زندگینامه و بیوگرافی حسین دهقان

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۱۶:۰۱:۴۹
کد خبر: ۱۱۸۲۴۰۱
زندگینامه و بیوگرافی حسین دهقان
حسین دهقانی پوده (زادهٔ ۱۷ تیر ۱۳۳۶) سیاست‌مدار و نظامی ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی فعالیت می‌کند. وی در دولت یازدهم، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.

به گزارش برنا؛ حسین دهقانی پوده در روستای پوده در نزدیکی شهرضا، شهرستان دهاقان، استان اصفهان به دنیا آمد.

دهقان دانش‌آموخته دکتری مدیریت و کارشناسی ارشدمهندسی متالورژی از دانشگاه تهران است. وی فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۵۸ با عضویت در سپاه پاسداران آغاز کرد و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بود. او از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ جانشین فرمانده نیروی هوایی سپاه، از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ فرمانده نیروی هوایی سپاه و از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه بود. دهقان در دولت هفتم بعنوان قائم‌مقام وزیر دفاع و در دولت‌های هشتم و نهم؛ بعنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می‌کرد.

دهقان به عنوان فرمانده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نیروی هوافضای فعالیت کرده‌است.او زادگاه خود را به مقصد تهران ترک کرد و اندکی پس از انقلاب ۱۳۵۷ به سپاه پاسداران پیوست. او از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ فرمانده سپاه تهران و از سال ۶۱ تا ۶۲ فرمانده سپاه در اصفهان و سوریه و لبنان بود. و در سال ۱۳۷۵ سمت مدیر کل بنیاد تعاون سپاه را برعهده داشت. وی در سوریه و لبنان فرمانده سپاه در بخش آموزش فعالیت کرد. در سال ۱۳۶۵ به عنوان معاون فرمانده نیروی هوایی سپاه منصوب شد و در فروردین ۱۳۶۹ به فرماندهی آن رسید.دوره تصدی وی تا سال ۱۳۷۱ ادامه داشت و محمد حسین جلالی در این سمت جایگزین وی شد.دهقان در سال ۱۳۷۱ به عنوان معاون ستاد مشترک سپاه منصوب شد و بعداً به درجه سرتیپی ارتقا یافت.

سپس دهقان به عنوان معاون وزیر دفاع وقت، علی شمخانی، در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ فعالیت کرد.در سال ۱۳۸۲، سمت سرپرست وزارت دفاع را بر عهده داشت.در سال ۱۳۸۴ به عنوان معاون رئیس‌جمهور ایران و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شد و تا تیر ۱۳۸۸ به عنوان رئیس آن فعالیت کرد. علاوه بر این، به عنوان مشاور رئیس‌جمهور وقت محمود احمدی‌نژاد نیز خدمت کرد. از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ او معاون علی شمخانی در مرکز مطالعات استراتژیک نیروهای مسلح بود.سپس در سال ۱۳۸۹ به عنوان دبیر کمیته سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. همچنین او به عنوان مشاور رئیس مجلس علی لاریجانی و شهردار تهران محمد باقر قالیباف نیز بود. با این حال، دهقان در سال ۱۳۹۱ از احمدی‌نژاد فاصله گرفت و به حزب اعتدال و توسعه به رهبری حسن روحانی پیوست.

دهقان در ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ به عنوان سرپرست وزارت دفاع معرفی شد و با ۲۶۹ رأی موافق و ۱۰ رأی مخالف جای احمد وحیدی را در این سمت بر عهده گرفت. رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت در ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ به عنوان مشاور دهقان معرفی شد. در اوایل مرداد ۱۳۹۶، دهقان اعلام کرد که پس از پایان دولت اول روحانی، وزارت دفاع را ترک خواهد کرد. او در حال حاضر به عنوان مشاور رهبر انقلاب خدمت می‌کند.

دهقان سابقهٔ تدریس در دانشگاه امام حسین را در کارنامهٔ خود دارد. دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران سایر مراکز آموزش عالی هستند که دهقان سابقهٔ تدریس در آن‌ها را دارد.

حسین دهقان مشاور رهبر در حوزهٔ صنایع دفاعی به همراه ۹ نفر دیگر از اطرافیان رهبر انقلاب در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند. این افراد بنا بر اعلام دولت آمریکا در حملات لبنان و آرژانتین دست داشتند.

حسین دهقان در تاریخ ۴ آذر ۱۳۹۹ برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام نامزدی کرد و وی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت با حضور در وزارت کشور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت کاندیداتوری کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز