از رویای مدرسه تا کابوس کرونا

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۱۵:۰۴:۱۵
کد خبر: ۱۰۵۴۹۹۶
از رویای مدرسه تا کابوس کرونا
سه روز از بازگشایی مدارس میگذرد و لیلیا مدام بهانه نیمکت‌هایی را می‌گیرد که در فیلم و عکس‌های تلویزیون دیده است، دلش میخواهد کیف صورتی رنگش را به دوش بیاندازد و بعد از اینکه در صف مدرسه «از جلو نظام» گرفت وارد کلاس شود، جلوی پای معلم «برپا» بگوید و با همکلاسی‌اش شیطنت کند؛ اما مادرش نه دل دارد که فرزند هفت ساله‌اش را به مدرسه بفرستد و نه میتواند پا به پای کلاس‌های مجازی‌اش همراهی‌اش کند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ مادر لیلیا در ارتباط با سختی‌ برگزاری کلاس‌های مجازی فرزند هفت ساله‌اش گفت: برگزاری کلاس‌های مجازی مخصوصا برای دختر من که کلاس اول دبستان است، اصلا مناسب نیست. وقت زیادی را از معلم می‌گیرد و از طرفی من باید پا به پای لیلیا در کلاس حضور داشته باشم و حتی بعضی از دروس را خودم به او یاد دهم.

وی ادامه داد: تمامی کارهایم را کنار گذاشته‌ام، دیگر به هیچ کدام از کارهایم نمیرسم و فقط همراه لیلیا در کلاس‌های مجازی شده‌ام. دانش آموزان به گروه‌های مختلف تبدیل شده‌اند و در ساعات مخصوص آنلاین شده و پای درس معلم می‌نشینند.

کلاس فارسی شروع میشود، تصویر معلم روی صفحه لپ تاپ می‌افتد، لیلیا مقنعه‌اش را سر می‌کند و برای معلم و همکلاسی‌‌هایش دست تکان می‌دهد؛ او امروز قرار است از پشت تصویر لپ‌تاپ حرف «الف» را یادبگیرد.

IMG-20200905-WA0031

پس از بازگشایی زودرس مدارس و به مشام رسیدن بوی ماه مهر در اواسط شهریور، ستاد مقابله با کرونای استان اصفهان در اقدامی اعلام کرد، مدارس مناطق شش گانه شهر اصفهان و سه شهرستان خمینی‌شهر، فلاورجان و نجف آباد با یک هفته تاخیر بازگشایی شده و کلاس‌های آموزشی این مدارس به صورت مجازی دایر خواهد بود.

آموزش و پرورش امکانات لازم برای رعایت پروتکل‌ها را ندارد

زهرا شیخی در گفت و گو با  خبرنگار برنا با اشاره تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که اکثر شهرها و استان‌های کشور در وضعیت قرمز یا هشدار به سر می‌برند.

شیخی

وی ادامه داد: شکی نیست که آموزش حضوری اثر بخش ترین و بهترین نوع آموزش است و هیچ کدام از انواع آموزش ها جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری نیستند ولیکن باتوجه به رفتار‌های عجیب و ناشناخته ویروس کرونا و عدم پیش بینی اثرات آن نگرانی وجود دارد چراکه گفته می شد این ویروس در سنین پایین درگیری ایجاد نمی کند اما شاهد ابتلای کودکان بوده ایم و بعضا اثر آسیب پذیرتری داشته است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باتوجه به شرایط موجود، آموزش و پرورش امکانات لازم را ندارد و رعایت کامل و دقیق پروتکل ‌های بهداشتی با مشکل روبرو است در نتیجه برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری نگران کننده خواهد بود و لازم به تاکید است، حفظ سلامتی آینده سازان این مملکت از هر چیزی با اهمیت تر است.

به گفته شیخی، پس از تدوین یک شیوه نامه جامع با تامل و بررسی صحیح مسئولان مربوطه، برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری در مدارس، می‌تواند قابل قبول باشد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید ملاحظات آموزش در فضای مجازی را در نظر بگیرد، عنوان کرد: درست است که اینترنت برای آموزش رایگان شده اما باید گفت بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده هایشان در مناطق محروم از بستر مناسب یعنی گوشی‌های هوشمند بهره نمی‌برند و در این خصوص لازم است آموزش و پرورش، برنامه‌های نظام آموزشی را به گونه درست برنامه‌ریزی نماید.

به نیمکت‌ها درس میدهم

خانم ابراهیمی معلم مدرسه استعدادهای درخشان است، او این روزها در کلاس حاضر شده و بعد از تدریس مقابل دوربین، فیلم آموزشی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

وی در ارتباط با حال و هوای این روزهای مدرسه به خبرنگار برنا گفت: مدرسه با حضور دانش‌آموزان مدرسه بود. ارتباط با دانش‌آموزان یک طرفه شده و انگار دارم برای میز و نیمکت‌ها حرف میزنم.

IMG-20200905-WA0017

خانم معلم ادامه داد: بازگشایی مدارس خطراتی را به همراه دارد اما برگزاری کلاس‌های آنلاین هم بی‌فایده است. دانش‌آموزان من ضریب هوشی بالایی دارند در مدارس سمپاد درس میخوانند و قطعا به آموزش‌های بیشتری نیاز دارند، تعدادی از آنها پشت کنکوری هستند و اگر نتوانم آنچه شایسته هوش و ذکاوت آنهاست را به درستی آموزش ندهم، از خودم به عنوان یک معلم دلگیر میشوم.

در ادامه مدیر مدرسه با اشاره به سختی‌های بازگشایی مدارس، گفت: اگر مدارس به صورت حضوری بازگشایی شود در تهیه اقلام بهداشتی و ماسک و دستکش ناتوانیم. بودجه مدارس به خودی خود جوابگوی نیازهای مدرسه نمی‌شود چه برسد به اینکه روزانه هزینه گزافی را برای ضد عفونی مدارس، تهیه ژل ضدعفونی، ماسک، دستکش و... کنیم.

 

آیین استانی زنگ بازگشایی مدارس فارس

دردسر والدین

مادر دو فرزند دبستانی، خانم صالحی که سال گذشته تجربه خوبی از کلاس‌های آنلاین نداشته است به خبرنگار برنا گفت: در نیم‌سال سال گذشته که کلاس‌ها به صورت مجازی ادامه پیدا کردف تجربه خوبی نداشتم و با دو فرزند که یکی کلاس دوم دبستان و دیگری کلاس پنج است نمیتوانم در کلاس‌های مجازی حضور داشته باشم. همزمانی کلاس‌ها، نیاز به تبلت و آموزش‌هایی که باید خودم به آنها بدهم آنقدر کار را سخت کرد که امسال تصمیم گرفتم بچه‌ها را به مدرسه نفرستم.

وی ادامه داد: یکسال از درس عقب می‌افتند اما بهتر از این است که پایه تحصیلی ضعیفی داشته باشند یا با حضور در کلاس حضوری کرونا بگیرند. در این یکسال قرار است درس‌های سال پیش را نصفه و نیمه از فضای مجازی یادگرفته بودند تمرین کنند.

مرضیه محمدی کارمند است. فرزندش کلاس دوم دبستان است و نمیتواند در کنار فرزندش در کلاس‌های مجازی باشد. وی در این باره به خبرنگار برنا گفت: دو روز را مرخصی گرفتم اما نمیتوانم همه‌ی سال تحصیلی را مرخصی بگیرم. امروز مجبور شدم فرزندم را به خانه مادرم برده تا خودم به سرکار بروم؛ گویا آنطور که باید در کلاس حاضر نشده و خوابیده است. نمی‌دانم با این وضعیت قرار است چه بلایی سر این بچه بیاید.

وی افزود: قیمت تبلت سر به فلک گذاشته است، جمع برای خرید رفته بودم و منصرف شدم.نمیدانم اگر کلاس‌ها حضوری شود، دلم میگذارد بچه را به مدرسه بفرستم یا نه. تحصیل فرزندم دغدغه بزرگی شده است.

علی فرزند اول خانواده است و با برادر کوچکترش درس می‌خواند. علی در این باره به خبرنگار برنا گفت: خودم کلاس یازدهم هستم و برادرم سپهر کلاس سوم. مادر و پدرم شاغل هستند و این روزها با سپهر درس میخوانم. صبح ساعت هشت کلاس هر دوی ما شروع میشود، سپهر مدام سوال دارد و یا قسمتی از درس را متوجه نمی‌شود و من باید از کلاس خودم بلند شوم و به او کمک کنم. امروز دلم میخواست او را بزنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز