زندگینامه و بازتاب درگذشت رئیس شورای هماهنگی اصلاحات اصفهان

۱۴۰۰/۰۱/۱۷ - ۰۹:۳۴:۳۸
کد خبر: ۱۱۶۰۶۵۶
زندگینامه و بازتاب درگذشت رئیس شورای هماهنگی اصلاحات اصفهان
در دوره دولت اصلاحات نقش نکویی در وزارت کشور یک نقش بی نظیر بود که با روی خوش و دلگرمی کار می کرد؛ در دوران پس از اصلاحات نیز نکویی در اصفهان اسوه و الگویی برای مشارکت و همگرایی اصلاح طلبان ایجاد کرد که در کل کشور مثال زدنی است و اگر اصلاح طلبان در سال‌های اخیر موفقیت هایی داشته اند به واسطه امثال نکویی است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، سیدعلی نکویی زهرایی دراردیبهشت ماه 1319 درمحله بید اباد مسجد سید اصفهان درذخانواده‌ای مذهبی به دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم سید جعفر ازخاندان میرمحمدصادقی  ( که اکثرا ازعلما وشخصیت های علمی ودینی بودند ) ومادرش مرحومه نصرت شیخ زین الدین ( ازنوادگان شهید ثانی ) بانویی مومنه و مدرس قران بود.

وی خواندن ونوشتن را در5 سالگی ازمادر وبانویی ازهمسایگان (مرحومه نصرت وفایی ) اموخت ودر شش سالگی به کلاس دوم دبستان ملی اقدسیه که توسط مرحوم حسین مشکوه تاسیس شده بود رفت و تا کلاس نهم دراین مدرسه ادامه تحصیل داد.

مرحوم نکویی دوره دوم دبیرستان را در دبیرستان هاتف و هراتی گذراند و درسال 1337  دیپلم ریاضی را از دبیرستا ن ادیب تهران دریافت کرد.

در ادامه به توصیه یکی ازروحانیون محترم باوجود تمایل به ادامه تحصیل  دردانشکده فنی ، شغل  معلمی را برگزید چراکه درآن سال‌ها وضعیت آموزش وپرورش بسیار تاسف اور بود و دلیل این امر چیزی جز سیاست‌های غلط امریکایی وزارت فرهنگ و حقوق ناچیز معلمان نبود و در آن زمان معلمان اکثرا شغل‌های دوم وسوم داشتند و آموزش وپرورش تهران با کمبود معلم روبرو بود.

در هر زمان بود که فراخوانی جهت کار معلمی درتهران اعلام شد و مرحوم سید علی نکویی زهرایی ثبت نام نمود وپس ازمصاحبه و شرکت در کلاس‌های کارآموزی اول مهرماه سال 1337 به عنوان اموزگار دبستان اردشیر خیابان خراسان درجنوب تهران اغاز به کارنمود.

حضور او در آن سالها آن هم باقصد و انگیزه الهی، فرصت مغتنمی بود وطی سه سال که درتهران زندگی کرد با گروه‌هایی ازمعلمان که درحال مبارزه با دولت و بویژه پیگیر حقوق صنفی خود بودند آشنا شد. پیگیری های آنان و حضور درباشگاه مهرگان و باشگاه معرفت و نهایتا حضور معلمان درمیدان بهارستان و شهادت دکتر خانعلی که منجر به سقوط دولت وتشکیل کابینه دکتر امینی و وزارت فرهنگ اقای درخشش شد، تغییرات چشمگیری را در وضعیت معلمان و اموزش وپرورش به وجود آورد.

مرحوم نکویی درسال 39 درموسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی پذیرفته شد ودرسال 40 بعلت مشکلات خانوادگی به اصفهان منتقل و در دبستان به عنوان آموزگار مشغول به کار شد. 

او درسال 1342 ازدواج  نمود، که حاصل آن دوپسر ودودختر است همچنین درسال 46 دردانشسرای عالی تهران به عنوان بورسیه پذیرفته ودرخرداد سال 1350 موفق به دریافت لیسانس دررشته اموزش ابتدایی شد.

 هدف ازتشکیل این رشته تربیت و اموزش معلمان به عنوان راهنمای تعلیماتی بود. درتابستان 1350 مدیرکل وقت آموزش وپرورش اصفهان بدلیل کمی سنوات خدمت و جوانی من حاضربه صدورابلاغ راهنمای تعلیماتی نبود اما نهایتا مجبور به صدور ابلاغ گردید و دبستانهای جاده اتشگاه به ایشان واگذار شد. چون انگیزه بالا وانرژی جوانی واطلاعات لازم برای این امر را داشت، با جدیت وتلاش به کارش ادامه داد و درسال 55 به عنوان راهنمای تعلیماتی دبیرستان ودرسال 56-57 به عنوان دبیر درهنرستان ابوذر مشغول به کار شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی وتغییروتحول انقلابی جامعه، تغییر درپستهای سیاسی و مدیریتی ضروری بود. چون ازسالهای 42 به بعد فعالیت‌هایی جهت مبارزه با رژیم ستمشاهی و اقدامات سیاسی وفرهنگی داشت،  ابتدای سال 58 به وزارت کشور مامور و به عنوان اولین فرماندار انقلابی نجف اباد منصوب و مرحله جدیدی درزندگی شغلی و فعالیتهای اجتماعی اش آغاز شد.

حدود سه سال فرمانداری نجف اباد، 2 سال مشاوراستاندار ورئیس بنیاد امورمهاجرین جنگ تحمیلی و سپس مدتی فرماندار اصفهان و پس از آن، مسئولیت استانداری باختران (کرمانشاه ) به او واگذار شد. 

نزدیک به 6 سال درکرمانشاه درسخت ترین شرایط کشور مراحل مختلف جنگ تحمیلی، بمباران ها، موشکباران، بازسازی، ورود آزادگان، عملیات مرصاد و ....را دردوره خدمتش تجربه کرد. 

درزمان وزارت جناب آقای دکترنجفی ، طی بخشنامه ای ازکلیه فرهنگیان مامور درسایر وزارتخانه ها که بیش از 5 سال اززمان ماموریتشان گذشته بود، خواستند که یا به وزارت متبوع خود برگشته ویا به وزارت خانه ای که خدمت می کنند منتقل شوند. منهم درخواست بازگشت به آموزش وپرورش را نمود ولی با توجه به موقعیت شغلی وشرایط خاص جنگی آن روز، وزارت کشور موافقت ننمود و به ناچار به وزارت کشورمنتقل شد.

نکویی بعد ازاستانداری باختران به عنوان استاندار چهارمحال وبختیاری مشغول شد و پس ازسه سال خدمت درچهارمحال وبختیاری درخواست بازنشستگی داد و دراصفهان مسولیت  راه اندازی و مدیریت موسسه حفظ و تنظیم ونشر آثار حضرت امام خمینی(ره) و نگارستان را به عهده داشت.

پس ازخرداد 74 و انتخاب جناب اقای سید محمدخاتمی به عنوان ریاست جمهوری مجددا دعوت بکار و مسئولیت استانداری قزوین به ایشان محول شد، دردوره دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی دروزارت کشور به عنوان مشاور وزیر ومدیرکل دفترحوزه وزارتی تا پایان شهریور 84 به فعالیت خود ادامه داد و پس از بیش از 40 سال خدمت دراموزش وپرورش و وزارت کشور بازنشسته شد.

 سید عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور در دوران دولت خاتمی، در خصوص ویژگی ‌های مرحوم نکویی می‌گوید: در دوره دولت اصلاحات نقش نکویی در وزارت کشور یک نقش بی نظیر بود که با روی خوش و دلگرمی کار می کرد؛ در دوران پس از اصلاحات نیز نکویی در اصفهان اسوه و الگویی برای مشارکت و همگرایی اصلاح طلبان ایجاد کرد که در کل کشور مثال زدنی است و اگر اصلاح طلبان در سال‌های اخیر موفقیت هایی داشته اند به واسطه امثال نکویی است.

گفتنی است مرحوم سید علی نکویی زهرایی در بامداد ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ به دلیل بیماری سرطان به دیدار حق شتافت و در ادامه تسلیت ‌های اشخاص سیاسی کشور را مرور خواهیم کرد:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

تسلیت سید حسن خمینی در پی درگذشت سید علی نکویی

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی درگذشت سید علی نکویی را تسلیت گفت.

 به گزارش جماران؛ متن این پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت برادر بسیار عزیز و مجاهد خستگی ناپذیر جناب آقای سید علی نکویی رحمت الله علیه موجب تأثر شد.

آن مرحوم از زمره کسانی بود که همواره با انقلاب همراه بود و در همه مراحل زندگی نسبت به امام بزرگوار و آرمان های ایشان عشق می ورزید. 

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه مولمه به خانواده محترم ایشان و دوستان و آشنایان آن فقید از خدای متعال علو درجات را برای روح ایشان مسئلت دارم.

سید حسن خمینی

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

تسلیت سید محمد خاتمی در پی در گذشت سید علی نکویی

سید محمد خاتمی درگذشت سید علی نکویی، رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

جناب سید علی نکویی، بزرگی از طایفه خوبان و پاکان و مؤمنان و خدمتگزار صدیق انقلاب و ایران و درد آشنای متعهد از میان ما رفت و همه دوستداران فضیلت و پاکی و راستی را عزادار کرد.

من این مصیبت سنگین را به همه دوستداران و همراهان او و به مردم شریف اصفهان و به خاندان بزرگوار آن فقید سعید و همه بستگان عزادار تسلیت می گویم و از پیشگاه حضرت پروردگار برای آن بزرگوار فقید آمرزش و رحمت و علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسئلت می‌کنم. "

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

تسلیت محمد رضا عارف در پی در گذشت سید علی نکویی

انالله و اناالیه راجعون

خبر درگذشت  جناب آقای سید علی نکویی، از انقلابیون خوشنام  و از چهره‌های برجسته سیاسی موجب تأثر و تألم خاطر شد.

مرحوم نکویی خدمتگزار صدیق، مدیری توانمند و سیاستمداری اخلاق گرا  و انسانی متواضع ،ژرف اندیش و  جامع نگر بود  که فقدان این عزیز خسارتی بزرگ برای همه ماست. اما در برابر تقدیر خداوند منان  خاضعانه تسیلم هستیم. خدمات بی‌نظیر ایشان در تمامی مسئولیت هایی که بر عهده داشتند  هیچگاه از یادها نخواهد رفت. 

مرحوم نکویی  یکی از چهره های شاخص و موثر جریان اصلاح طلب بود که به عنوانی شخصیتی تاثیر گذار در استان اصفهان  محور اجماع این جریان بود.

اینجانب درگذشت این شخصیت برجسته و اخلاق مدار را به خانواده محترم ایشان و مردم شریف  استان اصفهان  تسلیت عرض می کنم و از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر و سلامتی  مسألت دارم.

محمدرضا عارف

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

تسلیت اسحاق جهانگیری در پی در گذشت سید علی نکویی

معاون اول رییس جمهوری در پیامی درگذشت سید علی نکویی را تسلیت گفت:

بسم الله الرحمن الرحیم

در گذشت مدیر خدوم مرحوم جناب آقای سید علی نکویی زهرایی استاندار اسبق قزوین، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه موجب تاسف و تاثر گردید.

مصیبت فقدان این مدیر متدین، انقلابی، پرتلاش و خدمتگزار را به خانواده محترم و سایر بستگان داغدار صمیمانه تسلیت می گویم و از خداوند بزرگ برای آن فقید سعید غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسألت دارم.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رییس جمهور

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

پیام تسلیت محمد شریعتمداری در پی درگذشت سید علی نکویی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیامی درگذشت "سید علی نکویی زهرایی" اولین استاندار قزوین را تسلیت گفت.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متن پیام بدین شرح است:

انالله و اناالیه راجعون

خبر درگذشت مرحوم آقای" سید علی نکویی زهرایی" اولین استاندار قزوین موجب تاثر و تالم شد.

آن مرحوم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دل در گرو خدمت به کشور بست و در عرصه‌های مختلف به ویژه در کسوت استانداری استان‌های قزوین، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری همواره منشا خدمات ارزنده و ماندگاری بود.

بی تردید نام و یاد ایشان همواره در اذهان مردم شریف استان قزوین زنده می‌ماند.

این ضایعه را به خانواده محترم آن فقید سعید تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علّو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

دکتر عباس رضایی استاندار اصفهان با صدور پیامی درگذشت سید علی نکویی زهرایی را تسلیت گفت.

متن پیام استاندار اصفهان به شرح زیر می باشد:

انا لله و انا الیه راجعون

با کمال تاسف و تالم خبر درگذشت اسوه صبر و تقوا، انسانی خدوم و اخلاق مدار جناب آقای سید علی نکویی زهرایی موجب تاثر فراوان گردید.

ایشان از چهره‌های خدوم، کاردان، مخلص و متعهد، مدیر ملی و استانی، مردی صدیق، منزه و وارسته که اخلاق، آداب و مشی فعالیت‌ سیاسی را توأمان به نسل جوان آموزش می داد و از اوایل انقلاب در صحنه های مختلف منشاء خدمات ارزنده ای بود و در شرایط سخت همواره امیدبخش و مدبرانه عمل می‌کرد و رعایت اخلاق انسانی و تقوای الهی را در فعالیت های خود به غایت مد نظر داشت و مجاهدی نستوه برای تحقق آرمان های کشور و استان بود.

اینجانب ضایعه تلخ فقدان این استاد بزرگوار را به مردم انقلابی و شهید پرور استان اصفهان، خانواده محترم آن فقید سعید، دوستداران و ارادتمندان ایشان تسلیت می گویم و برای آن خدمتگزار صدیق، رحمت واسعه الهی و علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد منان مسئلت می نمایم.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

شهردار اصفهان در پیامی درگذشت سید علی نکویی، رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان را تسلیت گفت.

  متن پیام قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان، به شرح زیر است:

این بار باید کلام "انا لله و انا الیه راجعون" را ناباورانه و در نهایت اندوه و ماتم برای استاد سیدعلی نکویی بر حافظه این سطور نوشت:

پیشکسوت و فعال سیاسی، مدیر ملی و استانی، مردی صدیق، منزه و وارسته که اخلاق، آداب و مشی فعالیت سیاسی را توأمان به نسل جوان آموزش می‌داد؛ بزرگمردی که باورهای انسانی را زندگی کرد، مرد نیک‌اندیشی‌ها و همت‌ها بود، در شرایط سخت، همواره امیدبخش بود و مدبرانه عمل می‌کرد.

او اسوه‌ای بود که همگی او را به داشتن خلوص می‌ستودند. رعایت اخلاق انسانی و تقوای الهی را در فعالیت‌های خود به غایت مدنظر داشت و مجاهدی نستوه برای تحقق آرمان‌های کشور و میهنش بود.

اینجانب مصیبت جانکاه فقدان این سرمایه ارزشمند را به خانواده معزز وی، مسئولین کشوری و استانی، دوستان و آشنایان، همراهان، مبارزان پیروزی انقلاب اسلامی، احزاب، گروه‌ها و همکاران تسلیت گفته، برای او علو درجات و غفران الهی و برای بازماندگانش، صبر و آرامش آرزومندم.

قدرت الله نوروزی

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

گزارش از پارسا راستگو خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز