احتمال بازگشت کرونا در پاییز/ سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع!

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۱۱:۲۵:۲۷
کد خبر: ۱۰۰۵۳۶۱
احتمال بازگشت کرونا در پاییز/ سفر در تعطیلات عید فطر ممنوع!
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: رویکردمان با توجه به این که احتمال وجود داشته و دارد که در پاییز دوباره پیک بیماری را شاهد باشیم، فرهنگ‌سازی است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان،کمال حیدری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  با اشاره مروری بر عملکرد مجموعه درمانی استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: مجموعه درمانی کشور از دی ماه که آماده‌باش بوده تا امروز فشار مضاعفی را تحمل کرده که هنوز هم ادامه دارد، در ابتدای شیوع تأمین اقلام بهداشتی چالش جدی برای ما بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: به دلیل هم‌جواری با قم سومین استان قرمز کشور شدیم و نگران بودیم که اگر شیوع ویروس زیاد باشد، سیستم درمانی نتواند پاسخگو باشد، با وجود این با تاکید بر مراقبت‌های پیشگیرانه و با غربالگری گسترده و هدفمندی که صورت گرفت، از شدت شیوع جلوگیری شد.

او با بیان این که یکی از دلایل موفقیت ایران در کنترل کرونا، اجرای همین طرح غربالگری بود، ادامه داد: جلوگیری از حضور ۱۸۰ هزار نفر در قدم اول با شناسایی در همین تماس‌ها انجام شد و سعی ما این بود که خودمراقبتی در منازل انجام شود، در بسیاری از موارد همراهانی که با بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کردند هم درگیر می‌شدند که از این موضوع ممانعت شد.

حیدری تصریح کرد: بیمارستان‌های خورشید، عیسی بن مریم، امین و غرضی به ترتیب و پس از افزایش مبتلایان به بیماران کرونایی اختصاص داده شد تا به صورت متمرکز بیماران کرونایی یکجا مداوا شوند، همچنین برای انتقال مبتلایان به کرونا صرفاً اورژانس موظف به انتقال شد، در مجموع با این کار توانستیم بار بیمارستان‌ها را کم کنیم.

او با بیان این که قبل از عید وضعیت ادارات و صنوف اسف‌بار بود و نکات بهداشتی رعایت نمی‌شد که از عید شرایط تغییر کرد، بیان داشت: در تمامی مراحل بسیج را وارد کردیم و از ظرفیت این دوستان استفاده کردیم، پاک‌ترین صنعت در سطح کشور بودیم و جای تقدیر دارد از اقدامات صنایع؛ همچنین تعزیرات، اصناف و دیگر نهاد‌های نظارتی در بحث نظارت کمک زیادی کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: رویکردمان با توجه به این که احتمال وجود داشته و دارد که در پاییز دوباره پیک بیماری را شاهد باشیم، فرهنگ‌سازی است؛ باید با کرونا زندگی کنیم و باز شدن اماکن مختلف به معنی تمام شدن بیماری نیست، باید با حفظ حساسیت نکات بهداشتی را مدنظر داشت.

حیدری یکی از اقدامات لازم در مدارس و ادارات را تعویض شیرآلات دانست و یادآور شد: همه مدارس باید به شیرآلات پدالی مجهز شوند، این شیر‌ها نیازی به تماس با دست نداشته و نتیجه دیگر این اقدام صرفه‌جویی در مصرف آب است، هزینه کمتری هم نسبت به سایر انواع شیرآلات دارد.

او با اشاره به تأخیر در برخی تصمیم‌گیری‌ها از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در استان خودمان تصمیمات لازم را در چند سناریو می‌گیریم که در مقابل اقدام انجام شده قرار نگیریم؛ در خصوص شب‌های قدر دو هفته قبل از آن بررسی‌های لازم با حضور نهاد‌های مربوطه صورت گرفت و سناریو‌های مختلف را در نظر گرفتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در واکنش با انتقاد‌هایی که از حضور دانش آموزان در مدارس صورت گرفته، اظهار داشت: بازگشایی مدارس و دانشگاه برای حفظ عدالت آموزشی است و بیشتر برای کسانی که به آموزش‌های آنلاین دسترسی نداشتند بتوانند حضور مشکلاتشان را برطرف کنند.

 

 

نظر شما