معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی،متنوع‌ترین رویداد هنری کشور است

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۰۸:۴۸:۰۶
کد خبر: ۸۸۳۹۲۸
جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی،متنوع‌ترین رویداد هنری کشور است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشف، حفظ و احیای سنت‌هایی که در نیایش و مناسک دینی، جشن‌ها، سوگواری‌ها و آداب اجتماعی نمود داشته، امروزه می‌تواند در اصلاح الگوهای اجتماعی و نشاط‌آفرینی موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان ، سید محمد مجتبی حسینی در آیین گشایش نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اظهار داشت: سرزمین ایران، زادگاه آیین‌هایی است که همواره به توحید، اصالت و همبستگی اجتماعی تاکید داشته و چه بسا آموختنی‌ها و رموز زندگانی که با تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی، خیمه‌شب‌بازی و تخته‌حوضی از نسلی به نسل دیگر منتقل شدند.

وی خاطرنشان کرد: آمیختگی جان و جهان ایرانی به آداب و آیین‌های برآمده از باورها در لایه لایه‌ زندگی این ملت متبلور است و در این میان تئاتر به مانند رویکردی فرهنگی هنری، پیوندی است که می‌تواند کارکرد روزآمدی از آیین‌ها را  در برابر ابتلائات اجتماعی این روزگار بیافریند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: برگزاری رویدادهایی که در کنار حفظ زایایی و مانایی تئاتر ایرانی، در صدد القای ضرورت‌های روزگار خویش به مدد آیین‌ها و قابلیت‌های آیینی باشد، می‌تواند به شکل‌گیری درست و نظام اصولی این نوع از نمایش کمک کند.

وی تاکید کرد: نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بی‌هیچ مبالغه‌ای متنوع‌ترین رویداد هنری کشور و دعوت دوباره‌ای است از همه نهادها و دستگاه‌ها که با هم‌داستانی، اسباب ترغیب یکدیگر را در این مسیر فراهم سازند.

حسینی ادامه داد: جای خالی دروس شناختی، معرفی و آموزش نمایش در کتاب‌های آموزشی دبستان‌ها و دبیرستان‌ها، نه محروم کردن تئاتر بلکه محروم شدن آموزش و پرورش از کشف ظرفیت‌های دانش‌آموزان و حذف نقش تربیتی تئاتر در تعالی کیفیت تحصیلی و تدریس است.

وی یادآور شد: زادگاه نمایش‌ها، آیین‌ها هستند و آیین‌ها از گذشته‌های دور به عنوان شکلی از ثبت و ضبط باورها، آداب، تاریخ و مناسک به شمار می‌رفتند و هم‌خوانی خاستگاه این دو پدیده به شباهت‌هایی در بازتاب بیرونی و کارکرد اجتماعی آنها منجر شده است.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: آیین‌ها در هر دوره‌ای به تناسب نیاز انسان‌ها به وجود آمدند و هدفی جز پویایی فرد و جامعه پیش‌رو نداشتند، از این رو می‌توان بنا به کنش اجتماعی تئاتر در حفظ و بازآفرینی آیین‌های دیرین کوشید و در معرفی آن، امروز طرح آفرینی کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز