فریده روشن:

قتل ناموسی در کشور ما یک اتفاق نیست

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۰:۳۲:۴۵
کد خبر: ۱۰۱۸۰۳۳
قتل ناموسی در کشور ما یک اتفاق نیست
عضو شورای اسلامی شهر گفت: قتل ناموسی در کشور ما یک اتفاق نیست و چه بسیار زنانی که توسط مردان وابسته به ایشان کشته شدند کما اینکه پس از قتل رومینا خبر دو قتل ناموسی دیگر نیز منتشر شد و اینها قتلهایی از این دست است که رسانه ای شده و چه بسیار زنانی که توسط مردان وابسته به ایشان کشته شدند و پس از مرگ نامشان به هزاران تهمت و انگ امیخته شد و در سکوت خبری در خاک خفتند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ فریده روشن صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با بیان اینکه یاد و خاطر بزرگ مردان ایران شهید دکتر چمران و دکتر علی شریعتی این دو مرد علم و عمل را پاس داشته و گرامی می دارم، اظهار کرد: ولادت حضرت معصومه علیه السلام و روز دختر را درپیش رو داریم. این روز را به همگی شما و به ویژه به دختران تبریک عرض می نمایم. همچنین  از دکتر شریعتی یاد می کنم که با نوشتن کتاب فاطمه، فاطمه است چهره جدیدی از زن مسلمان را به جامعه نشان داد و رسالت زنان و دختران را در جامعه یاد آور شد.

وی افزود: قراردادن روزی به نام دختر، نه صرفا برای تبریک بلکه تذکری است در راستای شناسایی مشکلات و مسائل مربوط به دختران جامعه و سعی در برطرف نمودن آنها است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام در عصری ظهور کرد که دختران را مایه ننگ می دانستند و اقدام به کشتن فرزند دختر به خاطر ترس از بی آبرویی، امری معمول بود و خداوند پیامبری مبعوث کرد و در جهت ریشه کن کردن چنین ظلمی به او دختری عطا فرمود و سلاله اورا از طریق این دختر بر جهان جاودان کرد. پیامبر دختران را مایه نزول برکت، حسنات، ریحانه بهشتی، رحمت و باقیات الصالحات نامید. بر حسن معاشرت و تکریم زنان و فرزندان تاکید داشت و حتی شاد کردن دختران را دارای ثواب اخروی می دانست، اینها فقط اندک روایات اسلامی در مورد زنان و دختران بود که بدانها اشاره کردم و می خواستم به این نکته تاکید کنم که والدین وظایفی در قبال دخترانشان دارند و بنا به گفته پیامبر فرزندان امانت خداوند نزد پدر و مادر هستند و بنابراین پدر یا مادر بودن حق مالکیتی بر فرزند ایجاد نمی کند.

روشن تصریح کرد: چندی پیش به دلیل کشته شدن رومینا اشرفی، دختربچه 14ساله به دست پدرش، موضوع قتل ناموسی مورد توجه زیادی قرار گرفت. در نخستین روزهای خردادماه سال جاری بود که این خبر همگان را دچار شوک نمود و نام رومینا همانند، سارینا، هوژان، فرشته، زعفران، نازنین ، زبیده، سارا، هاجره و دیگر قربانیان قتل های ناموسی در همین چندماه آغازین سال 99 در فهرست اسامی فوت شدگان قرار گرفت. در آن هنگام همه جا سخن از این واقعه بود و هر کس در مورد آن از زاویه نگاه خود سخنی داشت. اندکی تامل کردم تا التهاب جامعه فرونشیند و بعد به این موضوع بپردازم.

وی تاکید کرد: قتل ناموسی در کشور ما یک اتفاق نیست و چه بسیار زنانی که توسط مردان وابسته به ایشان کشته شدند کما اینکه پس از قتل رومینا خبر دو قتل ناموسی دیگر نیز منتشر شد و اینها قتلهایی از این دست است که رسانه ای شده و چه بسیار زنانی که توسط مردان وابسته به ایشان کشته شدند و پس از مرگ نامشان به هزاران تهمت و انگ  امیخته شد و در سکوت خبری در خاک خفتند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بی تردید زن کشی و آزارجنسیتی و بالاخص قتل هایی که با عناوین ناموسی توصیف میشوند پدیده ای جهانی است و  ریشه در مساله نابرابری جنسیتی دارد. چگونه است که در دنیایی که از حق بر دادرسی منصفانه سخن گفته میشود این امکان برای مردانی فراهم میشود که بتوانند همسران، مادران، خواهران و دختران خود را به راحتی در مظان اتهام قرار دهند، حکم صادر نمایند و به قتل رسانند؟ حتی اگر این زنان جرمی مرتکب شده باشند این وظیفه دادگاه صالح است که به جرایم ایشان رسیدگی  و در صورت نیاز حکم قضیه را صادر نماید.

روشن گفت: اگر به صفحه حوادث روزنامه ها مراجعه کنید و یا اگر پیگیر موضوعات مربوط به حقوق زنان باشید می دانید که در اکثر موارد مقتول بی گناه بوده و یا اساسا قربانی یک حادثه، تجاوز و یا کودک همسری  است. درحالی که به جای حمایت از جانب خانواده بار دیگر، قربانی جهل خانواده اش می شود. و این بار قاتل و مجرمان اصلی بدون مجازاتی متناسب با جرم، به پشتوانه قاتونی که یکبار از ایشان حمایت کرده  به جامعه باز می گردند.

وی اظهار کرد: اگرچه قضاوت در مورد پرونده های کیفری و به خصوص پرونده هایی که جنبه رسانه ای پیدا می کنند سخت است اما در فقره اخیر،  روی دیگر داستان قتل رومینای 14 ساله ارتباط یک مرد بالغ باعنوان عاشقانه ای بااوست. فراموش نکنیم که این ارتباط نیز خود مصداقی از کودک آزاری است. وقتی از ممنوعیت ازدواج با کودکان و آموزش حقوق کودک برای کودکان و والدینشان صحبت میشود به جهت جلوگیری از چنین موضوعاتی است. جای اما و اگر نیست اما ای کاش داستان به گونه دیگری بود، کودکی که از مهر پدر بریده نبود و به دامان دیگری پناه نبرده بود، کودکی که نه گفتن را بلد بود و آموزش دیده بود که چگونه باید احساساتش را کنترل کند، کودکی که به جهت کلیشه های جنسیتی و فرهنگی که ازدواج را به خصوص در سنین پایین برای دختران ارزش می داند و ترویج می کند در 14 سالگی درگیر یک رابطه نمیشد، کودکی که می دانست کودک است و هرگونه بهره کشی و سواستفاده جنسی را باید به خانواده اش اطلاع دهد، و خانواده ای که در چنین شرایطی از کودک قربانی در برابر جرم انجام گرفته حمایت می کرد، او را ننگ و عار نمی دانست و کشتن او را مجاز، و حال این کودک آزار بود که در بند قانون قرار داشت تا به جرایمش رسیدگی شود. بله رویای زیبایی است اما دو صد حیف که اینک این رومیناست که در خاک خفته است.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: لیکن جامعه ما سرشار از دختران و زنانی است که در چنین شرایطی به سر می برند و هرآن ممکن است نامشان به عناوین مذکور درسخنانم اضافه گردد. برهمین اساس به نظر می رسد جامعه ما علاوه بر فعالیت آموزشی وفرهنگی در راستای حقوق کودک و حقوق زنان و صدالبته راهکارهای روان شناسانه برای کنترل خشم، نیازمند بررسی و بازتعریف مسایل ناموسی و جواز قتل زن در چنین شرایطی است. از دیگر سو به نظر می رسد نظام حقوقی ایران در این راستا نیازمند بازنگری است تا ضمن شناسایی هویت مستقل زن به عنوان یک انسان، با تقویت ضمانت اجرای متناسب،  از وقوع چنین جرایمی جلوگیری نماید و از سوی دیگر با درنظر گرفتن حمایت های ویژه از زنان وکودکان  از ایشان در برابر انواع خشونت محافظت و حمایت نماید. خشونت ناشی از مردسالاری در همه انواع خود اعم از جسمی و کلامی  چرخه ای است که نسل به نسل منتقل میشود و با تحکیم بنیان های مردسالاری و سرکوب زنان بر تبعیض و نابرابری های اجتماعی، آموزشی و اقتصادی می افزاید.

روشن خاطرنشان کرد: رسیدگی عادلانه و منصفانه به چنین پرونده هایی و اقدام قضایی در حمایت از زنانی که قربانی خشونت قرار می گیرند و تسریع در تدوین قوانین منع کننده از خشونت علیه زنان خواسته فعالین حقوق زنان از مسئولین ذی ربط است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز