سرمایه گذاری دومیلیون دولاری شرکت دایلم کره جنوبی در اصفهان

کره ای ها با پالایشگاه اصفهان تفاهم نامه امضا کردند

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۳:۱۹:۵۶
کد خبر: ۴۳۴۰۲۴
کره ای ها با پالایشگاه اصفهان تفاهم نامه امضا کردند
مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان از امضای تفاهم نامه واگذاری طرح بهبود فرایند و بهینه سازی شرکت پالایش نفت اصفهان با شرکت دایلم کره جنوبی خبر داد.

به گزارش برنا از اصفهان، لطفعلی چاووشی بعد از امضای تفاهم نامه  گفت: امروز روز بسیار خوبی برای پالایشگاه اصفهان است.

وی با بیان اینکه از زمانی که پالایشگاه اصفهان احداث شد خط خاصی برای انتقال نفت کوره از پالایشگاه به نیروگاه در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: سال‌های زیادی نیروگاه از نفت کوره استفاده می‌کرد، اما از دو سال پیش به دلیل شرایط زیست محیطی اداره کل محیط زیست این خط را پلمب کرده است.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه پس از خصوصی شدن برای تامین منابع این پروژه‌ها مشکل داشتیم، افزود: با وجود مشکلات با تامین منابع داخلی و سود پالایشگاه، بخشی از پروژه‌ها انجام شد. مجموعه بهینه‌سازی و مجتمع بنزین سازی به مبلغ 500 میلیارد تومان انجام شد و استانداردسازی محصول گازوئیل به مبلغ 800 میلیون یورو در حال انجام است.

چاووشی ادامه داد: همچنین تبدیل نفت کوره یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست محیطی پالایشگاه اصفهان است که دارای اهمیت اقتصادی و زیست محیطی بسیاری است. امیدواریم با امضای این تفاهم نامه ظرف چند سال آینده این پروژه تکمیل شود تا نام پالایشگاه اصفهان دوباره با عنوان پالایشگاه طلایی مطرح شود.

وی با بیان اینکه طرح بهبود فرآیند بهینه سازی پالایشگاه اصفهان در مدت چهار سال با سرمایه گذاری دو میلیارد دلار اجرا می‌شود، اضافه کرد: در این پروژه شرکت دایلم کره جنوبی به عنوان پیمانکار خارجی با همکاری پیمانکاران داخلی و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان مجری طرح فعالیت می‌کند.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به ضرورت اجرای طرح ادامه داد: پالایشگاه اصفهان فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآرده‌های نفتی شامل گاز مایع، بنرین، نفت گاز، سوخت هواپیما و ... در سال 1358 با ظرفیت 200 هزار بشکه آغاز کرد.

چاووشی تصریح کرد: با شروع جنگ تحمیلی و نیاز کشور به فرآورده‌های نفتی ظرفیت پالایش نفت خام پالایشگاه به بیش از 375 هزار بشکه در روز افزایش یافت، اما در حال حاضر این پالایشگاه با تولید 22 درصد از کل فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور از لحاظ ظرفیت پالایشی و تنوع تولید فرآورده‌های نفتی جایگاه ویژه‌ای را در بین پالایشگاه‌های کشور دارد.

وی با بیان اینکه در سال 86 این شرکت در راستای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به عنوان اولین شرکت پالایشی به بخش خصوصی واگذار شد، اضافه کرد: اجرای طرح جامع بهینه سازی بر اساس الزامات زیست محیطی و قانونی به منظور ارتقا کمی و کیفی محصولات تولیدی و مطابق با استانداردهای جهانی و سازگار با محیط زیست در دستور کار شرکت پالایش نفت اصفهان قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان ادامه داد: این طرح به دلیل برخورداری از توجیهات فنی و اقتصادی قوی و هم چنین تاثیرگذاری در تامین کل فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور به ویژه بنزین از طرح‌های اولویت دار در نظام اجرایی کشور شناخته شد. این طرح در سال 86 با همکاری شرکت‌های خارجی  وشرکت‌های داخلی شروع شد.

چاووشی با بیان اینکه این طرح به دلیل مشکلات ناشی از تامین منابع مالی از سال 87 با رکود و تعلیق ناخواسته مواجه شد، افزود: جهت تامین فاینانس طرح با توجه به اهمیت اجرای آن در زمینه خودکفایی کشور در تولید بنزین، کاهش چشمگیر آلاینده‌های زیست محیطی و هم چنین دستیابی پالایشگاه به سودآوری تلاش‌های زیادی انجام شد، اما به دلیل وجود تحریم‌ها امکان جذب سرمایه‌گذاری برای اجرای کامل طرح میسر نشد.

وی اظهار کرد: تنها بخشی از طرح با استفاده از منابع داخلی پالایشگاه در اواخر سال 93 شروع شد، اما از آن جایی که اهداف اصل طرح بهینه سازی تنها با اجرای کامل طرح محقق می‌شود، بنابراین پیگیری برای تامین منابع مالی طرح ادامه یافت و پس از رفع تحریم‌ها مذاکرات با شرکت دایلم جهت تامین فاینانس واحدهای باقیمانده طرح به مبلغ دو میلیارد دلار از طریق بانک‌های کره‌ای ‌انجام شد.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: توافقنامه انجام کار به صورت EPC مشروط به تامین فایناس با شرکت دایلم، پالایشگاه و شرکت ملی مهندسی و ساختمان به عنوان مجری طرح امضا شد، هم چنین برای سرعت بخشیدن به پروسه نهایی سازی قرارداد تجاری و شرایط فایناس به موازات در حال انجام است.

چاووشی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری شرایط برای شروع مجدد طرح فراهم شود، افزود: همکاری دولت به ویژه وزارت اقتصاد در صدور ضمانت‌های دولتی در این زمینه راهگشا بوده و می‌تواند راه را برای سرعت بخشیدن به شروع مجدد پروژه هموار سازد.

وی کاهش خوراک پالایشگاه به میزان 16 هزار بشکه در روز، کاهش نفت کوره تولیدی پالایشگاه اصفهان به میزان 10 میلیون لیتر در روز با به کارگیری فناوری‌های جدید، افزایش تولید بنزین به میزان 8.5 میلیون لیتر در روز را از دستاوردهای حاصل از اجرای این طرح دانست و گفت: افزایش تولید گاز مایع به میزان 1.2 میلیون لیتر، ارتقا کیفیت محصولات تولیدی از یورو 2 به یورو 4 و 5 و سازگاز با محیط زیست، رفع تنگناهای عملیاتی، افزایش سود آوری پالایشگاه، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و ... از دیگر از دستاوردهای حاصل از اجرای این طرح است.

 

نظر شما