رئیس دفتر تخصصی سینمای اصفهان:

تقوایی قصه گوترین فیلم ساز ایران است/ گزارش شصت و هشتمین پاتوق فیلم کوتاه

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۱۳:۱۹:۳۹
کد خبر: ۹۳۰۹۷۳
تقوایی قصه گوترین فیلم ساز ایران است/ گزارش شصت و هشتمین پاتوق فیلم کوتاه
رئیس دفتر تخصصی سینما گفت: نکته ای که تمام فیلم سازها و منتقدان به آن اعتقاد دارند این است که تقوایی قصه گوترین فیلم ساز ایران است. این حرف از این حیث زده می شود که ناصر تقوایی داستان نویس خوبی است و در حقیقت تکلیفش با داستانی که در نظر دارد و فیلمی که می خواهد تهیه کند مشخص است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، شصت و هشتمین برنامه پاتوق فیلم کوتاه اصفهان روز یکشنبه ۱۰ آذر ماه در سالن شماره یک پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان برگزار شد.

در این برنامه از پاتوق، فیلم کوتاه اربعین ساخته ناصر تقوایی به نمایش درآمد. دوربین ناصر تقوایی در این فیلم کوتاه، گوشه ای از عزاداری مردم جنوب کشور(بوشهر) را نشان داد. دسته های سنج و دمام و حلقه سینه زنان مرد که هیچ کدام لباس به تن نداشتند و همین صدای سینه زدنشان را دو برابر کرده بود. در قسمتی از فیلم همزمان با پخش صدای نوحه "لیلا بگفتا ای شه تشنه لب کامان" ساحل نیلگون خلیج فارس و کشتی های به گل نشسته به نمایش درآمد.

صدای دشتی (نوحه خوان جنوبی) که بلند شد دوباره روی پرده، حلقه چند دور سینه زنی در یک سکانس و در سکانس دیگر تلاش زنان و مردان کشاورز و ماهیگیر به چشم می خورد. یکی از جذاب ترین صحنه ها شاید نشان دادن رسم قدیم جنوبی ها در عزاداری و سر دادن نوای "فریاد یا محمدا" در حالی که سینه زن ها این بار بر سر می زدند بود.

یکی دیگر از فیلم های کوتاهی که به نمایش درآمد فیلم کوتاه "Next " بود. کارگردان این فیلم سعید صادقی سرارودی است. این فیلم داستان یک آتلیه را روایت می کند.

قیلم کوتاه "انسان" به کارگردانی محمد پوستین دوز یکی دیگر از فیلم هایی بود که درپاتوق فیلم کوتاه به نمایش درآمد. این فیلم در اصل ماجرای مردی بود که پدرش به کبد احتیاج داشت و در صف پیوند کبد بود و هیچ اهدا کننده ای برای او پیدا نمی شد. مرد بارها با ماشین به رهگذران خیابان ها جوری زده بود که رهگذرها درجا بمیرند. پس از تصادف از صحنه جرم فرار کرده بود به گمان اینکه کبد یکی از کسانی که کشته شده اند برای پدرش مناسب باشد.

در ادامه مصطفی حیدری، رئیس دفتر تخصصی سینما و منتقد سینما با اشاره به فیلم کوتاه اربعین گفت: ناصر تقوایی جزو فیلم سازهای فعال قبل و بعد انقلاب است. تا به حال دو کتاب در رابطه با این کارگردان نوشته شده است. "معرفی و شناخت ناصر تقوایی" به کوشش عباس بهارلو و کتاب "به روایت ناصر تقوایی" به قلم احمد طالبی نژاد. بخشی از کتاب سینما توگرافی نیز به ناصر تقوایی تعلق دارد که در آن ناصر تقوایی به عنوان یک فیلم ساز کلاسیک معرفی شده است.

وی در ادامه افزود:نکته ای که تمام فیلم سازها و منتقدان به آن اعتقاد دارند این است که تقوایی قصه گوترین فیلم ساز ایران است. این حرف از این حیث زده می شود که ناصر تقوایی داستان نویس خوبی است و در حقیقت تکلیفش با داستانی که در نظر دارد و فیلمی که می خواهد تهیه کند مشخص است.

همچنین سعید صادقی سرارودی، کارگردان فیلم کوتاه نکست در ادامه این نشست گفت:  ایده اصلی این فیلم از اتفاقی نشات می گیرد که برای من پیش آمده بود. در گذشته یک اکانت داشتم که با استفاده از آن امور تبلیغاتی انجام می دادم. این اکانت بعد از چند وقت بلاک شد و من ایمیلی دریافت کردم که طبق آن برای باز گرداندن اکانتم باید درخواستی که از من شده بود را اجرا می کردم.

همچنین محمد پوستین دوز کارگردان فیلم کوتاه فیلم انسان در رابطه با فیلمی که ساخته است گفت: نوشتن این فیلم نامه ۹ ماه طول کشید و فیلم نامه نزدیک به ۱۰ بار بازنویسی شد.

او در رابطه صحنه های پر سوال فیلمش گفت: به نظرم هیچ فیلمی را نباید بعد از یک بار دیدن نقد کرد و اگر قرار است فیلمی را بعد از یک بار نقد کرد پس بهتر است آن فیلم ساخته نشود. به شخصه طرفدار فیلمی هستم که بعد از دیدن آن مجبور شوم برای بیشتر درک کردن آن فکر کنم و شخصیت های فیلم را برای خودم معنی کنم. فیلم انسان فیلمی است که نه تنها نباید یک بار دیده شود بلکه باید روی آن فکر کرد تا بتوان شخصیت اصلی را درک کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز