درخواست شهروندان اصفهانی از رئیس سازمان محیط زیست

سرشت طبیعی کوه صفه دگرگون شده است

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۱۵:۴۷:۱۹
کد خبر: ۴۸۵۹۹۰
سرشت طبیعی کوه صفه دگرگون شده است
متاسفانه از اواخر دهۀ هفتاد خورشیدی دستکاری «منطقۀ کوهستانی صفه» اصفهان، کاملاً خارج از کاربری و محدودۀ مصوب شهری، افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش برنا از اصفهان، 900 نفر از شهروندان اصفهانی، در نامه ای به معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر خطرهای جبران‌ناپذیر بارگذاری بی رویه بر کوه صفه و گسترش این رفتار ناشایست، برای طبیعت و فرهنگ زیست محیطی عمومی کشور خواستار پیگیری و توقف تصمیمات و اقدامات خودسرانه و آسیب‌رسان شدند.

در این نامه آمده است:

ریاست محترم «سازمان حفاظت محیط‌زیست» ایران

با درود و احترام، متاسفانه از اواخر دهۀ هفتاد خورشیدی دستکاری «منطقۀ کوهستانی صفه» اصفهان، کاملاً خارج از کاربری و محدودۀ مصوب شهری، افزایش چشمگیری داشته است. " نقش کوه و دامنه‌های صفه برای سلامت شهروندان رو به کمرنگی می رود. چنانکه طی ده ها سال برای تمامی سنین و عموم افراد مبتدی یا حرفه‌ای، در رشته‌های گوناگون دارای مسیرها و قابلیت بهره‌گیری بوده و امروز به واسطۀ دستکاری‌های خودسرانه، سرشت طبیعی آنجا دگرگون شده است."

بر پایۀ نظر برخی از اندیشمندان و کنشگران محیط زیست و کوهنوردان و عطف به نامۀ اخیر «انجمن دوستداران اصفهان» خطاب به شهردار محترم، و نامۀ تشکل های مردمی خطاب به مدیرکل محترم حفاطت محیط‌زیست استان، به اطلاع می‌رساند:

1 ـ مواهب طبیعی گوناگون در آن منطقه، جای خود را به تله‌کابین، رستوران، سالنِ بولینگ، سالن همایش!، فضای چمن و درخت کاری غیربومی حتی در شیب‌های تند و ریزشی، و... داده است و به تبع آن، تعادل اکولوژیک منطقه و همچنین حرمت کوهستان در حال نابودی می باشد.

2-  نقش کوه و دامنه‌های صفه برای سلامت شهروندان رو به کمرنگی می رود. چنانکه طی ده ها سال برای تمامی سنین و عموم افراد مبتدی یا حرفه‌ای، در رشته‌های گوناگون دارای مسیرها و قابلیت بهره‌گیری بوده و امروز به واسطۀ دستکاری‌های خودسرانه، سرشت طبیعی آنجا دگرگون شده، و گردشگران بدون رعایت منش و اصول طبیعت‌گردی می‌توانند با تله‌کابین یا تاکسی در قسمت های مختلف کوهستان تردد کنند.

3- به نظر می‌رسد با توجه به موقعیت کوه صفه و بلندمرتبه‌سازی‌های اطراف منطقه، آلودگی هوا محبوس شده و امکان گریز چندانی ندارد. در این صورت با حضور هزاران خودرو و موتورسیکلت در پارکینگ‌ها، تجمع آلاینده‌ها در هوای نسبتا ایستا خطری جدی برای سلامت عمومی خواهدبود.

4- ادامۀ ساخت‌وسازها از جمله «هتل پنج ستارۀ هما» و توسعۀ خط دوم تله‌کابین تا نزدیکی قله، تمامی آسیب‌ها را افزایش خواهد داد و زمینه را برای ساخت شهرک‌های مسکونی در زمین‌های اطراف کوه خارج از ضوابط و طرح تفصیلی شهر، فراهم خواهدآورد.

5 ـ قلعه شاه‌دژ بر فراز کوه صفه، نمونه‌ای زیبا از هماهنگی معماری و طبیعت نزد ایرانیان باستان است و امروز، تخریب برخی قسمت‌ها و نوسازی غیرمجاز و شتاب‌زدۀ آن برای کاربری‌های کاسب‌کارانه، خطر فرهنگی و زیست‌محیطی دیگری به همراه خواهدداشت.

6-  اسفبارتر از موارد فوق، اینکه چنین اقدامات دور از منطق و نظر کارشناسان، برای تعداد قابل توجهی از شهروندان تبدیل به نمونه‌ای مورد پسند از فضای سبز و پارک طبیعی، و برای برخی مدیران دیگر شهرها، تبدیل به الگویی از دستکاری طبیعت به بهانۀ خدمت‌رسانی شده است.

گسترش این رفتار ناشایست، برای طبیعت و فرهنگ زیست محیطی عمومی کشور، خطرهای جبران‌ناپذیر به همراه دارد. به استناد قوانین موضوعه، آموزه‌های دینی، بخشنامه‌ها و سیاست های ابلاغی از سوی مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران، درخواست ورود قاطع «سازمان حفاظت محیط‌زیست» و پیگیری از طریق نهادهای قانونگذاری و اجرایی، نسبت به موضوع تخریب مناطق کوهستانی همجوار شهرها را دارند، تا توقفی برای تصمیمات و اقدامات خودسرانه و آسیب‌رسان و الزامی برای طی مراحل قانونی پیش از هر تغییر در عرصه‌های طبیعی باشد.

 

 

نظر شما