جمعیت روستاهای اصفهان ۱۲ درصد افزایش می‌یابد

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۱۲:۴۶:۴۵
کد خبر: ۱۰۵۷۸۶۳
جمعیت روستاهای اصفهان ۱۲ درصد افزایش می‌یابد
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان گفت: بر اساس برنامه چشم انداز و با توجه به توسعه زیرساخت‌ها، جمعیت روستاهای این استان ۱۲ درصد نسبت به سرشماری سال ۹۵ افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ علی رحمانی در نشستی گفت: با توجه به توسعه عمرانی، اشتغال زایی، تسهیلات و حمایت های دولت در هفت سال گذشته، افزایش ۱۲ درصد جمعیت روستایی استان که در گذشته به دلیل تبدیل روستا به شهر و بی توجهی به این بخش‌ها کاهش یافته، جبران می‌شود.جمعیت اکنون روستاهای استان ۶۱۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه توسعه روستایی به کاهش مهاجرت و افزایش ایجاد اشتغال و میل به زندگی در روستا منجر شده است، اظهارداشت: مهاجرت معکوس و کاهش مهاجرت از روستا به شهر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید است که افزایش ضریب امنیت اجتماعی و کاهش حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی رهاورد تلاش مسئولان است.

به گفته وی نباید افزایش شهرنشینی عادی و ساده شود زیرا حرکت مردم روستاها به شهر باعث بروز مشکلات زیادی از جمله تغییر فرهنگ و ماهیت‌های زندگی بر پایه معیارهای ایرانی و اسلامی خواهد شد و  با افزایش شهرنشینی آسیب‌های زیادی مثل کاهش امنیت اجتماعی و افزایش ناهنجاری‌ها به کشور وارد می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان افزایش ۴۰ درصدی بودجه دهیاری‌های استان، اختصاص ۹۰۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به روستاهای استان برای اشتغالزایی، کاهش هزینه‌های جاری دهیاری‌ها و اختصاص این بودجه به توسعه عمرانی، ارائه وام های ارزان قیمت و زمین برای احداث مسکن و بهینه سازی مبلمان روستاها را از جمله اقدامات صورت گرفته برای رونق زندگی در این مناطق برشمرد.

وی وجود هوای سالم و مساعد در روستاها را از مولفه های جذب به زندگی در این مناطق بیان کرد و گفت: آرامش روانی حاکم در روستا در گرایش به زندگی در این مناطق موثر بوده و بر اساس افکارسنجی، مردم به دلیل وجود بهداشت روانی و سلامت هوا، زندگی در بخش  را بر زندگی شهری ترجیح داده‌اند.

رحمانی یادآور شد: آداب و رسوم ساده، اصیل و بدون تجمل گرایی در روستا از شاخص های مهم برای امید به زندگی و افزایش کیفیت زندگی در این مناطق است.

براساس آمار موجود در سال ۱۳۵۷ و در اوایل انقلاب اسلامی ۷۰ درصد از جمعیت ایران در روستاها سکونت داشتند اما هم اینک ۲۶ درصد از جمعیت کشور معادل ۲۰ میلیون ایرانی در روستاها زندگی می‌کنند.

استان اصفهان با پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از یکهزار و ۷۰۰ روستا و آبادی با جمعیت افزون بر ۶۱۰ هزار نفر است که ۹۳۵ روستای اصفهان بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارد که روستاهای این استان دارای ظرفیت‌های گردشگری، صنعتی، کشاورزی و فرهنگی هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز