زنگ خطر برای خط دفاعی سپاهان

۱۴۰۱/۰۲/۱۵ - ۱۱:۵۱:۰۸
کد خبر: ۱۳۲۵۶۴۳
زنگ خطر برای خط دفاعی سپاهان
کارشناس فوتبال کشورمان معتقد است با وجود اینکه تیم استقلال در بازی مقابل سپاهان کاملا در اختیار این تیم بود، اما به دلیل اینکه در بازیکنان این تیم جرات و روح برد نبود نتوانستند از این موقعیت استفاده کنند.

محمد یاوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا در اصفهان، در خصوص بازی دو تیم استقلال و سپاهان اظهارکرد: این بهترین فرصت برای سپاهان بود که بتواند با مقداری جرات و تغییرات اصولی و بنیادی در تیمش تیم استقلال را شکست دهد که این اتفاق رخ نداد که دلایل زیادی دارد از جمله اینکه تیم جرات اینکه بتواند استقلال را شکست دهد در خود احساس نمی کرد،شاید گل زود هنگامی که دریافت کردند در این موضوع تاثیر داشت.

وی افزود: اگر نگاهی به ترکیب، تاکتیک و سیستم سپاهان داشته باشیم، می بینیم که تغییر خاصی ایجاد نشده بود و با همان شرایط و نفرات وارد زمین شد در حالی که پیش از این هم بارها به اینکه نکته اشاره کردم که سپاهان به ویژه در اصفهان و نقش جهان با داشتن دو بازیکن مکمل یکدیگر و گلزن مثل شهریار مغانلو و سجاد شهباززاده ضروری است که با دو مهاجم بازی کند. نکته مهم دیگر اینکه مغانلو نتوانسته خود را با سرعت تیمش وفق دهد، سپاهان در حمله تیم  بسیارسرعتی است. به ارسالهای حسینی و جهانی نگاه کنید، می بینید که چه نتیجه ای در بَر دارد. زمانی هماهنگی شهریارمغانلو با این ارسال ها درست نیست، در چندین مورد شهریار در زدن ضربه آخر جا ماند که دلیل آن دیر اقدام کردن و یا سرعت کمی بود که داشت.

وی ادامه داد: مسئله دیگر در مورد شهریارمغانلو اخطارهای بی موردی است که این بازیکن می گیرد که هیچ توجیهی ندارد و نشان می دهد این بازیکن تحت فشارهای عصبی است، چرا باید یک مهاجم در زمین حریف بر روی مدافع خطا کند، این عادی نیست و نشان از فشاری است که خود این بازیکن بر روی خودش می آورد. در بازی دیروز شاید دوست داشت چون اولین بازی با حضور تماشاگران بود اتفاق خوبی رقم بزند که اینگونه نشد.

پیشکسوت فوتبال کشورمان با انتقاد از خط دفاعی سپاهان گفت: اگر به صحنه گل استقلال را نگاه کنیم و استقرار خط دفاع سپاهان روی ضربه سر بازیکن استقلال، می بینیم که در زمان زدن ضربه دانشگر بازیکنان سپاهان شرایط را برای او از جهت پرکردن آفساید و بی نظمی دفاعی فراهم می کنند، این چندمین مرتبه است که سپاهان از ارسال های از چپ به راست حریف با مشکل روبرو می شود و بیشتر توپ هایی که از سمت چپ حریف روی سمت راست سپاهان ارسال می شود به گل تبدیل شده است که این موضوع خطرناک است و باید کادر فنی سپاهان به دنبال راهکاری باشند.

وی تصریح کرد: بهرجهت فرصت بسیار خوبی را سپاهان برای پیروزی از دست داد، بازی که می توانست برنده آن باشد، در شرایطی که استقلال نتوانست تسلطی روی سپاهان داشته باشد، دوندگی هافبک های سپاهان در این بازی جواب نداد و فرصت های زیادی از دست رفت.

وی در خصوص تزلزل خط دفاعی سپاهان و خستگی ناشی از لیگ قهرمان آسیا خاطرنشان کرد: سپاهان مدافع دیگری برای جایگزینی نفرات داخل زمین ندارد؛ چرا که نتوانسته در یارگیری، مدافعین شش دانگ و خوبی را جذب کند، پورقاز از شرایط مسابقه خارج شده و مهدی زاده هم خیلی تاثیرگذار نیست. این خستگی زمانی به چشم می آید که خط دفاعی در دفاع چهار نفره کُند و ضعیف است با اقتباس از مربیان بزرگ دنیا می گویم باید به دنبال استفاده از یک مدافع پوششی باشیم، با اینکه ضعف دو دفاع وسط تیم کاملا مشهود است اما به دنبال راهکار نیستند جای سوال است؟ مدافعینی که در سرعت برگشت و پوشش یکدیگر جا می مانند. در گل آخر تیم الدحیل مقابل سپاهان همه حواسشان به ضعف نژاد مهدی بود که جا ماند و با زانو ضربه زد؛ اما هیچ کسی توجه ندارد که در حالت 2دفاع، زمانی که یک مدافع جا می ماند مدافع دیگر باید کار پوشش را انجام دهد، جایی که ولسیانی باید این کار را انجام می داد.

یاوری اضافه کرد: بودن یک مدافع میانی پوششی در این شرایط بسیار لازم است، این مسئله باید به قدری تمرین شده باشد که با اشاره مربی دفاع از 4 به 3 تبدیل شود، این زنگ خطر را به کادر فنی سپاهان و خط دفاعی سپاهان می دهم که سپاهان در ترکیب اولیه نیاز به 3 مدافع دارد، تا در زمان دفاع تبدیل به سیستم 1-4-5 و در زمان حمله 2-1-4-3 شوند، همچنین سپاهان در حمله به دو فوردارد هدف نیاز دارد که می تواند با این سیستم با نشاط تر و خطرناک تر در مقابل رقبای خود ظاهر شده و زنگ خطری برای تمام تیم ها شوند و حتی توانایی رسیدن به جایگاه دوم را هم خواهد داشت.

وی با تایید بی تاثیر بودن تعویض های سپاهان گفت: تعویض هایی که انجام شد نتوانست در روند تیم تاثیرگذار باشد؛ چرا که روح تیم، روح بردن نبود. در هیچکدام از بازیکنان جراتی اینکه سپاهان توانایی برد دارد، دیده نشد. استقلال در هیچ بازی به این اندازه این بازی در اختیار حریف نبود. در خط دفاعی استقلال می شد از اشتباهاتی که به ویژه عارف غلامی در این بازی داشت، استفاده کرد و به گل رسید. شاید زمان تعویض ها درست نبود وباید زودتر انجام می شد و یا هماهنگی لازم ایجاد نشد، معتقدم در بازیهای بعدی سپاهان با 3 دفاع مرکزی و 2 مهاجم باید به میدان برود.

بازیکن سال های دور سپاهان با اشاره به موقعیت سازی و در ادامه فرصت سوزی های سپاهان اظهارکرد: موقعیت ها ساخته می شود، اما زمانی که بازیکن هدف باید این موقعیت ها را به گل تبدیل کند آمادگی ذهنی و سرعت لازم را ندارد این مشکلات پیش می آید، به صحنه هایی که به آن شانس گل می گوییم نگاه کنید درآخرین لحظه توپ در اختیار چه کسی بوده است؟ بیشتر توپها به شهریار مغانلو ختم شده است و این جای تامل دارد. در تمرینات سپاهان باید روی سرعت و هماهنگی مغانلو با زمان ارسال توپها باید کار شود، در یک صحنه حسینی یک ارسال تیز زمینی به بهترین شکل داشت که دفاع استقلال ماند و شهریار هم در این صحنه جا ماند، چرا که سرعت لازم را نداشت و این تفاوتها است که برخی را تبدیل به سردار یا طارمی و بنزما می کند، آنها بازی خوانی و قدرت تصمیم گیری بالایی دارند.

وی در خصوص انتخاب بهترین بازیکن سپاهان در بازی مقابل استقلال گفت: تا زمانی که نفس کم نیاورد جلال علی محمدی مرد اول زمین بود فوق العاده عمل کرد، حسینی هم متفاوت از بازیهای قبلی خود بود. بازیکنان سپاهان اشتباهات زیادی داشتند، دانیال اسماعیلی فر با تمام ویژگی های خوبی که دارد در زمانهایی ایراداتی پیدا می کند که ممکن است جبران ناپذیر باشد و خطرناک است.

یاوری در ارتباط با عملکرد و تفکرات دو مربی جوان سپاهان و استقلال که هر دو از بازیکنان محبوب دو تیم نیز هستند، خاطرنشان کرد: هر دو در این بازی در یک سطح بودند، استقلال همانند سپاهان خوب نبود و بیشتر درگیر حاشیه بودند، به اعتقاد من فرهاد مجیدی اگر از حاشیه ها فاصله بگیرد و کمی بیشتر افتادگی را مدنظر قرار دهد می تواند بهترین مربی ایران شود. محرم نویدکیا هم همان شخصیت آرام همیشگی را دارد که باید با افزایش تجربه باید بداند که ایرادی ندارد گاهی مربی کنار خط هم عصبانی شود، اشکال ندارد گاهی بازیکنان خود را تحریک کند. 

یاوری با انتقاد از سپاهان و همچنین شبکه استانی اصفهان گفت: نکته ای که دوست دارم در مورد آن صحبت کنم و گلایه دارم این است که باشگاه سپاهان با مدیریت محمدرضا ساکت سردیس سرهنگ محمودیاوری و استاد حریری را طی مراسمی در ورزشگاه نقش جهان نصب کردند و قرار بود دقیقه 9 هر بازی همانند بازی های دیگر تیم ها که در دقایقی یاد و نام اسطوره های خود را زنده می کنند، توسط هواداران  از ایشان یاد شود که این گونه نشد و حتی از شبکه استانی هم این شکایت خانواده یاوری دارند که هیچگاه نیمکت دو تیم که این دو سردیس در کنار آن است را نشان نداده اند و باید به آن توجه شود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز