مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان:

حقوق بگیران سهم مالیات بیشتری نسبت به سایر مشاغل دارند

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ - ۱۸:۳۹:۰۳
کد خبر: ۱۰۴۳۲۲۴
حقوق بگیران سهم مالیات بیشتری نسبت به سایر مشاغل دارند
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: اشخاص حقیقی تا پایان مرداد ماه مکلفند اظهارنامه مالیاتی خود را پرداخت کنند، سهم مالیات حقوق بگیران از مالیات مشاغل بیشتر بوده و بدین معناست که باید به سمت واقعی کردن مالیات ها حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ بهروز مهدلو در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: مالیات در کشورهای پیشرفته که نظم و انضباط مالی در آنها برقرار است، حداقل هزینه های جاری دولت را تامین می کند.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد بودجه جاری و یک سوم بودجه کشور از مالیات است که این عدد در کشورهای پیشرفته ۹۰ درصد است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان بر ضرورت افزایش عدد دریافتی مالیات در کشور تاکید کرد و گفت: اگر سهم مالیات در بودجه را افزایش ندهیم، کسری بودجه خواهیم داشت که در این شرایط ناچار به فروش اوراق و استقراض از بانک مرکزی می شویم. به گفته مهدلو، باید مالیات را به نسبت درآمدهای افراد دریافت کنیم تا توزیع عدالت ثروت انجام شود.

وی با بیان اینکه هر سال پایان خرداد ماه اشخاص حقیقی باید اظهارنامه‌های خود را ارائه دهند، تصریح کرد: امسال به دلیل شرایط کشور و شیوع کرونا این زمان به ۳۱ مرداد ماه به تعویق افتاد که مودیان در صورت ارائه اظهارنامه خود از معافیت ها و مزایایی برخوردار می شوند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه اشخاص حقیقی و مشاغل سه دسته هستند، اظهار کرد: در استان اصفهان ۲۱۸ هزار اظهار نامه اشخاص حقیقی اخذ کرده ایم که ۲ درصد آن در گروه اول و حدود سه درصد آن در گروه دوم قرار دارند که جمع درآمد آنها بین یک تا سه میلیارد تومان است، همچنین ۹۵ درصد مودیان این گروه در دسته سوم قرار دارند که درآمد آنها زیر یک میلیارد است.

وی با اشاره به اینکه ۷۷  درصد مودیان می توانند همانند سال گذشته توافق انجام دهند و این فرصت بسیار خوبی برای آنهاست، گفت: این دسته با ارائه یک فرم که در سامانه امور مالیاتی است می توانند مالیات خود را یا به صورت یکجا و یا در ۵ قسط پرداخت کنند و دیگر وارد پروسه بررسی نشوند.

مهدلو ابرازامیدواری کرد؛ امسال بیش از ۶۰ درصد پرونده های مالیاتی از چرخه رسیدگی خارج شوند و همکاران مالیاتی فرصت بیشتری داشته باشند وارد پرونده های فرار مالیاتی شوند و مالیات های واقعی را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از ۲۱۸ هزار مودی از این توافق استفاده می کنند، گفت: طبق قانون در پایان سال ۹۴ قانون گذار به سازمان مالیات اعلام کرده است که دیگر مالیات علی الراس منتفی است، اما به دلیل اینکه زیرساخت های اجرای آن آماده نبود، این قانون به مدت سه سال تمدید شد و خوشبختانه از سال جاری مالیات علی الراس نخواهیم داشت و مودیان باید درآمد و هزینه های واقعی خود را قید کنند و براساس آن مالیات آنها مشخص می شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان به ۲۱۸ هزار مودی مالیاتی استان توصیه کرد که افرادی که مجموع دریافتی یا فروش سال گذشته آنها زیر ۹۹۰ میلیون تومان است، در صورتی می توانند از تبصره ۱۰۰ استفاده کنند که فروش واقعی آنها ۹۹۰ میلیون تومان باشد و اگر فردی درآمد و فروش بالاتری از این عدد داشت نباید از این تبصره استفاده کند، چرا که دچار آسیب می شود و مشمول جریمه و مالیات بیشتری می شود.

وی با تاکید بر اینکه عدد فروش واقعی ملاک سازمان مالیات است، تصریح کرد: گروه دوم و سومی که مالیات سال قبل آنها قطعی شده بود و اگر فروش واقعی خود را درج کنند و در صورت تطابق با بانک های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی، دیگر وارد پروسه رسیدگی نخواهند شد؛ اما اگر فروش بالای ۹۹۰ میلیون تومان داشته باشند، فارغ از اینکه هر مالیاتی دارند نباید از این دستورالعمل استفاده کنند.

مهدلو تاکید کرد: مودیانی که فروش بالای ۹۹۰ میلیون تومان دارند اصلا نباید از توافق ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بیش از یک دهه از طرح جامع مالیاتی در کشور می گذرد، اظهار کرد: بیش از ۳۶ پروژه در این خصوص در حال اجراست که ۹۵ درصد آنها به اتمام رسیده و اکنون بانک های اطلاعاتی ما کامل است و اکنون اظهارات افراد با این بانک ها به صورت سیستماتیک هماهنگ می شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰  درصد اطلاعات افراد در بانک اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی موجود است و همه افراد که اظهار نامه پر می کنند، باید به این موضوع توجه کنند.

وی توضیح داد: بانک داده ها، پرونده خوداظهاری ها را بررسی می کنند و اگر ایرادی در آن نبود و شفاف اظهار شده بود مالیات مطابق همان مشخص می شود، در غیر این صورت پرونده وارد پروسه بررسی شده و بعد از محاسبه درآمد واقعی افراد، علاوه بر دریافت مالیات، مودی مشمول جریمه می شود.

مهدلو تصریح کرد: در سال جاری برای اولین بار در کشور این طرح در بحث مالیات اجرا می شود و علاوه بر قانون، طرح جامع نظام مالیاتی این اجازه را نخواهد داد که پرونده ای بدون بررسی قرار گیرد.

وی با پیش بینی اینکه درآمد و فروش و هزینه ها در شهرستان های کوچک زیر ۹۹۰ میلیون تومان باشد، به مودیان آنها پیشنهاد داد تا از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات استفاده کنند، البته حتما باید درآمد واقعی خود را اظهار کنند تا مشمول جریمه نشوند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: با اجرای این قانون به غیر از  بانک های اطلاعاتی به هیچ وجه نمی توان تغییری در میزان مالیات مودیان داد و دیگر برآورد و مالیات علی الراس وجود ندارد.

وی تاکید کرد: مطابق ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم افراد باید بر اساس درآمدهای واقعی مالیات های واقعی بپردازند.

مهدلو در ادامه با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۱ هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای وصولی مالیات کل کشور بود، تصریح کرد: سهم مالیات حقوق بگیران از مالیات مشاغل بیشتر بوده و بدین معناست که باید به سمت واقعی کردن مالیات ها حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: اگر مودیان مالیاتی در سال جاری درآمدهای واقعی خود را اظهار کنند، مالیات آنها واقعی و به احتمال زیاد کمتر از سال گذشته و تنها ۲۰ درصد آن شود، البته احتمال دارد برای برخی مودیان هم بیشتر شود.

وی با بیان اینکه اشخاص حقیقی تا پایان مرداد ماه مکلف هستند اظهارنامه مالیاتی خود را پرداخت کنند، تاکید کرد: اشخاص حقوقی تا پایان شهریور ماه مکلف اند اظهارنامه مالیاتی خود را پرداخت کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در مورد مشکلات جامعه هتلداران در پی شیوع کرونا، اظهار کرد: علاوه بر هتلداران بقیه حرفه ها نیز از شیوع کرونا دچار آسیب شدند. با این وجود برای هتلداران تخفیف هایی مالیاتی در نظر گرفته شده و همچنین در بسته حمایتی سال جاری مالیات برای بخش تولید و تمام صنوفی که از کرونا آسیب دیده اند، حمایت هایی در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: اگر میزان درآمد هتلداران به دلیل کرونا کاهش یافته، باید در اظهارنامه های خود قید کنند و در نتیجه مالیات امسال آنها نیز کمتر خواهد شد.

تخصیص بلند مدت و دادن فرصت برای بدهی های گذشته آنها کمک و همکاری شد و برای امسال دو ماه دیرتر اضافه شد و ارزش افزوده تا پایان فروردین بود تا پایان اردیبهشت دادند و اینها کمک بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز