست و گفت: کرونا تلنگری است که شبه واقعیت ها را کنار زده و به واقعیت نزدیک مان می کند.

وی افزود: کرونا با بازنمایی واقعیت ها شهروندان را نسبت به مسئولیت اجتماعی و حکومت را نسبت به شفاف سازی مقیدتر ساخت.

رضاییان، روزنامه نگاری در عصر وب هوشمند را با نگاه مساله محور معرفی کرد و گفت: در عصر پساکرونا و دوران وب 3 که از سال 2020 میلادی مطرح شده، روزنامه نگاران کشف مسائل و انتظارات مخاطب را نسبت به بررسی رویدادها ارجح می دانند.

وی اضافه کرد: تغییر مساله ها و انتظارها نسبت به رویدادها به معنای بهتر یا بدتر نیست؛ بلکه انتظارها و مساله های مخاطب به صورت افقی و عمودی گسترده تر و عمیق تر خواهد شد.

این پژوهشگر روزنامه نگاری به ظهور تکنولوژی ارتباطی و وب 3 اشاره ای کرد و اظهار داشت: وب هوشمند کتاب جدیدی از ارتباطات بشر می گشاید و در این عصر و دوران پساکرونا ما به جهان داده ها و داده های کلان پرتاپ می شویم.

وی با اشاره به توسعه اینترنت اشیا تصریح کرد: در دوران پساکرونا، شبکه های اجتماعی به حاشیه رانده می شود زیرا با فقدان سندیت و مشروعیت همراه هستند و برونداد آنها فیک نیوزها است؛ با ظهور اینترنت اشیا، ارتقا سطح ارتباطی شی با انسان و شی با شی فراهم می شود و با تکنولوژی هوشمند، سطوح ارتباطی به 8 سطح افزایش می یابد.

به گفته این پژوهشگر روزنامه نگاری، پیش از ورود وب، روزنامه نگاری توسعه، تشریحی و تحقیقی تعریف می شد که با ورود وب، رسانه ها به سمت تحلیل گام برداشتند.

وی افزود: با ورود روزنامه نگاری تحلیلی و پاسخ به چگونگی و چرایی جدالی بین تکنولوژی و خرد رخ داد و چالش های روزنامه نگاری افزون تر و گسترده تر از قبل شد.

رضائیان با اشاره به ژانر روزنامه نگاری تحلیلی که فارغ از فضای پرآشوب وب به ویژه شبکه های اجتماعی به پرسش های مخاطب پاسخ می دهد، اظهار داشت: مادامی که روزنامه نگاری تحلیلی را جدی نگیریم و به پرسش های مخاطب پاسخ ندهیم، فاصله بین مردم و رسانه های غیرتحلیلی و کسالت بار روزبه روز بیشتر می شود.

وی یکی از پیامدهای عصر وب هوشمند و پساکرونا را تغییر فرم های روزنامه نگاری و اتاق های خبر دانست و افزود: فرم های روزنامه نگاری اعم از خبر، گزارش، گزارش خبری، مصاحبه، یادداشت، سرمقاله، مقاله و نقد و فرم های مکمل مانند طنز، تصویر و کاریکاتور و حتی فرم تیتر به نیاز مخاطب پاسخ نخواهند داد و دستخوش تغییرات جدی خواهد شد.

از نظر بنیانگذار روزنامه ایران، در عصر پساکرونا، صنعت رسانه و سازمان رسانه از نوع کسب درآمد، پوشش دهی به رویدادها، انتخاب سوژه ها، پردازش، فرم نگارشی تغییر خواهد کرد و روزنامه نگاری روز به روز متفاوت و متکامل می شود.

وی با تاکید بر اهمیت روزنامه نگاری و خرد، خاطرنشان کرد: روزنامه نگاری در عصر وب هوشمند، مخاطب را بیشتر به سمت پرسشگری می کشاند و پرسش محوری مهم تر می شود؛ چراکه تکنولوژی ارتباطی با همه گسترش اش نمی تواند به پرسش های خردورز پاسخ دهد؛ بنابراین این ژانرها روز به روز متفاوت تر می شوند و ژانرهای جدیدی پا به عرصه ظهور خواهند گذاشت.

 

نظر شما