رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهراصفهان:

اگر برای اصلاح امور مردم گام برداریم، حسینی هستیم

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۱۱:۵۴:۲۳
کد خبر: ۸۹۵۶۳۷
اگر برای اصلاح امور مردم گام برداریم، حسینی هستیم
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهراصفهان گفت: در شرایط فعلی به نظر می آید در صورتی می توانیم خود را حسینی بنامیم که با الگو گرفتن از هریک از یاران امام حسین (ع) به شرایط امروز جامعه بنگریم و هریک در روابط خود با اشخاص و در ارتباط با یکدیگر و در جامعه برای اصلاح امور و کاستن از مشکلاتی که گریبان گیر ماست گامی برداریم.

به گزارش خبرگزاری برنا دراصفهان،فریده روشن باعرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری شهادت سالار و سرور شهیدان امام حسین علیه السلام و یاران شهیدش در جلسه شورای شهراصفهان اظهار داشت:از زمانى که قیام امام حسین(ع) با آن شرایط و ویژگى هاى خاص اتفاق افتاده است، سؤالاتی در میان مردم مطرح بوده که انگیزه اصلى امام (ع) از اقدام به چنین کارى چه بوده؟ آیا دعوت کوفیان منحر به قیام امام حسین شده یا دعوت کوفیان در پی اقدام امام به خروج بوده است؟ آیا دستیابى به حکومت، علت اصلى و غایت نهایى این نهضت بوده یا ایجاد اصلاحات و تغییرهاى محدود در ساختار حکومت اسلامى هم مى توانست هدف امام(ع)را تأمین کند؟ این پرسش ها و مانند آنها، هر کدام حاکى از نگرش ها و دیدگاه هاى خاص افراد به این حادثه است.

وی در ادامه افزود:البته یکى از علل فزونى پرسش ها و دیدگاه ها درباره فلسفه قیام حضرت را باید در پیچیدگى خاص و چند بُعدى بودن این نهضت جست و جو کرد. نهضتى که در طول تاریخ اسلام، نظیرى نمى توان براى آن یافت.

روشن خاطرنشان کرد:دکتر علی شریعتی در بیان دیدگاه هایش درباره واقعه عاشورا این مفهوم را می‌رساند که هر انسانی، هم‌چون حسین در هر عصر و هر زمانه ای باید در مقابل ظلم ایستادگی کند؛ او به واقعه عاشورا نگاهی دست نیافتنی ندارد و باور دارد که هر انسانی باید تلاش کند تا حسینی رفتار کند و همچون زینب (س) بر سر ایمان و کلام حق خویش بایستد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهراصفهان افزود:این‌که حسین (ع) فریاد می‌زند: ”آیا کسی هست که مرا یاری کند؟ «هل من ناصر ینصرنی؟» مگر نمی داند که کسی نیست که او را یاری کند و انتقام گیرد، آنها که تن به هر ذلتى مى ‌دهند تا زنده بمانند، مرده‌ هاى خاموش تاریخند و ببینید آیا کسانى که سخاوتمندانه با حسین به قتلگاه خویش آمده ‌اند و مرگ خویش را انتخاب کرده ‌اند –در حالى که صدها گریزگاه براى ماندنشان بود و صدها توجیه شرعى و دنیوی براى زنده ماندن شان بود– توجیه و تأویل نکرده ‌اند و مرده‌ اند، اینها زنده هستند یا آنها که براى ماندن‌شان تن به ذلت و پستى، رها کردن حسین و تحمل کردن یزید دادند، کدام هنوز زنده ‌اند؟

وی تصریح کرد:واقعیت آن است که ما انسان های پس از عاشورای حسینی هم چون بنی اسد پس از مرگ اباعبدا.. و یارانش گریستن را انتخاب کرده ایم و به راستی که آسان ترین کارهاست بی آنکه از فرهنگ عاشورا درس بیاموزیم. حسین علیه السلام آن‌گونه که خود می گوید برای اصلاح امور جامعه مسلمانان قیام می کند. چه کسی است که خطبه او را نشنیده باشد که من برای اصلاح امت جدم به پا خواسته ام.

روشن خاطرنشان کرد: همواره تحریف و بدعت گذاری و دور کردن ما از فلسفه اصلی حرکت امام حسین به مدینه و سپس واقعه کربلا رخ داده است. در شرایط فعلی به نظر می آید در صورتی می توانیم خود را حسینی بنامیم که با الگو گرفتن از هریک از یاران امام حسین (ع) به شرایط امروز جامعه بنگریم و هریک در روابط خود با اشخاص و در ارتباط با یکدیگر و در جامعه برای اصلاح امور و کاستن از مشکلاتی که گریبان گیر ماست گامی برداریم.

وی در پایان گفت:متاسفانه ایران امروز با انواع مختلفی از مشکلات از جمله فساد مالی، مشکلات اخلاقی، آسیب های اجتماعی، معضلات فرهنگی و مشکلات اقتصادی رو به روست و نماینده مردم در شورای اسلامی شهر وظیفه ای جز بر بیان و چاره اندیشی و برداشتن گامی در راستای حل آن ندارد و بی شک این بیان از سر دلسوزی برای کشور و اصلاح امور در راه اعتلای آن است و ریشه های آن را می توان در سیره ائمه اطهار (ع) مشاهده کرد.

 

نظر شما