خبرگزاری برنا از امتحانات آنلاین مدارس گزارش می‌دهد؛

کتاب‌ها را نمی‌بندیم/ سامانه صدور کارنامه "سیدا" در حال راه اندازی است

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۱۳:۴۲:۱۵
کد خبر: ۱۱۳۸۳۴۴
کتاب‌ها را نمی‌بندیم/ سامانه صدور کارنامه سیدا در حال راه اندازی است
امسال شرایط مدرسه‌ها و کلاس‌های درسی متفاوت‌تر از هرسال شد و برگزاری کلاس‌های آنلاین، دیدارهای مجازی، زنگ تفریح‌های پشت ارتباط‌های مجازی؛ فضای جدید را برای کلاس‌های آموزشی و امتحانات نیم سال به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ با آنلاین شدن کلاس‌های درسی بسیاری از دانش‌آموزان با مشکلاتی از قبیل ضعیف بودن اینترنت، در دسترس نبودن گوشی تلفن و یادگیری با درصد پایین مواجه بودند، برگزاری امتحانات نیم سال اول این مشکلات را بیشتر کرد و دانش آموزان می‌بایست خود را در آزمونی مجازی، به چالش می‌کشیدند. در این دوران بسیاری از دانش آموزان با کمک جزوه‌های درسی، سایت‌های اینترنتی و کمک والدین در آزمون‌های نیم سال شرکت کردند.

سپیده قمصری، مدیر مدرسه متوسطه اول در گفت و گو با خبرنگار برنا در ارتباط با نحوه برگزاری امتحانات آنلاین، گفت: امتحانات نیم سال اول همراه با برنامه ثابت و مشخص با همکاری همکاران رشته ها، برنامه‌ریزی شد.

وی با اشاره به نظارت بر کنترل امتحانات ادامه داد: با اطمینان به دانش آموزان و طرح کردن چند نمونه سوال کنترل امتحانات را به دست گرفتیم.

این مدیرمدرسه در ارتباط با آموزش‌های ارائه شده به دبیران، افزود: متاسفانه هیچ آموزشی مبنی بر شیوه آموزش مجازی به هیچ یک از دبیران داده نشده است و دبیران اغلب با استفاده از نرم افزار ادوب کانکت یا برنامه واتساپ آموزش‌های درسی را ارائه می‌دهند.

در ادامه، دبیر فیزیک پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک در گفت و گو با برنا با اشاره به شیوه برگزاری امتحانات مجازی گفت: آموزش‌های آنلاین کلاس من در برنامه ادوب کاکنکت بود و امتحان مجازی نیز در سایت گرفته شد.

وی ادامه داد: اگرچه زمان امتحان را محدود کرده بودیم اما واضح است که دانش آموزان با در دست داشتن جزوه خیلی راحت میتوانستند فرمول و راه حل‌های مسائل را داشته باشند و این امر کاملا طبیعی است. امیدوارم اگر هم از روی جزوه به سوالات پاسخ داده‌اند به یادگیری بیشترشان کمک شده باشد.

چالشی که امتحانات مجازی بر سر راه دانش آموزان گذاشت

امتحانات مجازی، دانش آموزان و معلمان را با چالشی جدید رو به رو کرد، چالشی که سختی‌های زیادی را برای معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان به همراه داشت. بسیاری از دانش آموزان با برگزاری امتحانات به صورت مجازی راضی بودند و این اتفاق را صرفه جویی در وقت میدانستند اما عده‌ای دیگر با امتحانات مجازی مخالف بوده و نمرات این آزمون را متعلق به خود نمی‌دانستند. در ادامه به گفت و گو با چند دانش آموز پرداختیم.

کیانا سامی، دانش‌آموز رشته تجربی آموزش‌های مجازی را روش خوبی برای تحصیل دانست و گفت:  به نظر من همه چیز راحت‌تر شده‌است و فرد تقریبا میتواند در هر زمان و هر مکان از فایل‌های تدریسی که بارگذاری شده‌است استفاده کند، امتحانات مجازی هم به نظر من خیلی خوب بود و نیازی نداشتیم برای یک امتحان یک ساعته، چند ساعت وقت بگذاریم و به مدرسه برویم.

کیارش کامیابی، دانش‌آموز رشته انسانی گفت: بزرگترین و عمده‌ترین مشکلی که در تحصیل به صورت مجازی وجود داشت، نگاه کردن به صفحه نمایشگر موبایل و کامپیوتر برای مدت زمان زیاد بود که باعث خستگی بسیار شد.

زهرا نجفی دانش‌آموز رشته ریاضی که برای امتحانات مجازی استرس زیادی داشت، گفت: در کلاس‌های مجازی به اندازه کلاس‌های حضوری یادنگرفتم و این موضوع باعث شد برای امتحانات از برادر بزرگترم کمک بگیرم.

کیانا توکلی دانش‌آموز رشته انسانی، ارائه جزوه‌های طولانی از سوی دبیران را یکی از مشکلات آموزش مجازی دانست و گفت: جزوه ها بسیار زیاد است و در این روش خیلی از دبیران زمان لازم را برای نوشتن جزوه ها در کلاس به ما دانش‌آموزان نمیدهند. حتی در امتحانات مجازی هم حل مسئله و در جواب در سایت بسیار وقت‌گیر بود و در بسیاری از آزمون‌ها زمان کم میاوردیم.

آفرین عدیلی، دانش‌آموز رشته انسانی که از روش تدریس معلمانش در کلاس‌های مجازی راضی نبود، گفت: بساری از معلمان درکی از شرایط ما نداشتند و بسیار در برگزاری امتحانات سخت گیری می‌کردند. در امتحانات سعی میکردم با دوستانم هماهنگ باشم و در پاسخ به سوالات به یکدیگر کمک کنیم.

سامانه صدور کارنامه "سیدا" در حال راه اندازی است

محمدرضا ناظم‌زاده، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت و گو با برنا در ارتباط با آموزش‌های مجازی گفت: مشکلات آموزش‌های مجازی به هر صورت وجود دارد اما در این روز ها ما در شبکه شاد پیشرفت هایی را شاهد بودیم. در اریبهشت 99 اپلیکیشن شاد راه‌اندازی شد و امکانات زیادی به آن اضافه شد و در حال حاضر از  برنامه شاد 3 رونمایی شده است که شرایط بهتری نسبت به قبل دارد.

وی ادامه داد: دانش آموزانی که سخت افزار های مورد نظر را نداشتند به آنها از طریق خیریه ها و موسساتی که می‌توانستند در این زمینه کمک کنند،سخت افزار های مورد نیاز اهدا شد و تلاش آموزش و پروش استان این بوده است که هیچ دانش‌آموزی مشکل سخت افزاری نداشته باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: از حدود 900 هزار دانش آموزان اصفهانی 700 هزار نفر دانش‌آموز عضو شبکه شاد هستند، اما امکان دارد. مزیت برنامه شاد این است که هم برای دانش‌آموز و هم برای دبیران اینترنت رایگان دارد.

ناظم زاده با اشاره به برگزاری کارگاه‌های حضوری دانش آموزان هنرستان گفت: تا زمانی که وضعیت کرونا زرد است، کارگاه‌های هنرستان حضوری ادامه خواهد داشت اما اگر وضعیت کرونا نارنجی یا قرمز شود کلاس‌های کارگاهی تعطیل خواهد شد.

وی در ارتباط با تاخیر در صدور کارنامه‌های نیم سال اول دانش‌آموزان، گفت: ‌کارنامه‌ها صادر شده‌است اما سامانه جدیدی به نام سامانه "سیدا" در حال راه اندازی است و از این به بعد مدارس می‌توانند کارنامه هایشان را از این طریق صادر کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه شیوه نمره‌دهی همچون سابق انجام می‌شود، تصریح کرد: از آنجایی که امتحانات به صورت مجازی برگزار شده است، دبیر هر درس وظیفه نمره دهی دروس را دارد.

ناظم زاده ادامه داد: اداره کل آموزش و پرورش کلاس‌های ضمن‌خدمت را برای دبیران قرار داد و در آن آموزش‌هایی را نسبت به آموزش‌های مجازی داشته است؛ اما این کلاس‌ها بطور همگانی گذاشته نشده است و در اختیار مدارس بوده است.

در یکسالی که از همه‌گیری ویروس کرونا میگذرد، بسیاری از آموزش‌ها به روش آنلاین تغییر یافته است. اما سوال اینجا است که آیا در این تغییر جهانی، کشور ما قادر به ارائه روشی درست و مناسب با در نظر گرفتن فشار های ناشی از این موضوع بوده است یا خیر؟ آیا اپلیکیشن "شاد" پاسخگوی نیاز دانش‌آموزان بوده است؟ آیا اینترنت کشور توانسته آموزش‌های مجازی را تسریع بخشد؟

با این نحوه آموزش، بسیاری از دانش آموزان راه‌های دیگری را برای موفقیت در امتحانات در نظر می‌گیرند، راه‌هایی همچون حضور در کلاس‌های خصوصی که در شرایط اقتصادی حال کشور، هزینه بردار است و یا راه‌هایی از جمله کمک گرفتن از دوستان، جزوه و سایت‌های اینترنتی که اگر دانش آموز را از امتحان میان ترم سال تحصیلی نجات دهد اما در پایه‌های تحصیلی بعدی و آزمون کنکور گریبانگیر دانش‌آموز خواهد شد.

گزارش از مانیدا ایزدخواستی خبرنگار خبرگزاری برنا-اصفهان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز