رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان:

اصفهان می تواند الگوی شهرهای دیگر باشد

۱۳۹۹/۱۲/۰۳ - ۱۷:۵۷:۲۴
کد خبر: ۱۱۴۱۱۱۲
اصفهان می تواند الگوی شهرهای دیگر باشد
رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هرآنچه در تحقق حق کودک باید اجرایی شود به کمک همه ذینفعان آن و همکاری همه بخش ها باید ادامه یابد، اصفهان می تواند الگوی شهرهای دیگر باشد و از اینرو ضرورت دارد رشد بصری کودکان در شهر افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، فریده روشن صبح امروز (یکشنبه 3 اسفند ماه)  در یکصد و شصتمین صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، ضمن تبریک ولادت حضرت علی (ع)  اظهار کرد:  پدر بیش از یک نان آور برای اعضای خانواده است، اگرچه نقش اقتصادی او نقشی بسیار مهم و سخت با توجه به شرایط اقتصادی جامعه است و گویای روحیه ایثار و ازخود گذشتگی اوست ولی پدر نقش ویژه ای در تربیت و هدایت ما در زندگی داشته است و شاید کسی نتواند تاثیر پدر و تعامل با او را در کیفیت زندگی بزرگسالی و موفقیتها و شکستهایش انکار کند، از این رو توجه به ابعاد مختلف نقش پدری می تواند در هموار کردن مسیر رشد و توسعه فردی و اجتماعی موثر باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، ادامه داد: از هفته گذشته بودجه های 1400 در حوزه های مختلف مدیریت شهری در جلسات تخصصی و کمیسیون تلفیق بررسی می  شود، یکی از اهداف کلان برنامه 1405، ارتقای جایگاه ملی و بین المللی اصفهان با تمرکز بر فرهنگ و هنر و گردشگری است، در راستای این هدف برای ارتقای کمی و کیفی فضاهای شهری و جاذبه ها و رویدادهای متنوع در شهر، و نیز تقویت بازاریابی صنایع دستی و محصولات هنری در تخصیص بودجه 1400  ردیفهای اعتباری لازم مد نظر قرار گرفته است، همچنین به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در سال 1400 بودجه ای در حدود چهل میلیارد تومان تخصیص یافته است.

روشن اضافه کرد: در بودجه بندی 1400 یکی از رویکردها بر این بود که خانه ها و بناهای تاریخی مرمت و  حفظ شود و تخصیص اعتباراتی به منظور تملک خانه نایب اسداله و خانه شیرانی و مرمت و تجهیز سرای خیار و تجهیز حمام شازده در همین راستا صورت گرفت.

وی تصریح کرد: همچنین برای برقراری عدالت اجتماعی همچنان برآنیم که فضاهای فرهنگی و ورزشی را در مناطق کمتر برخوردار افزایش دهیم. از اینرو ردیفهایی به منظور احداث پردیس فرهنگی تفریحی صحرای سودان در منطقه 14 و احداث مجموعه فرهنگی بافت فرسوده قائمیه منطقه 13 و پارک و بازیکده ایثار با رویکرد شهر دوستدار کودک در منطقه 12 از جمله پروژه های عمرانی است که برای سال 1400 اختصاص یافته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کمیسیون فرهنگی بر ایجاد ردیفی در بودجه برنامه ای به منظور کشف استعدادها تاکید داشت که این بودجه به مراکزی تعلق می گیرد که برگزیدگان جشنواره های شهرداری از این مراکز معرفی و حائز رتبه شده باشند.  

روشن اظهار کرد: همچنین در بودجه 1400 توسعه فضاهای هنری به ویژه در زمینه موسیقی و تئاتر مد نظر قرار گرفت. ( از آن جمله می توان به ایجاد ردیف برای احداث مجموعه گل نرگس اشاره نمود. )

وی گفت: برای بستر سازی و توسعه ورزش و به ویژه ورزش همگانی با رویکرد ارائه خدمات در راستای افزایش فعالیت بدنی و تغییر سبک زندگی شهروندان، حداکثر سازی رضایت شهروندان، توسعه در راستای بهینه سازی، تجهیز، مرمت و مناسب سازی، افزایش کلاس های ورزشی و سرانه ورزشی، کیفی سازی خدمات ورزشی و به روزرسانی امکانات با هدف افزایش نشاط اجتماعی و شادی شهروندان اعتباراتی برای معاونت ورزشی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تخصیص داده شد.

 

 رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: شادی و نشاط اجتماعی به عنوان یکی از احساسات ریشه ای مثبت و یکی از ضرور ی ترین خواسته های فطری و نیازهای روانی انسان، نقش تعیین کننده ای در تأمین سلامت فرد وجامعه داشته و از آنجایی که شادی همواره با خرسندی، خوش بینی و امید و اعتماد همراه است، می تواند نقش تسریع کنند ه ای در فرایند توسعه جامعه داشته باشد.

وی افزود: مدیریت شهری در بحث امور تفریحی شهروندان افزایش شادی ونشاط اجتماعی برای همه شهروندان اعم از کودک و سالمند  و گروههای خاص مانند بیماران و افراد کم توان ذهنی، نابینایان، ناشنوایان، معلولان را در نظر دارد، همچنین برای تحقق عدالت اجتماعی بالای 70% از بودجه 1400  اداره تفریحی به برگزاری رویداد در مناطق محروم اختصاص خواهد یافت.

روشن ادامه داد: افزایش مشارکت حداکثری همه شهروندان در برنامه ها ورویدادهای بزرگ شهری  با رویکرد شهر فعال و نیز افزایش خانه های خلاقیت  در راستای توانمند سازی کودکان از طریق بازی وخلاقیت  با الویت مناطق کم برخوردار و ساماندهی مراکز به ویژه باغ های بانوان پردیس، ناژوان وطلوع از جمله مواردی هستند که در بودجه 1400 مدنظر قرار گرفته است.

وی گفت: در بحث خلاقیت، برنامه های 1400 با رویکرد تعامل با اقشار مختلف جامعه و نهادینه کردن فرهنگ خلاقانه نگریستن به پیرامون و مشکلات شهری تدوین و تهیه شده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری حداقل ۵ رویداد و شنبه های خلاق، نمایشگاه آثار فاخر هنرمندان و برگزاری حراج صنایع دستی و تهیه نظامنامه مدون و متمرکز برای آنها تجلیل از هنرمندان شهر اصفهان، مستند سازی صنایع هنری و آثار هنرمندان و ارتباط مستمر با شهرهای خلاق عضو شبکه شهرهای خلاق یونسکو، خواهرخوانده ها،  اکو و سایر مجامع بین‌المللی در جهت شناساندن هرچه بیشتر آثار هنرمندان اصفهان و در صورت امکان فراهم نمودن بستر صادرات صنایع دستی، ارتباط و تعامل با طبقه خلاق شهروندان اعم از نخبگان، اساتید، دانش آموزان، مدیران نام برد و می توان به رویداد بین المللی صنایع دستی اشاره کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: موضوعی که می خواهم در اینجا بدان اشاره کنم در خصوص طرح شهروند دیپلمات است. از آنجا که در حل و فصل بسیاری از مسائل از جمله فقر آلودگی زیست محیطی و غیره در دنیای امروز شهرها نقش اصلی را ایفا می‌کنند ، دیپلماسی شهری می تواند بستری برای توسعه شهر باشد و دیپلماسی شهروندی و طرح شهروند دیپلمات می تواند در برقراری ارتباطات موثر با خواهر خوانده ها در توسعه و همکاری های اقتصادی و علمی باشد.

وی افزود: اداره ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان بر آن است که با اجرای این طرح روابط با خواهرخوانده های اصفهان را موثرتر سازد، لذا از تسهیلگران شهروندی چون تجار، اساتید، دانشجویان و فعالین فرهنگی و رسانه‌ای، ایرانیان خارج از کشور و غیره  که دارای بسترها و کانال های مناسب و مجاز برای معرفی و تقویت جایگاه و برند و ظرفیت‌های اصفهان در شهرهای خواهرخوانده و کشورهایشان هستند و می توانند در قوت بخشیدن به ارتباطات فرهنگی هنری اقتصادی و علمی طرفین به کنشگری بپردازند دعوت می کنم به این طرح بپیوندند و از این فرصت برای توسعه فردی و توسعه شهری بهره مند گردند به همین منظور در بودجه ۱۴۰۰ برای اجرایی شدن این این طرح اعتبار لازم در نظر گرفته شده است.  

روشن در خصوص شهر دوستدار کودک است، اظهار داشت: در کلان شهر اصفهان نزدیک به 500 هزار کودک زندگی می کنند، از دی ماه ۹۷ با پیگیری های شورای اسلامی و مدیریت شهر، اصفهان به عنوان اولین پایلوت شهر دوستدار کودک و هم اکنون به عنوان اولین کاندیدا برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک معرفی شده است. چشم انداز ابتکار شهر دوستدار کودک یونیسف این است که همه کودکان بتوانند از کودکی خود لذت برده و از طریق احقاق برابر حقوق خود در شهر و اجتماع محلی شان توانایی های بالقوه خود را به طور کامل به فعل درآورند.

وی با بیان ایبنکه، همه می‌دانند کودکان حساس ترین و تاثیر پذیر ترین گروه از اقشار جامعه و مهم‌ترین سرمایه شهر هستند، عنوان داشت: باید  نیازها و علایق کودکان به طور شایسته در برنامه‌ریزی و توسعه یک شهر به دور از شعار و نمایش دیده و اجرایی شود،  تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی کودکان در شهرها مبتنی بر ارزش‌های بومی و با تاکید بر ابعاد رشدی کودکان و پرورش خلاقیت های آنها از مهم ترین ماموریت دبیرخانه شهر دوستدار کودک به عنوان مرجع اصلی هماهنگی این بخش است که با کمک و همکاری همه ذینفعان شهر تحقق می‌یابد.

روشن با تاکید بر اینکه اصفهان همیشه و در همه حال پیشتاز نوآوری بوده وبه موضوع شهر دوستدار کودک نیز نباید سطحی و شعارگونه  پرداخته شود، اظهار کرد: هرآنچه در تحقق حق کودک باید اجرایی شود به کمک همه ذینفعان آن و همکاری همه بخش ها باید ادامه یابد، اصفهان می تواند الگوی شهرهای دیگر باشد و از اینرو ضرورت دارد رشد بصری کودکان در شهر افزایش یابد. رنگها تأثیر بسزایی بر رشد کودکان دارند و در طراحیهای شهر باید این موضوع مد نظر باشد. البته نباید منتظر تغییرات بزرگ در فضای شهری باشیم چرا که دیربازده است ولی همین که چراغ یک عابر پیاده جوری تعبیه شود که امنیت کودک در شهر را تامین کند، یکی از نشانه‌های مشخص از حق شهر برای کودکان است.  شهر دوستدار کودک قطعاً در بحث گردشگری و کسب درآمد نیز می تواند تاثیرگذار باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: باید در نظر داشت که هزینه کردن برای کودکان سرمایه گذاری برای شهر است و در دراز مدت نتیجه مثبت و ثمره آن به شهر برمی گردد، از این رو دربودجه سال ۱۴۰۰ بودجه ای معادل دو و نیم میلیارد تومان در بحث برنامه های ترویجی، ۵ میلیارد تومان بودجه عمرانی و شهرسازی و دومیلیارد تومان اعتبار برای امور پژوهشی و هم چنین اعتباراتی برای مناطق و خدمات شهری ( 10 میلیارد تومان)  به منظور تحقق شهر دوستدارکودک درنظر گرفته شده است و امیدواریم شاهد رشد و تعالی آینده سازان شهرمان باشیم.

روشن گفت: همچنین جادارد به سالمندان و موضوع شهر دوستدار سالمند نیز بپردازم. با توجه به جمعیت رو به رشد سالمندان در شهر ضرورت دارد که سالمندی به عنوان دورانی از زندگی هر فرد از ابعاد مختلف توجه قرار گیرد و حقوق سالمندان به عنوان شهروند مورد عنایت قرار گیرد.

وی اظهار کرد: سالمندان به عنوان قشری که پس از گذران عمری کار و تلاش و اندوخته‌های از تجربیات ارزشمند و کاستن قدرت جسمانی، ویژگی‌های خاصی را به لحاظ جسمی و روحی دارند و به عنوان شهروندان این شهر ضرورت دارد تا به حقوق آنان توجه شود و در این راستا هر دو بعد جسم و روان آنان مورد توجه قرار گیرد.  با افزایش سن و کاهش تعاملات، معمولاً افراد مورد کم توجهی و کم ارتباطی قرار می‌گیرند و این زمینه را برای درون گرایی و افسردگی سالمندان مساعد می کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بسیاری از سالمندان احساس افسردگی بی ارزش بودن تنهایی و درماندگی دارند، بنابراین باید از دو جنبه به مسائل فرهنگی مرتبط با سالمندان توجه داشت؛ یکی تغییر سبک زندگی سالمندان که می‌تواند سلامت جسم و روان را در فرد سالمند افزایش دهد و همچنین تغییر نگرش در اجتماع نسبت به سالمند و دوران سالمندی و شناساندن قابلیت های ارزشمند سالمندی برای افراد جامعه.

وی افزود: همچنین از وظایف مدیریت شهری است که شرایطی را برای تحقق حق به شهر سالمندان فراهم کند.  این موضوع هم در مباحث فرهنگی ورزشی و اجتماعی و هم در مباحث عمرانی و مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی برای استفاده سالمندان مدنظر است که در این راستا اقدامات مختلفی  صورت گرفته است و همچنان ادامه دارد.  از این رو در بودجه ۱۴۰0  در دو بخش عمرانی و برنامه‌ای این موضوع مد نظر قرار گرفته است و ایجاد یک پارک یا باغ ویژه سالمندان پیشنهادی است که برای بودجه گذاری مطرح می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز