درمناظره انتخاباتی حزب ندای ایرانیان چه گذشت؟/از ارثیه عوام زدگی نمایندگان اصولگرا در مجلس تا بحران چانه زنی و حذف نخبگان در لیست اصلاح طبان

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۱۳:۵۳:۳۰
کد خبر: ۹۲۴۳۷۰
درمناظره انتخاباتی حزب ندای ایرانیان چه گذشت؟/از ارثیه عوام زدگی نمایندگان اصولگرا در مجلس تا بحران چانه زنی و حذف نخبگان در لیست اصلاح طبان
نخستین مناظره از سلسه مناظرات سمفونی یازدهم به همت حزب ندای ایرانیان منطقه اصفهان با موضوع مجلس و مطالبات خرد و کلان،با حضور احمد فروز بخش، عضو شورای مرکزی جبهه پیشرفت و عدالت اسلامی و احسان امینی، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان اصفهان در ابتدای این نشست گفت:بزرگ ترین بیم امروز در جامعه ناکارآمدی در عرصه مدیریتی کشور است که در مجلس شورای اسلامی نیز دیده می شود.

احسان امینی در ادامه افزود:عوامل زیادی باعث تقلیل جایگاه مجلس شده است که برخی از آن ها نظام انتخاباتی و ساختار مجلس، آسیب ها و معایب بودجه ریزی، توزیع ناعادلانه منابع، عوام زدگی و سیاست زدگی نمایندگان است. برای نمونه در شهرهای کوچک افرادی که از رانت اقتصادی برخوردار هستند به راحتی می‌توانند به مجلس راه یابند.

وی خاطرنشان کرد: تبدیل نمایندگان ملی به نماینده محلی از دیگر مشکلات مجلس است. در حال حاضر مردم به دلیل نداشتن آگاهی از وظایف مسئولان، نمایندگان ملی را به نمایندگان محلی تبدیل می‌کنند و از نماینده انتظار دارند تنها به بررسی مشکلات حوزه انتخابیه  بپردازد. عامل دیگر عوام زدگی است آتش زدن برجام که یک سند ملی و بین المللی است، شب نامه پخش کردن، طومار پهن کردن در صحن مجلس و... شان مجلس را تقلیل داده است.

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان  اصفهان افزود:نمایندگان نباید تنها برای حوزه انتخابیه خود فعالیت کنند. عنوان نماینده مردمی شعار است و در هیچ کجای قانون و اخلاق سیاسی تاکید نشده که نماینده تمام روز در مراسم ختم و شادی شهروندان شرکت کند. اگر نماینده به وظایف کلان عمل کند، مسائل خرد نیز برطرف می شود. سال هاست درگیر شعار زدگی شده ایم و نمایندگان مردمی ضد توسعه ترین نمایندگان هستند.

وی تصریح کرد:عوام زدگی یعنی سیاستمداران رضایت مردم را بر مصالح مردم ترجیح دهند. اگر بخواهیم عوام زدگی در مجلس را بررسی کنیم، عوام زده ترین دوره های مجلس زمانی بوده که اصولگریان بر آن حاکم بوده اند و عوام زدگی در دوره هشتم هنوز در مجلس به ارث مانده است. نمونه عوام زدگی دولتمردان قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه بود  اما دولت بعدی نیز برای از دست ندادن سبد رای خود و ایجاد نارضایتی مردمی پرداخت یارانه های نقدی را متوقف نکرد. مواضع حامیان اصولگرایان علیه FATF نیز مصداقی از عوام زدگی ها است. 

احمد فروز بخش، مسئول کمیته سیاسی جبهه پیشرفت و عدالت اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: نظام انتخاباتی در ایران از نقاط قوت و ضعف بسیاری برخوردار است. یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف ساختار انتخاباتی کشور این است که ساختار جمهوریت باید بر احزاب سوار شود و به دلیل نبود احزاب قدرتمند، گروه های سیاسی و افراد این کار را بر عهده گرفته اند که باعث ایجاد مشکل در نظام انتخاباتی کشور شده است.

وی در ادامه افزود:وظایف نمایندگان به سه دسته خصوصی، استانی و ملی و بین المللی تقسیم می شود و نماینده ای که تعادل را بین وظایف خود حفظ کند موفق است. در برخی مواقع وظیفه شهری و استانی نمایندگان به وظایف ملی تبدیل می شود. مانند آب زاینده رود که مسئله ای استانی است، اما اهمیت ملی نیز دارد.

فروزبخش خاطرنشان کرد: دلایل کمرنگ شدن جایگاه کلان مجلس عدم تعادل وظایف نمایندگان است زیرا مردم از نمایندگان خود انتظار دارند وظایفشان در تمامی زمینه ها را به نحو مطلوب انجام دهد و فعال باشند. مانیفست و لیست مشخص از واجبات یک حزب است که باید با نگاهی از پایین به بالا بررسی شود. در گذشته لیستی با چانه زنی های افراد بسته می شد و حمایت یک روحانی کافی بود تا مردم آن لیست را به عنوان لیست منتخب خود انتخاب کنند. امروز نیز در احزاب اصلاح طلب لیست ها به همین شیوه بسته می شود که باعث از بین رفتن چرخه نخبگان جامعه است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز