رئیس اتحادیه بانوان آرایشگر شاهین‌شهر و میمه:

رونق بازار آرایشگران، مثل سابق نیست/ ۲۵درصد از مالکان، با مستاجرانشان همیاری کردند

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۱۴:۴۷:۰۵
کد خبر: ۱۰۰۴۵۲۲
رونق بازار آرایشگران، مثل سابق نیست/ ۲۵درصد از مالکان، با مستاجرانشان همیاری کردند
شرایط بد اقتصادی که در ایام بحران کرونا، دامن‌گیر بانوان آرایشگر شده و تلاش برای تسهیل آن و موجرانی که در این رابطه با مستاجرانشان همکاری کردند.

 ملکیان نژاد رئیس صنف بانوان آرایشگر شاهین‌شهر و میمه، در گفت و گو با خبرگزاری برنا در اصفهان؛ گفت: باتوجه به جو اقتصادی سال‌های اخیر و اینکه مردم برای رفتن به آرایشگاه‌ها از بودجه مازاد بر درآمدشان هزینه می‌کنند، علی‌رغم تصور عموم، سالن‌های آرایشی دیگر مانند سابق درآمدزایی و رونق ندارند.

وی افزود: تعداد آرایشگاه‌ها بسیار بیشتر از حد نیاز شهروندان است و می‌توان گفت که در حال حاضر این بازار اشباع شده و جایی برای کسب درآمد مکفی وجود ندارد. زیرا با وجود جمعیت زیاد ارائه‌دهنده خدمات، متقاضیان تقسیم می‌شوند و در نهایت سهم درآمد هر یک کاهش می‌یابد، وضعیت اقتصادی مردم نیز مزید برعلت می‌شود و قاعدتا زمانی که شخص اجاره یا قسط عقب افتاده داشته باشد، برای رفتن به آرایشگاه هزبنه‌ای نمی‌کند.

ملکیان‌نژاد، خاطرنشان کرد: شاید روزگاری آرایشگران و سالن‌داران را قشر قوی و پردرآمد می‌پنداشتند و این ذهنیت در اکثر ما شکل گرفته بود، اما امروز با تفاسیری که پیش از این ذکر شد و افزایش جمعیت زنان سرپرست خانوار و یا زنانی که مجبور به همکاری در تهیه مخارج خانواده هستند، در این صنف، دیگر نمی‌توان درآمد ایشان را چشمگیر دانست.

وی افزود: برای بانوان آرایشگر، ماه‌های فعالیت نقش مهمی در افزایش درآمد ایفا می‌کند چرا که در برخی از ماه‌های سال با‌وجود مناسبت‌ها، به هیچ‌وجه فعالیتی وجود ندارد و برعکس آن، ماه اسفند می‌تواند از پر بازده‌تربن ماه‌ها محسوب شود و متاسفانه سالی که گذشته در این تاریخ با وجود ویروس کرونا، از هر گونه فعالیتی، علی‌رغم هزینه‌ هنگفتی که برای خرید لوازم متقبل شده بودند، بازماندند.

رئیس صنف بانوان آرایشگر شاهین‌شهر و میمه، ادامه داد: حدود ۸۰درصد از شاغلین در این صنف، مستاجرند و صاحب ملک نمی‌باشند و در این برهه، به‌علت تعطیلی کسب و کارشان، واقعا تحت فشار قرار داشتند، لذا پیگیری اتحادیه، اتاق اصناف و خانم جهانگیری رئیس کمیسیون امور اجتماعی و بانوان شورای اسلامی شهر شاهین‌شهر و رایزنی در گفتگو با مالکان املاک تحت اختیار سالن‌های آرایشی، باعث شد که برخی اجاره‌بها را برای مدت دو ماه و تعدادی یک‌ ماه اوج قرنطینه، به مستاجرانشان ببخشند و عده‌ای نیز دریافت اجاره‌بها را به تعویق انداختند و یا نیم‌بها حساب کردند..

ملکیان‌نژاد با اشاره به مالکینی که در پرداخت اجاره‌بها همکاری نمودند، شرح داد: در میان جمعیت حدود سیصد نفری از آرایشگران مجوزدار، اگر ۲۰درصد از آن‌ها را مالک سالن‌هایشان درنظر بگیریم، با نیمی از ۸۰درصد باقیمانده که پیش‌بینی می‌شد شرایط همکاری داشته باشند، تماس حاصل شد که ۲۵درصد از ایشان، اعلام آمادگی جهت مساعدت و همیاری کردند.

وی بیان کرد: در طول سال، ماه‌های فعالیت نقش مهمی نسبت به افزایش درآمد ایفا می‌کنند چرا که در برخی از ماه‌های سال با‌وجود مناسبت‌ها، به هیچ‌وجه فعالیتی وجود ندارد و برعکس آن، ماه اسفند می‌تواند از پر بازده‌تربن ماه‌ها محسوب شود که متاسفانه سال گذشته آرایشگران در این تاریخ با وجود ویروس کرونا، از هر گونه فعالیتی علی‌رغم هزینه‌ی هنگفتی که برای خرید لوازم متقبل شده بودند، بازماندند.

رئیس صنف بانوان آرایشگر، ضمن اشاره به فشار اقتصادی ناشی از ممنوعیت فعالیت و پرخطر دانستن این شغل، گفت: با وجود پیگیری‌ها در ماه‌های گذشته هیچگونه ابلاغی مبنی بر عدم فعالیت دریافت نکردیم و این تناقض همچنان گریبا‌ن‌گیر این صنف است، چرا که با وجود عدم فعالیت به موجب پرمخاطره دانستن این شغل، هیچ‌گونه تسهیلاتی هم به آرایشگران تعلق نگرفت.

وی افزود: در حال حاضر، دولت تسهیلاتی برای این صنف در نظر گرفته اما با وجود در نظر گرفتن این شغل به‌عنوان یکی از مشاغل مخاطره‌انگیز، شرایط گرفتن تسهیلات دولتی بسیار خاص و دشوار اعلام شده است و اندک شمارند کسانی که بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

ملکیان نژاد با اشاره به شرایط گرفتن تسهیلات، تاکید کرد: با توجه به آمار دردسترس از شاغلین مجوزدار در این بخش، کمتر کسی پیدا می‌شود، کارگاهی را در سازمان تامین‌اجتماعی تعریف کرده و عده‌ای‌ پرسنل بیمه شده تحت نظرش مشغول به‌کار باشند، زیرا عمدتا پرسنل شاغل در این سالن‌ها به صورت کارآموز و موقت فعالیت می‌کنند، گفتنی‌ست که گرفتن تسهیلات شامل بیمه خویش‌فرما هم نمی‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز