روایت عضو سابق شورای شهر از نوسازی هتل تاریخی اصفهان؛

نوسازی«هتل جهان»آغاز شد

۱۳۹۸/۱۲/۰۹ - ۱۶:۱۸:۱۴
کد خبر: ۹۷۰۷۶۶
نوسازی«هتل جهان»آغاز شد
عملیات استحکام بخشی، بتن ریزی و نصب ستون‌های جدید بنای «هتل جهان» شروع شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان،هتل جهان، به عنوان بنایی ارزشمند در بدنه غربی چهارباغ و بین بازار هنر و مدرسه چهارباغ بنا شده است. این بنا پیش از تبدیل کاروانسرای عباسی به هتل، توسط "تونی هوانسیان" در سال ۱۳۰۷ خورشیدی و ابتدا با نام "هتل آمریک" گشایش یافت و سپس به "هتل فردوسی" و "هتل جهان" تغییر نام داد. عمارتی با معماری نئوکلاسیک و سقفی سنتوری که ضلع شرقی آن سه طبقه و تعداد ۳۲ اتاق و ضلع غربی نیز دو طبقه و حدود ۱۲ اتاق دارد.
مهدی مقدری،عضوسابق شورای شهر اصفهان در یادداشتی در رابطه با آغاز نوسازی هتل جهان نوشت:

١) صبح روز ٢١ آبان ١٣٩۶ در صحن علنی شورای شهر اصفهان نوبت نطق میان دستور من شد. در فضای پیروزی انتخابات شوراها بودیم و احتمالاً هنوز شمار جلسات به عدد ده نرسیده بود.
چهارباغ عباسی هنوز گذر فرهنگی و پیاده‌رو نشده بود؛ اما این هدف، همچون پیشینیان، در سرمان بود.پس از هر نطق و گفت‌وگو با رسانه‌ای، موج تایید، انتقاد و پیگیری از جانب کنش‌گران رسانه‌ای و فرهنگی و مدنی به راه می‌افتاد. پس صدا شنیده می‌شد.
عقربه‌های ساعت به ده و بیست دقیقه رسیده بود. نطق خود را شروع کردم؛ نجات چهارباغ عباسی.
"چهارباغ عباسی پر است از جواهراتی که گرچه گرد پیری و فرسودگی بر آنها نشسته، اما با اندکی توجه و یک گردگیری کوچک می‌توانند همچون گذشته بدرخشند. خانه‌های قدیمی و تاریخی که در شرق و غرب این خیابان وجود دارند و از نظرها پنهان مانده‌اند، «سینماهمایون» و «سینماایران» که این روزها در انتظار جانی دوباره‌اند، «هتل جهان» که نخستین هتل اصفهان بوده و متاسفانه روز به روز به تخریب کامل و تبدیل شدن به یک مجتمع تجاری دیگر نزدیک می‌شود؛ اینها تنها نمونه‌هایی از عماراتی است که در چهارباغ عباسی می‌تواند احیا شوند".
از همان روز به اتفاق اعضای کمیسیون فرهنگی شورا، این موضوعات را در برنامه‌های ویژه کمیسیون قرار دادیم. گفت‌وگوها با مشاوران فرهنگی طرح چهارباغ و مالکان فضاهای متروکه در این محور یادمانی یکی پس از دیگری شروع شد.
٢) چند نوبت به اتفاق اعضای آن زمان کمیسیون فرهنگی از چهارباغ عباسی بازدید کردیم. ظرفیت‌ها و آسیب‌های موجود برای احیای این گذر رفته رفته آشکار شد.
اتفاق‌های نخست ناامید کننده بود. «سینما ایران» با چراغ سبز عده‌ای ویران شد!
گفت‌وگوها با حوزه هنری، مالک «سینما همایون»، نشانه‌های خوبی نداشت. با آن‌که همه اعضای شورا و به ویژه مهندس معین، رییس وقت شورای شهر و دکتر روشن، رییس وقت کمیسیون فرهنگی، برای احیای«سینمای همایون» از دل و جان مایه گذاشتند و چندین سناریو به مالکان پیشنهاد شد، ولی تا آن زمان پیشرفتی در میان نبود. ماجرای این دو سینما بماند برای بعد!
٣) ساعت ١١ روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ١٣٩٧؛ وعده ما مقابل هتل جهان.
جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی، مدیر طرح چهارباغ عباسی، شهردار منطقه یک و معاون فرهنگی شهردار با مالک هتل جهان.
"آقایان و خانم‎‌ها؛جایی که هم اکنون نشسته‌ایم، لابی «هتل آمریکن» بود..."
جلسه ما برای اعلام آمادگی شورای شهر و شهرداری اصفهان با مالک به خوبی پیش رفت. ماموریت‌های ویژه برای تسهیل امور اداری و صدور مجوزهای لازم به شهردار منطقه یک سپرده شد. قرار شد کارشناسان احیا و نوسازی مالک با کارشناسان شهرداری گفت‌وگوهای خود را از فردایِ آن روز آغاز کنند.
۴) ١٣ اردیبهشت ١٣٩٧ در مصاحبه با ایمنا در پاسخ به نقد خبرگزاری ایسنا مبنی بر این‌که "هتل جهان یک غفلت تاریخی است"، نتایج گفت‌وگوها با مالک هتل جهان را به عنوان سخنگوی شورای شهر اصفهان به آگاهی مردم رساندم.
"این هتل دیگر یک غفلت تاریخی باقی نخواهد ماند، در گفت‌وگوهای صورت گرفته با مالکان این هتل قرار بر این شد که بر اساس طرح‌هایی که توجیه اقتصادی هتل‌داری در این فضا را نشان می‌دهد، این مکان به کاربری هتل ادامه فعالیت داده و نسبت به احیا و مرمت آن اقدام شو".
تا زمان حضورم در شورا به صورت مستمر پیگیر این پروژه بودم. کارشناسان مشاور طرح از لحاظ اقتصادی و معماری و عمرانی کار خود را آغاز کرده بودند. فرآیند کار کُند پیش می‌رفت؛ اما اُمیدبخش بود.
۵) ساعت ٩:١۵ صبح جمعه ٩ اسفند ١٣٩٨. تصاویر صفحه «هتل جهان» در اینستاگرام اشک شوق را جاری کرد. عملیات استحکام بخشی، بتن ریزی و نصب ستون‌های جدید بنای «هتل جهان» شروع شد.
مالک و مباشر «هتل جهان»، مشاوران و طراحان پروژه احیا و نوسازی، شهردار منطقه یک ، سعید سهرابی (مدیر طرح چهارباغ عباسی) و خیلی‌های دیگر ثابت کردند بر پایه الگوی حکمرانی که همه ذی‌نفعان (مالک، شرکت مشاور، شورای شهر، مدیریت شهری، پیمانکار) مشارکت و برنامه داشته باشند، نه تنها رویه‌های اشتباه حذف شده، بلکه کارآمدی جایش می‌نشیند.
اگر این مشارکت نبود، احتمالاً هم اکنون به جای نوسازی و احیای این بنای یادمانی، پاساژی دیگر به پاساژهای تجاری چهارباغ عباسی افزوده شده بود.
۶) ساعت ١٠:٣٠ روز آدینه برای علی خدایی نوشتم: «آدم‌های چهارباغ» شما مشغول کار هستند.«آدم‌های چهارباغ» نام مجموعه داستان اخیر «علی خدایی» است که به اصفهان، چهارباغ عباسی و هتل جهان اشاره دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز