زنان از ساحت جامعه حذف شدنی نیستند

۱۳۹۹/۰۶/۲۳ - ۱۳:۴۷:۵۳
کد خبر: ۱۰۵۷۹۱۰
زنان از ساحت جامعه حذف شدنی نیستند
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حذف عکس دختران از روی جلد کتاب برای هیچکس توجیه پذیر نیست و خود گویای وجود اعتقاد به تبعیض جنسیتی و حذف زنان از جامعه آن هم در مهم‌ترین نهاد متولی فرهنگ و تربیت کننده نسل آینده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ فریده روشن صبح امروز در یکصد و سی و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مناقشه حذف عکس دختران از جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی، اظهار کرد: حضور اجتماعی زنان امری است که در گذشته نیز وجود داشته و با گذر زمان و توسعه کشورها بیشتر شده و همچنان روز افزون است.

وی افزود: جامعه ما با توجه توسعه فرهنگی و پیشرفت زنان در زمینه‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، پس از انقلاب شاهد حضور بیشتر زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این روند غیر قابل توقف بوده و زنان از ساحت جامعه حذف شدنی نیستند، تصریح کرد: حذف عکس دختران از روی جلد کتاب برای هیچکس توجیه پذیر نیست و خود گویای وجود اعتقاد به تبعیض جنسیتی و حذف زنان از جامعه آن هم در مهم‌ترین نهاد متولی فرهنگ و تربیت کننده نسل آینده است. آیا با وجود نخبگان و افتخارآفرینان زن در عرصه ریاضیات می‌توان این درس را جنسیتی کرد؟

وی خاطرنشان کرد: ایده پردازان چنین اقدامی سخت به بیراهه رفته‌اند و با بستن چشمان خود بر واقعیت‌های امروز، باعث شده‌اند که مشکلات واقعی دیده نشود بنابراین از وزیر آموزش و پرورش درخواست بررسی موضوع را داشته و امیدوارم نظارت قوی‌تری بر سیاستگذاری‌ها و تصمیمات داشته تا از دوقطبی شدن جامعه و درگیر شدن دخترانمان با این مسائل جلوگیری شود.

روشن با اشاره به اهمیت مهارت آموزی، تصریح کرد: خانواده‌ها سرمایه گذاری زیادی برای تحصیلات فرزندان خود دارند اما نسبت به رشد مهارتی آنها بی توجه هستند؛ تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در جامعه ما به دلیل نداشتن مهارتهای کافی از بازار کار جا می‌مانند و نمی‌توانند به شغل مناسب و مطلوب دست یابند.

وی با بیان اینکه فرهنگسازی در زمینه مهارت و بالا بردن آگاهی جامعه از نیاز دانش آموزان به مهارت، نیازمند همکاری متولیان این امر است، افزود: با پیگیری‌های کمیسیون اجتماعی شورای شهر تفاهم نامه‌ای بین آموزش فنی و حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشکده فنی شهید مهاجر و اداره آموزش و پرورش و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان امضا شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تفاهم نامه مذکور با ایجاد هم افزایی و تسهیل امر فرهنگسازی در این زمینه در راستای آگاهی جامعه با ارزش مهارت و استعدادیابی فرزندان منعقد شده، خاطرنشان کرد: این مهارت‌ها هم جنبه‌های ذهنی و خلاقیت وهم جنبه‌های فنی را در برگرفته و با فعالیت این دستگاه‌ها در این راستا شاهد پر شدن خلاء مهارت و رشد و پیشرفت آینده سازان کشور و شهرمان خواهیم بود

تغییر مکانیزم خدمات شهری به سمت هوشمندسازی

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌ها تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۷۰ درصد جمعیت جهان زندگی شهری خواهند داشت، ادامه داد: بر این اساس مدیران شهری مجبور به بکارگیری و ابداع روش‌های نوین و کارآمد جهت سازماندهی و مدیریت شهرها به منظور کاهش تأثیرات منفی و پیچیدگی‌های ناشی از افزایش جمعیت و در عین حال افزایش کیفیت زندگی شهروندان هستند.

روشن با تاکید بر اینکه مفهوم شهر هوشمند یک راهکار فنی و مدیریتی برای ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان در شهرها و کاهش فشار ناشی از پیچیدگی شهرهای پر جمعیت است، اضافه کرد: چالش‌های موجود در فضای پیچیده شهری با افزایش سریع و روزافزون جمعیت شهرنشین در همه زمینه‌های زندگی، مسؤلان شهری را مجاب به بازنگری در راهکارهای مرتبط با ارائه خدمات، مشارکت شهروندان و ارتباط بین زیر سیستم‌های درگیر در شهر، با هدف حرکت به سمت شهرهای پایدار، با کیفیت و تاب آور، کرده است.

وی تاکید کرد: ارائه خدمات شهری در شهر هوشمند با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و در راستای بهبود کیفیت زندگی، افزایش بهره وریعملکرد، ایجاد فضای رقابتی با تضمین اطمینان خاطر از تأمین نیازهای نسل‌های آینده و با در نظر گرفتن همه جنبه‌های حیاتی یک شهر انجام می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رشد روز افزون مفاهیم علم و تکنولوژی در دهه‌های اخیر زمینه‌ساز استفاده گسترده از این مفاهیم در مدیریت شهری کلانشهرهای جهان شده و ورود ابزارهای نوین جمع آوری و تحلیل داده، موجب تغییر در ماهیت و مکانیزم ارائه خدمات شهری شده به گونه‌ای که این خدمات از روش‌های مرسوم به سمت روش‌های الکترونیکی و سپس به خدمات هوشمند خواهند رسید.

پیشنهاد ایجاد کمیسیون هوشمندسازی در شورا

وی ادامه داد: اصفهان به عنوان یکی از پیشگامان هوشمندسازی شهر در میان کلانشهرهای کشور، از سال ۹۶ و با شروع به کار دوره پنجم شورای اسلامی شهر و استقرار مدیریت شهری جدید، با تشکیل ستاد شهر هوشمند، اقدام به برنامه ریزی و پیاده سازی اقدامات اجرایی برای محقق شدن مفهوم شهر هوشمند کرد.

روشن با اشاره به راهکارها و پروژه‌هایی که به استناد نقشه راه هوشمندی شهر در اصفهان پیشنهاد و عملیاتی شده، گفت: پروژه‌هایی همچون AVL ،AFC ، پروژه میز خدمت، سامانه پروفایل شهروندی، سامانه باشگاه شهروندی و سامانه شفافیت برخی از این اقدامات است اما آنچه در شرایط کنونی، مستلزم توجه ویژه‌تر است، ایجاد انسجام دقیق‌تر در عناصر تشکیل دهنده دهنده شهر هوشمند است.

وی سه عنصر مدیریت، خدمات و مصرف کنندگان فضای شهری را تعیین کننده جریان هوشمندی در شهرهای هوشمند دانست و تصریح کرد: انسجام در برنامه ریزی مرتبط با هریک از این عناصر منجر به حرکت سریع‌تر قطار هوشمندی خواهد بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: نتیجه اقدام مدیران شهری در چهارچوب یکپارچه و براساس برنامه تدوین شده توسط مدیران بالادست، اجرای طرح جامع شهر هوشمند با هدف بهینه کردن خدمات، جلوگیری از انجام اقدامات موازی در هریک از زیرسیستم‌ها، فراهم آمدن امکان پیاده‌سازی پروتکل‌های اشتراک و دسترس‌پذیری داده‌ها و اطلاعات برای استفاده‌ی سایرزیرساخت‌ها و شهروندان، دسترسی شفاف به اطلاعات با ایجاد مراکز داده و ایجاد پلت فرم‌های یکپارچه جهت مدیریت جامع شهری است.

وی تاکید کرد: ارتقا انسجام مدیریتی در این راستا، منجر به همسوسازی اقداماتی خواهد شد که به صورت جزیره‌ای در مدیریت شهری در حال انجام بوده و شاید همین موضوع منجر به این برداشت شده است که بعضاً شهر اصفهان نسبت به برخی از شهرهای کشور در زمینه هوشمندی در رتبه‌ای پایین‌تر از نخست قرار دارد.

روشن گفت: پیشرفت پروژه‌های مدنظر در شهر هوشمند هنوز مشخص نبوده و طعم شیرین آن را مردم و مدیران نچشیده‌اند که امید است تغییرات مدیریتی شهرداری منجر به تقویت شهر هوشمند شود.

وی با تاکید بر اینکه شهر هوشمند نیاز به تقویت ارتباط شهرداری با سایر دستگاه‌های ذیربط دارد، تصریح کرد: شهرداری باید برنامه برگزاری این نشست‌ها را تهیه و اعلام کند و نقشه راه شهر هوشمند که مجموعه‌ای حدود ۵۰ پروژه داشت هرچه سریع‌تر تصویب و اجرا شود؛ همچنین باید گزارشی از پیشرفت پروژه‌ای این حوزه و عملکرد بودجه‌ای شهر هوشمند ارائه شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه قرار بود شهرداری زمان‌بندی حذف مراجعه ارباب رجوع از مناطق را صادر و مناطقی را به عنوان پایلوت معرفی کند که هنوز این امر محقق نشده، افزود: به ریاست شورای شهر پیشنهاد تشکیل کمیسیون شهر هوشمند و نگاه سیاستگذاری ویژه به مبحث شهر هوشمند را داده و از شهردار خواهان تاکید بر اجرایی شدن فرآیند دستیابی به شهر هوشمند و اصفهان هوشمند را دارم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز