رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح کرد:

در برخورد با فسادهای مالی شخص، جایگاه و سمت اهمیتی ندارد/ مداخله در حریم تاریخی اصفهان از خطوط قرمز مدیریت شهری است

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۱۵:۰۶:۴۶
کد خبر: ۱۰۵۲۸۱۴
در برخورد با فسادهای مالی شخص، جایگاه و سمت اهمیتی ندارد/ مداخله در حریم تاریخی اصفهان از خطوط قرمز مدیریت شهری است
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بنای ما رصد مدیریت شهری به خصوص در زمینه مسائل مالی است و بی شک فساد را پیگیری می کنیم و در این خصوص شخص، سمت و جایگاه برای ما مهم نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، علیرضا نصر اصفهانی در دومین نشست خبری خود که به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: از همه شهروندان به جهت همه همکاری هایی که با مدیریت شهری داشتند تشکر می کنم و آنها را دیدبانان هوشیار شهر می دانم و همچنین از همه افرادی که با حفظ پروتکل های بهداشتی عزاداری کردند تشکر می کنم. همچنین از امام جمعه اصفهان به واسطه توصیه های خود نسبت به عزاداری درست و دستورات استاندار محترم تشکر ویژه می کنم.

وی افزود: پیوند مدیریت شهری با رسانه ها می تواند بسیاری از مشکلات را از مقابل ما بردارد و اگر رسانه ها در کنار ما باشند امورات بهتر می گذرد و نکته سنجی های خبرنگاران مدیران را در مسیر درست هدایت می کند و قلم و تفکر رسانه ها موجب فعالیت بالقوه دستگاه‌ها خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به حضور 21 ساله شوراهای شهر در کشور اشاره کرد و گفت: امروز شوراها با حضور بیش از 110 هزار نیرو در سراسر کشور باعث قوت نظام هستند و بسیاری از مشکلات توسط مجالس محلی می تواند رفع شود و امیدواریم شوراها روز به روز بهبود پیدا کنند. مردم روز به روز نسبت به ماموریت شوراهای اسلامی آگاهی بیشتری پیدا می کنند، اما متاسفانه مردم پس از شرکت در انتخابات ارتباط خود را با اعضای شورا کم می کنند و به همین دلیل مردم ماموریت ها و مسئولیت های شورای شهر را درست نمی‌شناسند پس باید اطلاعات مورد نظر در خصوص شوراها به مردم ارائه شود و این اطلاعات باید از طریق رسانه ها و روابط عمومی شهرداری و شورا در خصوص نقش شوراها برای مردم برجسته تر شود.

نصر اصفهانی از برگزاری 44جلسه علنی و 47 جلسه کمیسیون تلفیق در سال سوم شورای شهر خبر داد و گفت: همچنین از251 مصوبه سال گذشته دو مورد رد و یک مورد هم به شورای حل اختلاف ارجاع شد.

 او تاکید کرد: در سال آخر باید پروژه ها نیمه تمام را به اتمام برسانیم، هچنین تدوین برنامه ششم توسعه را در دست بررسی داریم که قرار است به شورای اسلامی شهر ارسال شود که چراغ راه 5 ساله آینده مدیریت شهری را نشان می دهد. او ادامه داد: برنامه جامع شهر اصفهان طی دو سال گذشته در حال بررسی و تدوین است که در این مسیر از همراهی نخبگان و مردم شهر استفاده شده است. همچنین بودجه سال آینده نیز دی ماه به شورا ارسال می شود که ظرف یک ماه باید بررسی و به تصویب برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: اعضای شورای شهر به فکر مردم هستند و تلاش دارند که مسائل  آنها را بهبود ببخشند. همچنین در شهرداری اصفهان مدیران، کارشناسان و کارگران در طول شبانه روز می کوشند تا مشکلات شهر را حل کنند.

او از ارتقای سطح ملاقات مردمی رئیس شورای شهر در این دوره خبر داد و گفت: در دوره پنجم برای اولین بار است که ریاست شورا ملاقات مردمی به صورت  هفتگی دارد و حتی ملاقات  50 نفر نیز در طول یک روز انجام شده است. به گفته نصر اصفهانی، بخش زیادی از این مراجعات در کمیته های نظارتی انجام می شود و هر هفته اعضای شورا در مناطق مختلف حضور دارند  که تا امروز 5 هزار نفر ملاقات مردمی انجام شده است.

نصر اصفهانی درباره برنامه و طرح های مدیریت شهری در حوزه گردشگری در این دوره نیز گفت: یکی از برنامه ها شاخص و برجسته ای که به همت کمیسیون اقتصادی دنبال  شد اصفهان 2020 بود که با حمایت اعضای شورای شهر مصوب شد . او ادامه داد: در بودجه سال 1399 تعداد قابل توجهی پروژه برای این طرح مصوب شد و 250 میلیارد تومان هم در نظر گرفته شد که با شیوع کرونا اجرای برنامه ها کند شده است اما ما به اصلاح بسترهای گردشگری اعتقاد داریم و این پروژه ها را ادامه خواهیم داد.  او از امکان سنجی ایجاد شهرک صنایع دستی  خبر داد و تصریح کرد: این دوره از مدیریت شهری توجه ویژه ای به حوزه گردشگری داشته است.

او با بیان اینکه در دوره پنجم آغاز رینگ چهار ترافیکی یک اقدام جسورانه محسوب می شود، اظهار داشت:حدود 130 میلیارد تومان هزینه احداث تقاطع غیر همسطح  رینگ چهارم است. 22 پل در ا 78 کیلومتر رینگ چهارم ساخته می شود و امیدواریم بخش خصوصی نیز وارد عمل شود تا شهرستان های اطراف اصفهان هم بتوانند کار را انجام دهند. نصر اصفهانی درباره خط دوم مترو نیز گفت: در خط دو قطار شهری 12 ایستگاه در زیر زمین فعال است که غیر از هزینه آزادسازی، 493میلیارد تومان برای آن مصرف شده است.به گفته نصر اصفهانی،6 کیلومتر از تونل مترو ی خط دوم احداث و 4 ایستگاه دیگر نیز در دست اقدام است. او گفت:هر کیلومتر مترو برای بهره برداری کامل به800 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

او درباره سایر پروژه های عمرانی شهر نیز اظهار داشت: مرکز همایش ها با سرعت پیش میرود و تقاطع غیر ههم سطح سردار سلیمانی تا پایان سال به بهره برداری می رسد. پروژه نمایشگاه بین المللی به زودی افتتاح می شود و محمور فرهنگی چهارباغ به زودی به بهره برداری می رسد. همچنین بزرگراه فرزانگان و تقاطع آفتاب هم در اختیار مردم قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: برای اطلاع رسانی از وضعیت پروژه های عمرانی شهر باید تبلیغات بیشتر شده و افرادی هم که این تبلیغات را می شنوند هم باید آستانه تحمل خود را افزایش دهند و بدانند این تبلیغات به نفع جریان خاصی نیست و همه مجموعه نظام و دولت را در بر می گیرد. مردم هم هر اتفاق خوشایندی را به فال نیک می گیرند.

نصر اصفهانی گفت: مسیر قانونی برای رسیدگی به ساخت هتل در مجاورت چهارباغ طی شده و ارتفاع مورد اعتراض طرفداران میراث تاریخی به کمیسیون ماده پنج فرستاده شد؛ مقامات قضائی نیز در این خصوص ورود کردند و پروژه احداث هتل در حریم چهارباغ متوقف شده است، بارها موضع خود را درباره ساخت‌وساز در حریم میراث فرهنگی اصفهان اعلام کرده‌ایم و به‌دور از تعارفات معمول و مرسوم، هرکجا میراث تاریخی مورد تعرض قرار گیرد، خود را موظف به مراقبت از این حریم می‌دانیم.

وی افزود: شورای شهر در کنار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات می‌داند و هر ساخت‌وسازی در حریم آثار تاریخی انجام شود، مراحل قانونی خود را طی می‌کند. مداخله در حریم تاریخی اصفهان از خطوط قرمز مدیریت شهری است، در این خصوص کمیسیون معماری و شهرسازی ورود جدی داشته و جلساتی را با منتقدان این طرح و دغدغه‌مندان میراث فرهنگی برگزار کرده است.اگر اتفاقی درخصوص بافت تاریخی شهر رخ دهد، علاوه بر اصفهان، دغدغه‎مندان در تمام کشور مانند دیده‌بان‌هایی، مرتب مراقب آثار تاریخی هستند و هرگاه این میراث به هر نحوی مورد تعرض باشد، صدای اعتراض آن‌ها بلند می‌شود پس اگر مواردی در این خصوص اتفاق می‌افتد و با اعتراضی مواجه نشدیم به دلیل آن است که در خصوص میراث تاریخی با مورد حاد و پیچیده‌ای مواجه نشده‌ایم.

وی اضافه کرد: پیشتر در خصوص ارتفاع ارگ جهان‌نما با نظر یونسکو و احترام به میراث تاریخی شهر، به دلیل آنکه حریم میدان امام خمینی (ره) که در نوع خود منحصربفرد است را مورد تعرض قرار داده بود، با طی فرایند قانونی، اصلاح شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به دلیل اهمیت حریم میراث تاریخی و برای آنکه این حریم نقض نشود، مسیر قانونی برای رسیدگی به ساخت هتل در مجاورت چهارباغ طی شده و ارتفاع مورد اعتراض طرفداران میراث تاریخی به کمیسیون ماده پنج فرستاده شد؛ مقامات قضائی نیز در این خصوص ورود کردند و پروژه احداث هتل در حریم چهارباغ متوقف شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها اتفاق نظر دارند که باید از میراث تاریخی اصفهان محافظت کرد، اظهار کرد: هدف اصلی ساخت هتل، توسعه گردشگری است بنابراین شایسته نیست که میراث تاریخی را مخدوش کنیم؛ بدین سبب امیدوارم در این خصوص به گونه اقدام شود که رضایت منتقدان جلب شده و دستگاه‌های مختلف در انجام رسالت‌ها و مأموریت‌های خود در این رابطه موفق بیرون آیند.

نصراصفهانی افزود: چندی پیش تغییر مالکیت خانه هنرمندان مورد اعتراض یک هزار و ۵۰۰ نفر از هنرمندان شهر قرار گرفت که آنها این اعتراض را به شورای شهر نیز منتقل کردند.

وی با بیان اینکه شورا نمی‌تواند نسبت به خواسته این حجم از شهروندان بی‌تفاوت باشد، تصریح کرد: شورای شهر باید به این موارد نیز توجه کافی را مبذول کند تا تنش‌های اجتماعی در جامعه به حداقل ممکن برسد بنابراین ورود اعضا و اظهارنظر در این رابطه به دلیل پاسخ به خواسته هنرمندان شهر بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص گذر آقانجفی تصریح کرد: در این خصوص چهار سناریو از سوی مدیریت شهری با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شد؛ من به همراه شهردار اصفهان، معاون شهرسازی وی و رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر در این جلسه شرکت کردیم.

وی اظهار کرد: شورای عالی یکی از سناریوهای ارائه شده را به تصویب رساند که امیدواریم خواسته بحق مردمی که در این سال‌ها مزاحمتی برایشان ایجاد شده پاسخ داده شود

نصراصفهانی تاکید کرد: در این سناریو تکلیف شهرداری منطقه برای گذر آقانجفی مشخص شده که در انتظار ابلاغ مصوبه هستیم تا تصمیمات توسط شهرداری عملیاتی و مشکلات موجود حل شود.

وی با بیان اینکه در همان جلسه موضوع اراضی ناژوان نیز مطرح شد، افزود: ناژوان با فضای سبزی در وسعت یک هزار و ۲۰۰ هکتار به عنوان ریه تنفسی اصفهان شناخته شده و باید این مجموعه حفظ شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در گذشته بخشی از زمین‌های آن را شهرداری خریداری کرده اما مابقی در اختیار مردم است بنابراین اگر به انگیزه‌های ساکنان در تصمیم‌گیری‌ها توجه نشود، این مجموعه با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

وی ادامه داد: همچنین پیشتر مشاوری به عنوان مشاور شهر و خانه به این موضوع ورود و طرح آماده کرده بود که دنبال نشد با این حال در این دوره با سماجت بیشتر دنبال و در کمیته امور زیربنایی کمسیون ماده پنج مراحل قانونی آن پیگیری شد

نصراصفهانی اضافه کرد: مدیریت شهری مطالبات خود در این خصوص را به شورای عالی ارائه کرد که منتج به مصوبه‌ای در این رابطه شده است و بارقه‌های امید را برای احقاق حقوق مالکان ناژوان ایجاد کرده و امیدواریم ناژوان به عنوان فضایی برای شهروندان باقی بماند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره ابهامات انعقاد قرارداد خرید اتوبوس‌های شهری، با اشاره به حضور خود در شورای دوره چهارم، توضیح داد: اوایل شورای چهارم قیمت هر دستگاه اتوبوس ۲۰۰ میلیون تومان بود و یکی از اعضای شورا پیشنهادی را مطرح کرد تا با اخذ تسهیلات صد میلیارد تومانی، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای اصفهان خریداری شود.

وی با بیان اینکه اقدامات شهرداری باید با توجه به اقتضائات زمان اولویت‌بندی شود، افزود: این امکان وجود داشت تا اتوبوس‌های جدید برای اصفهان خریداری شود اما زمانی که پروژه‌های شهر را اولویت‌بندی کردیم، خرید اتوبوس در اولویت اقدامات نبود.

نصراصفهانی تصریح کرد: در اواخر دوره چهارم، شورای شهر تصمیم گرفت از میان چهار شرکت عرضه کننده اتوبوس، یکی را انتخاب و از آن شرکت اتوبوس‌های موردنیاز را خریداری کند.

وی اضافه کرد: این موضوع در کمیته فنی بررسی و تولیدات هرکدام یک از شرکت‌ها ارزیابی شد و با وجود آنکه قیمت اتوبوس‌های اسکانیا بالاتر بود به جهت ماندگاری بیشتر و آسیب دیدگی کمتر اتوبوس‌ها و حفظ شأن مردم، بدون در نظر گرفتن این تفاوت قیمت تصمیم به خرید اتوبوس از اسکانیا گرفته شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه قیمت هر اتوبوس ۵۸۰ میلیون تومان بود که اسکانیا پذیرفت آن‌ها را با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به اصفهان بدهد، اضافه کرد: در آن زمان برای خرید ۴۷۸ دستگاه مذاکره شد که در دو مرحله، ۴۰ دستگاه برای بی آر تی خیابان جی و ۵۰ دستگاه نیز برای خط بی آر تی باهنر خریداری و وارد چرخه حمل و نقل عمومی شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در مناطق شهرداری به‌طور متوسط ۶۵ تا ۷۰ درصد تحقق بودجه پنج ماهه گزارش شده، تصریح کرد: این میزان تحقق بودجه اتفاق نادری بوده که در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته است.

وی افزود: شهروندان و انبوه سازان توانستند با بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز که به صورت پلکانی و نزولی طرح‌ریزی شد، از تخفیفات بیشتری بهره‌مند شوند و از طرفی رونق ساخت‌وساز در شهر باعث اشتغالزایی شده و آورده مالی قابل ملاحظه‌ای برای شهر و شهروندان خواهد داشت.

نصراصفهانی ابراز امیدواری کرد: با ادامه این مسیر بودجه شش هزار میلیارد تومانی شهرداری محقق شود و مدیریت شهری بتواند با وجود افزایش قیمت‌ها، در خوشبینانه‌ترین حالت به اندازه بودجه سال گذشته کار کند که در صورت تحقق، اقدامی بزرگ در شهر رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اجرای حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان، اظهار کرد: سالیان زیادی بود که بحث اجرای حلقه حفاظتی مطرح بود اما چون پروژه بزرگی محسوب می‌شد به مرحله اجرا نرسید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: رینگ سوم حفاظتی دیگر گنجایش بیش از این را نداشته و همواره با ترافیک در آن مسیر مواجه هستیم و در برخی مسیرها مانند بزرگراه شهید خرازی حجم ترافیک بالاتر نیز می‌رود بنابراین باید برای رفاه آیندگان به این پروژه ورود می‌کردیم

وی با بیان اینکه طول رینگ چهارم ۷۸ کیلومتر و عرض آن ۷۶ متر بوده و حلقه ارتباطی میان پنج شهرستان محسوب می‌شود، اضافه کرد: ورود شورای دوره پنجم به اجرای این پروژه اقدامی جسورانه بود که از محلی خوب و با نام خوبی نیز آغاز شد و بخشی از آن به نام تقاطع غیرهمسطح سردار شهید سلیمانی نامگذاری شد.

نصراصفهانی ادامه داد: ۳۰ کیلومتر از این مسیر آزاد شده یا درحال آزادسازی است و برای توافق با کارخانه قند درخصوص آزادسازی موردنیاز اجرای پروژه سردار سلیمانی نیز اقدام شده است؛ حدود ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه اولیه اجرای این تقاطع غیرهمسطح برآورد شده که امکان افزایش مبلغ تمام شده آن نیز با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۲ پل در ۷۸ کیلومتر مسیر حلقه چهارم احداث خواهد شد، تصریح کرد: نیازمند ورود بخش خصوصی و تعاملات بیشتر با شهرداران و فرمانداران هستیم تا به اجرای پروژه سرعت بخشیم.

رئیس شورای اسلامی اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: همانند پروژه‌ای که در زیر زمین برای اجرای خط دو قطار شهری دنبال می‌شود، این پروژه نیز در دستورکار قرار گرفته تا با اجرای پروژه‌های شهری نتایج آن را هرچه زودتر شاهد باشیم و از انجام مأموریتی که در قبال آیندگان داریم موفق بیرون آییم.

وی بر لزوم شفافیت و نظارت بر حوزه مالی مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: بنای ما رصد مدیریت شهری به خصوص در زمینه مسائل مالی است و بی شک فساد را پیگیری می کنیم و در این خصوص شخص، سمت و جایگاه برای ما مهم نیست. البته شایعاتی گاهی مطرح می شود که فرد شایعه ساز باید در مقابل مردم و خداوند پاسخگو باشد، اما اگر مردم متوجه رشوه و اختلاس شدند به شورای شهر اعلام کنند و بدانند شورای شهر در زمینه اختلاس و رشوه با هیچ کس تعارف ندارد و برخورد جدی خواهیم کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در ابتدای شیوع بیماری کرونا شهرداری  باید به صورت میدانی عمل می کرد تا مردم متوجه اهمیت موضوع شوند اما امروز هم دستور العمل ها تغییر کرده و هم مردم خود را با دستور العمل ها تطبیق داده اند.

نصراصفهانی درباره زیان ناشی از شیوع کرونا به بخش های مختلف مدیریت شهری، گفت: تعداد مسافر اتوبوسرانی  از 520 هزار نفر به 200 هزار نفر رسیده  که این کاهش، 29 میلیارد تومان به اتوبوسرانی ضرر زده است. در مترو هم تعداد مسافر از یکصد هزار نفر به 25 هزار نفر کاهش یافته  که خسارت های جبران ناپذیری به شهرداری وارد کرده است. به گفته رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، اماکن تفریحی شهر نیز تعطیل شده و درآمد ناژوان که فقط از اسفند تا اردیبهشت محقق می شد امسال تقریبا به صفر رسید.

وی درباره وضعیت ایمنی در شهر نیز اظهار داشت: یکی از دغدغه های مدیریت شهری ایجاد ایمنی در شهر است، برای اسباب بازی کودکان تلاش کردیم که کودکان هنگام استفاده آسیب نبینند. همچنین درختانی که در موقع باد و طوفان می تواند خطر ساز باشند هم  مشخص شده و مکان های تفریحی و تفرجگاهی تحت نظارت قرار دارند.

نصر اصفهانی در مورد خطرات کوه صفه نیز اظهار داشت:در این کوه پرتگاه هایی بود که مدیریت این منطقه حفاظ کشی انجام داد. او درباره سی و سه پل گفت:در خصوص سی و سه پل نیز چندین سال پیش با مدیرکل میراث فرهنگی جلساتی گذاشته شد و در این زمینه از آنها نظرات کارشناسی اخذ شد اما چون محیط این پل ها تاریخی است باید هر اقدامی با نظر میراث فرهنگی انجام شود. او ادامه داد: برای این منطقه هم  شهرداری آماده ایمن سازی است اما میراث فرهنگی باید مجوز را صادر کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بر تامین ایمنی بازار اصفهان تاکید کرد و گفت:به  نیازهای آتش نشانی توجه شده و سعی کرده ایم لوازم ایمنی برای شهر فراهم باشد. او درباره اداره بعضی از جایگاه های مدیریت شهری با سرپرت گفت: نباید هیچ پستی در شهرداری اصفهان خالی بماند و شهردار اصفهان نیز اقدامات لازم را انجام داده اما چون جایگاه های حساسی با سرپرست اداره می شوند باید افراد توانمند وارد این حوزه شوند.

نظر شما