کمبود تخت ICU ویژه بیماران کرونایی/ کنترل بیماران مبتلا به کرونا سخت شده است

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۱۲:۴۳:۱۰
کد خبر: ۱۰۳۶۰۰۴
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد در حال حاضر بیماران مدت زیادی را در اورژانس معطل می شوند تا بتوانند پذیرش شوند چرا که تخت ها پر شده است. برآوردی که کرده ایم ما در شهر اصفهان نیاز به حداقل 500 تخت ICU داریم یعنی تمام ظرفیت ICU های شهر اصفهان باید به این امر اختصاص یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ اعتصام پور در جمع کارشناسان و روسای بیمارستانهای ملکی و با حضور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: ما یک تیم منسجم و قاطع هستیم که اعتقاد داریم وقتی خودمان خوب عمل کنیم بقیه نیرو ها هم انگیزه پیدا می کنند خوب عمل کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی اصفهان ضمن تشکر از خدمات ارزنده مراکز درمانی در طی گسترش ویروس کرونا از جمله بیمارستان دکتر غرضی در اصفهان و بیمارستان فاطمه الزهرا سلام الله علیها نجف آباد در غرب استان که مدتی بعنوان مرکز ریفرال کرونا بودند، تصریح کرد: باید توجه داشت که افراد تحت پوشش تامین اجتماعی افراد کم بضاعتی هستند که باید بهترین خدمات را بدون هزینه در مراکز درمانی تامین اجتماعی دریافت کنند و محدودیت در ارائه خدمات به دیگر بیماران نداشته باشیم. از این رو به این نتیجه رسیدیم که هر سه بیمارستان تحت پوشش تامین اجتماعی در استان اصفهان و 27 پلی کلینیک باید به اصالت اصلی‌شان برگردند چرا که باید متخصصان این مراکز وظیفه اصلی خودشان را انجام دهند و در صورت لزوم ما آماده خدمت به کلیه هموطنان عزیز هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دیدار با مدیر درمان تامین اجتماعی اصفهان و در جمع کارشناسان مدیریت درمان ضمن تشکر از اقدامات مدیریت درمان تامین اجتماعی استان در خصوص اختصاص دو بیمارستان ملکی به کرونا، با بیان مدل هایی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده گفت: مجموع برآورد ما این است که در ماه های آینده تعداد بسیار بیشتر بیمار کووید  - 19 را تجربه خواهیم کرد.

وی افزود: آخرین مدل سازی که به ما اعلام شد و نگاه چند موسسه رسمی در دنیا به این موسسه است نشان می دهد از مرداد ماه یک شیب بسیار تند در کل نیم کره شمالی تجربه می کنیم و این اوضاع تا آذر ماه ادامه دارد. به طوری که تعداد بیمارانی که مبتلا می شوند در نیمکره شمالی در این مدت حدود 500 هزار تا یک میلیون نفر در روز اضافه می شود و میزان مرگ و میر 4 تا 5 برابر می شود یعنی ممکن است در داخل استان به چیزی حدود 10 هزار مرگ در این مدت برسیم.

کلیدری افزود: آمار و اطلاعات از 20 تیر ماه به بعد نگران کننده است. تعداد مبتلایان و شدت بیماری نیز بیشتر شده است و خانواده هایی حتی با سنین پایین با بدحالی به مراکز مراجعه می کنند. به نظر می رسد که پیش بینی سازمان بهداشت جهانی با این روند به واقعیت می رسد اما امیدواریم که این پیش بینی ها محقق نشود.

وی گفت از ابتدای اسفند ماه به علت اینکه در فاز حاد کرونا بودیم خیلی از بیماران غیر کرونایی را نتوانسیم خدمات ارائه دهیم. اگر روند انتشار کرونا در ماههای بعد ادامه دار باشد نیز خدماتی به بیماران غیرکووید نمی توانیم ارائه دهیم و 5 ماه سخت را در پیش رو داریم. آمار ها نشان می دهد از مرداد ماه در شهر اصفهان تعداد بیماران بستری حداقل به 1000 تا 1500 بیمار برسد و تعداد بیمارانی که در سطح استان بستری می کنیم، حدود 2500 تا 3000 بیمار خواهد رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد در حال حاضر بیماران مدت زیادی را در اورژانس معطل می شوند تا بتوانند پذیرش شوند چرا که تخت ها پر شده است. برآوردی که کرده ایم ما در شهر اصفهان نیاز به حداقل 500 تخت ICU داریم یعنی تمام ظرفیت ICU های شهر اصفهان باید به این امر اختصاص یابد.

کلیدری گفت: در پیش بینی بعدی ممکن است در ماه های اخیر نتوانیم تعدادی از بیماران تنفسی را خدمات ویژه ارایه دهیم و کنترل این بیماران از دست ما خارج شود. برای همین به بیمارستان الزهرا اعلام کرده ایم از اول شهریور آماده باشد و حتی  شاید از 15 مرداد ماه کلیه خدمات الکتیو تعطیل شود و فقط بیمار کووید را در پذیرش کندکه برآورد می کنیم بتوانیم در این بیمارستان حدود 700 تخت به بیماران کووید اختصاص دهیم و قرار است 80 تخت ICU را به 150 تخت برسانند. در کنار آن از بقیه بیمارستانها نیز کمک خواهیم گرفت. بیمارستان عیسی بن مریم دومین بیمارستان است که کاملا به بیماران کووید 19 اختصاص می یابد و بعد مجموعه بیمارستانهای تامین‎اجتماعی، بیمارستانهای خیریه ای و بیمارستانهای نظامی به کمک ما خواهند آمد.

نگاه ما در حوزه بیمارستانی این است که در این موج شیوع کرونا تا جایی که امکان داشته باشد خدمات غیرکووید را متاثر نکنیم اما برخی موارد مثل خدمات صرفا زیبایی را ممنوع کرده ایم و بایستی بیمارستانها و مراکزی که خدمات کووید 19 ارایه می دهند باید در اولویت استفاده از لوازم حفاظتی باشند و باید به سمتی برویم که بتوانیم این بیماری را مدیریت و کنترل کنیم. کاری که همه مجموعه  درمان در این ایام انجام می دهند قابل مقایسه با هیچ زمانی در حوزه سلامت نیست و روزهای سختی است که قطعا با همراهی مجموعه ها به سلامتی به سر خواهیم برد.

نظر شما