سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه اشرف در گفت و گو با برنا؛

اگر دیر اقدام می‌کردیم هویت تپه اشرف جای خود را به لوله های اداره آب می‌داد

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۰۹:۰۰:۵۶
کد خبر: ۱۰۳۶۳۸۲
اگر دیر اقدام می‌کردیم  هویت تپه اشرف جای خود را به لوله های اداره آب می‌داد
سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه اشرف گفت: اگر پیگیری‌ها در خصوص جلوگیری از عملیات لوله گذاری‌ها ثمر بخش نبود این لوله گذاری‌ها تا به حال به اتمام رسیده بود و بلایی که بر سر اشیاء ارزشمند تاریخی در زیرگذر خیابان عبدالرزاق آمد، تکرار می‌شد.

علیرضا جعفری زند در گفت و گو با خبرنگار برنا در اصفهان؛ پیرامون اقدامات انجام شده در خصوص تپه اشرف، گفت: از سال 89 تا سال 90 که کاوش‌ها در تپه اشرف اصفهان آغاز شد، روند کاوش‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت اما از آن تاریخ به بعد به دلیل کمبود بودجه کاوش‌های محدودی با فاصله‌های چند ساله انجام می‌گرفت.

وی ادامه داد: کاوش فصل هفت در واقع از کاوش‌های نجات بخش و به دلیل عملیات لوله گذاری اسپانسر آن که اداره آب و فاضلاب منطقه یک است، در مورد این موضوع حدود چهار هزار متر از لوله گذاری‌ها انجام شده بود که بنده از سال گذشته به دلیل عبور این لوله‌ها از جلوی تپه اشرف و تپه جی مانع ادامه این عملیات شدم تا پس از کاوش‌ها ادامه عملیات در صورت صلاح دید محقق شود.

تپه اشرف

پس از کاوش‌ها عملیات عمرانی آغاز خواهد شد

سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه اشرف در تشریح عملیات نجات بخشی عنوان کرد: اینگونه عملیات‌های باستان شناسانه همواره در سراسر ایران انجام می‌گیرد و به میراث فرهنگی فرصتی داده می‌شود تا با تحقیقات، آثار موجود در محدوده محوله را مورد کارشناسی و استخراج قرار دهد و سپس عملیات عمرانی در آن محدوده اجرا شود.

جعفری زند با اشاره به اشیاء کشف شده در تپه اشرف گفت: در کاوش‌های انجام شده، سفال‌های متعددی مربوط به دوران های مختلف تاریخی بخصوص دوره اشکانی کشف شد که اگر وضعیت افزایش شیوع کرونا در کار نبود، این سفال‌ها برای عموم مردم به نمایش گذاشته می‌شد.

وی در خصوص سرنوشت اشیاء کشف شده پس از استخراج تصریح کرد: پس از مطالعات و آزمایش‌های گروه باستان شناسی بر روی اشیاء کشف شده، این اشیاء در اختیار امین اموال میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت تا در موقعیت های لازم این اشیا به نمایش گذاشته شود.

تپه اشرف 2

قدیمی ترین شئ کشف شده مربوط به دوره هخامنشیان است

سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه اشرف، قدیمی ترین شئ کشف شده در این تپه را مربوط به دوره هخامنشیان دانست و گفت: در فصل ششم کاوش‌ها که در سال 97 انجام شد، در طول یک کاوش، اشیائی مربوط به دوره هخامنشیان را کشف کردیم.

جعفری زند در خصوص نوع کاربری تپه اشرف در طول دوران تاریخی تشریح کرد: این تپه در طول دورانی که سپری کرده است کاربردهای متفاوتی داشته اما مهمترین کاربردی که این صخره طبیعی برای اولین بار داشته است یک قلعه دفاعی بوده تا از بخشی شرقی شهر حافظت کند.

وی با اشاره به چالش‌هایی که موجب می‌شود میان کاوش‌ها وقفه ایجاد شود، تاکید کرد: مهمترین چالش پیش رو عدم همکاری ارگان‌های دولتی و کمبود بودجه است و با همکاری همه ارگان‌ها است که عملیات نجات بخشی موفقیت آمیز خواهد بود.

سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه اشرف در پاسخ به اینکه «اگر مانع لوله گذاری‌ها نمی‌شدید چه بلایی بر سر هویت این تپه می‌آمد» گفت: اگر پیگیری‌ها در خصوص جلوگیری از عملیات لوله گذاری  ثمر بخش نبود این لوله گذاری‌ها تا به حال به اتمام رسیده بود و بلایی که بر سر اشیاء ارزشمند تاریخی در زیرگذر خیابان عبدالرزاق آمد، تکرار می‌شد.

 

گفت و گو از پارسا راستگو، خبرنگار خبرگزاری برنا-اصفهان

عکاس: محدثه صالحی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز