کرونا و درگیری اعصاب محیطی

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۲۱:۰۴:۵۵
کد خبر: ۱۰۲۹۹۵۴
کرونا و درگیری اعصاب محیطی
نشانگان گیلن-باره یک عارضه شناخته‌ شده است که در آن دستگاه ایمنی بدن؛ اعصاب محیطی را عامل مهاجم می‌انگارد و به آنها حمله می‌کند و باعث ضعف و احساس گزگز در دست‌ها و پاها می‌شود که بعدا ممکن است به بخش میانی بدن هم گسترش یابد. افراد مبتلا، احساس خستگی شدیدی می‌کنند و بازتاب‌های عصبی‌شان کُند می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ علیرضامقتدری، قائم مقام معاونت آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان گفت: عفونت با ویروس کرونا تظاهرات گوناگونی را در بیماران ایجاد کرده و این تصور که صرفا یک بیماری تنفسی است را به هم ریخته است.

وی ادامه داد: یک تظاهر دیگر این عفونت در مواردی نادر در بیماران کووید-۱۹ بروز می‌کند، نشانگان گیلن-باره است. پزشکان ایتالیایی در ابتدا در میان ۱۲۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا ظهور این نشانگان را در ۵ بیمار گزارش کردند و بعدها این همراهی از کشورهای دیگر هم گزارش شد.

قائم مقام معاونت آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان افزود: نشانگان گیلن-باره یک عارضه شناخته‌ شده است که در آن دستگاه ایمنی بدن؛ اعصاب محیطی را عامل مهاجم می‌انگارد و به آنها حمله می‌کند و باعث ضعف و احساس گزگز در دست‌ها و پاها می‌شود که بعدا ممکن است به بخش میانی بدن هم گسترش یابد. افراد مبتلا، احساس خستگی شدیدی می‌کنند و بازتاب‌های عصبی‌شان کُند می‌شود.

مقتدری تصریح کرد: در بیماران ایتالیایی، نشانگان گیلن-باره پنج تا ۱۰ روز بعد از شروع علائم کرونا بروز کرده بود. بیماران دچار ضعف در پاها، احساس گزگز و ضعف در عضلات صورت شده بودند. پس از ۲ روز علائم عصبی بیماران بدتر شده بود و در نهایت هر دو دست و هر دو پای بیماران دچار ضعف یا فلج شده بود.

وی ادامه داد: این بیماران با ایمونوگلوبولین داخل‌ وریدی درمان شده بودند و یک بیمار هم پلاسمای حاوی آنتی‌بادی یک بیمار بهبود یافته را دریافت کرده بود. پس از یک ماه درمان، دو بیمار همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه متصل به دستگاه تنفس مصنوعی باقی ماندند، دو بیمار همچنان دچار ضعف اندام‌ها بودند و فیزیوتراپی می‌شدند و یک بیمار مرخص شد و توانایی راه رفتن دوباره را پیدا کرده بود.

قائم مقام معاونت آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان با بیان اینکه نشانگان گیلن‌- باره در موارد بیماری‌های عفونی شدید دیگر هم ممکن است رخ دهد، گفت: موارد آن در بیماران دچار ویروس‌های دیگر مانند ویروس اپستین-بار، ویروس سایتومگال و اخیرا در مبتلایان به ویروس زیکا که بوسیله پشه منتقل می‌شود، گزارش شده است. خوشبختانه اکثریت افراد نشانگان گیلن-باره در نهایت بهبودی کامل پیدا می‌کنند، اما این روند بهبودی ممکن است چند هفته به درازا بکشد و درمان‌های حمایتی در این مدت لازم باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز