مدیر گروه بیماری های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان:

بیش از نیمی از مبتلایان به هپاتیت از بیماری خود بی خبرند

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۱۳:۰۳:۳۸
کد خبر: ۱۰۳۶۰۲۴
بیش از نیمی از مبتلایان به هپاتیت از بیماری خود بی خبرند
مدیر گروه بیماری های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان گفت: آمار مبتلایان به هپاتیت B و C در استان اصفهان را حدود ۵۰ هزار نفر است و به نظر می رسد بیش از نیمی از مبتلایان به هپاتیت از بیماری خود بی خبرند و زمانی متوجه می شوند که یا بیماری پیشرفت کرده یا به دلیل دیگری آزمایش خون می دهند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ مدیر گروه  بیماری های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان آمار مبتلایان به هپاتیت B و C در استان اصفهان را حدود ۵۰ هزار نفر برآورد کرد و گفت: به نظر می رسد بیش از نیمی از مبتلایان به هپاتیت از بیماری خود بی خبرند و زمانی متوجه می شوند که یا بیماری پیشرفت کرده یا به دلیل دیگری آزمایش خون می دهند.

رضا فدایی با اشاره به نامگذاری ششم مردادماه به عنوان روز جهانی هپاتیت، افزود: از میان جمعیت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان اصفهان، شاید روی هم رفته حدود ۵۰ هزار بیمار هپاتیت B و C داشته باشیم که البته به دلیل واکسیناسیون هپاتیت B  و همچنین به خاطر درمان هیپاتیت C که به تازگی کشف شده، این عدد نسبت به گذشته کاهش یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد بتوانیم به روزی برسیم که در دهه ۱۴۰۰ این بیماری از جامعه حذف شود و گفت: شرط کاهش تعداد بیماران، پیدا کردن بیماران موجود و درمان موثر آنهاست چون به نظر می رسد بیش از نیمی از مبتلایان به هپاتیت از بیماری خود بی خبرند و زمانی متوجه می شوند که یا بیماری پیشرفت کرده یا به دلیل دیگری آزمایش می دهند و ناگهان با بیماری هپاتیت روبرو می شوند.

فدایی میزان شیوع بیماری هپاتیتB در جامعه را حدود ۱.۲ درصد اعلام کرد و توضیح داد: میزان شیوع هپاتیتC نیز به حدود سه دهم درصد می رسد، بین این دو نوع بیماری اختلافاتی وجود دارد از جمله این که هپاتیتB  واکسن دارد و راهکار اصلی پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون کودکان است که از سال ۷۱ به بعد در کشور ما به طور سراسری در حال انجام است، اما هپاتیتC واکسنی ندارد که از آن پیشگیری کنیم.

وی با اشاره به کشف درمان های بسیار موثر برای هپاتیتC در سالهای اخیر، گفت: این بیماری از طریق تزریق مشترک استفاده از وسایل خالکوبی آلوده و هپاتیتB از طریق مادر به نوزاد منتقل می شوند.

مسئول بیماری های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان، هپاتیت را یک بیماری خاموش خواند و ادامه داد: بسیاری از مبتلایان به هپاتیت B وC  هیچ علامتی ندارند و زمانی علائم خود را نشان می دهد که بیماری خیلی پیشرفت کرده باشد به همین دلیل پیشنهاد می کنیم کسانی که در خانواده شان بیمار مبتلا به هپاتیت است و کسانی که در سال های دهه ۶۰ و قبل از آن خون تزریق کرده اند کسانی که سابقه اعتیاد و تزریق مشترک و .. دارند، به آزمایشگاه های تشخیص طبی مراجعه کنند و تست هپاتیت بدهند تا درصورت مثبت بودن جواب آزمایش، زودتر اقدامات درمانی را آغاز کنند.

وی درپاسخ به این پرسش که دلیل نامگذاری روزی به نام هپاتیت چه بوده است؟ گفت: در دهه های گذشته واکسن هپاتیت به بازار عرضه شد و همین باعث شده روزی به نام روز جهانی هپاتیت در نظر بگیرند که توجه افکار عمومی به اهمیت این بیماری که معمولا تظاهر پر سر و صدایی ندارد، جلب شود.

فدایی، هپاتیت را تهدید کننده سلامت کبد دانست و افزود: بیماران هپاتیت مزمن، به مرور سالها کبدشان تخریب می شود و به وضعی می رسد که به آن سیروز کبد می گویند یعنی کبد چروکیده و تخریب و بیمار نیازمند پیوند کبد می شود که عمل جراحی بسیار سخت و پر هزینه ای است بنابراین اگر از ابتدا بیماری شناسایی شود و همچنین توصیه های پیشگیری مبنی بر پرهیز از تزریقات آلوده و مانند آن، جدی گرفته یا بیماران موجود در مراحل اولیه تشخیص داده شوند می توان تعداد مبتلایان را به اندازه قابل توجهی کاهش داد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز