روی خط کرونا؛

می‌خواهم زنده بمانم

۱۳۹۸/۱۲/۱۸ - ۱۱:۲۳:۰۹
کد خبر: ۹۷۴۷۸۵
من نمی‌خواهم بمیرم. می‌خواهم زنده بمانم. امروز سرفه کردم، آبریزش بینی دارم کمی هم سر درد و بدن درد. من کرونا گرفته‌ام؟ نکند که بمیرم. من نمی‌خواهم بمیرم.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان؛ در بعد از ظهر یکی از روزهای اسفندماه در سالن کنفرانس ساختمان علوم پزشکی استان اصفهان تلفن ها غوغا کرده‌اند. صدای استرس پشت خط، بر زنگ تلفن های این اتاق غلبه کرده است. اتاقی که در پنج شیفت کاری آدم هایی را به خود می‌بیند که داوطلبانه گوش به درد مردم سپرده‌اند. آدم هایی که دانشجوی پزشکی هستند و در روزهایی که شهر قرنطینه شده، پشت خط را برای خدمت رسانی به مردم انتخاب کرده‌اند.

تلفن ها در این سالن مستطیلی شکل آرام ندارند و خط ها مدام اشغال است. حرف ها تکراری و توصیه‌ها همان توصیه‌های همیشگی است. اینجا ستاد مبارزه با ویروس کرونا در سامانه تلفنی 3113 هیچ تماسی بی پاسخ نمی‌ماند.

سامانه 3113

هر فرد تا فردی دیگر نیم متر فاصله دارد. مقابل هر کدام تلفنی قرار گرفته است. برخی دستکش در دست دارند و برخی دیگر مدام دست هایشان را با ژل، ضدعفونی می کنند. صداها در هم تنیده شده. در بین انبوه صداها با جمله‌ای مکالمه را تمام می‌کند «شما بیشتر از کرونا ترس از کرونا داری وگرنه از منم سالم تری.» گوشی را قطع می‌کند و می‌گوید: مردم توهم کرونا دارند. با علائم سرماخوردگی زنگ زده و اصرار دارد بگوید کرونا گرفته است. یکی نیست بگوید چرا ترس به جانت میندازی؛ زندگی‌ات را بکن فقط کمی محتاط تر.

پسر جوان که ترم پنج پزشکی را در تعطیلات کرونایی می‌گذراند، ادامه می‌‌دهد: روزهای اول تعداد تماس ها زیاد بود اما امروز که یک هفته از راه اندازی خط می‌گذرد، تعداد تماس ها کمتر شده است. گاهی افرادی تماس می‌گیرند که واقعا علائم کرونا دارند و یا آزمایش آنها مثبت شده و برای مشاوره بیشتر تماس گرفته‌اند. در مقابل افرادی هم تماس می‌گیرند که در این ایام تعطیل برای خود سرگرمی درست کرده باشند. اگر صداها ضبط نمیشد می‌دانستم چه جوابی به آنها بدهم.

سامانه 3113

«چه کنم که کرونایی نشوم؟ سوالی است که روزی 80بار جواب می‌دهم. مردم ترس از کرونا دارند و همین نگرانی سیستم ایمنی بدن را پایین آورده و ابتلا به بیماری را زیاد می‌کند.» کنار تلفنش پلاکاردی قرار دارد که روی آن نوشته شده خط 3107.

وقتی میخندد چروک پیشانی‌اش بیشتر و چهره‌اش مهربان تر می‌شود. آب جوش می‌خورد تا صدایش خدشه دار نشود. تلفن بعدی را پاسخ می‌دهد« آرام باشید؛ اصلا جای نگرانی نیست. خونسردی خودتان را حفظ کنید. گریه نکنید، چه علائمی داری؟ چهل ساله هستی. اگر نفس تنگی داشتی نمی‌توانستی به این راحتی با من صحبت کنی. گریه نکنید و آرام باشید. آقا شما علائم کرونا ندارید. کمی استراحت کنید و نوشیدنی های گرم بخورید. جای نگرانی نیست؛ سعی کنید ترس را از خودتان دور کنید» تلفن را قطع می‌کند و می‌گوید: مردم نگران هستند. باید سعی کنیم استرس را پایین و آگاهی را بالا ببریم. نگرانی آسیب های بیشتری به مردم وارد می‌کند.

او که پرستار درمانگاه خصوصی است، ادامه می‌دهد: استرس در تماس‌ها موج می‌زند اما تماس‌ها خالی از غم و شادی هم نیست. اینجا تماس از راهنمایی روش های خواستگاری از دختر کرونایی داریم تا گریه های مادری که فرزند خردسالش  در بخش بیماران کرونا بیمارستان امام حسین بستری شده است.

ادامه می‌دهد: در این ایام که پیک اوج ویروس کرونا است بهترین روش برای ایجاد آرامش روانی، آموزش مداوم است. مردم باید کرونا را جدی گرفته و بی تفاوت نباشند. خیلی از مردم نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و فقط ترس از ابتلا شدن دارند. روزانه تماس های زیادی دارم که ناشی از استرس بی دلیل است.

سامانه 3113

در انتهای سالن کنفرانس چند سیستم نصب شده که تعداد تماس ها، اشغالی خط ها و مکالمات را نشان می‌دهد. مسئول مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی سامانه 3113 فعالیت خطوط تلفنی را رصد می‌کند. با شمارش تعداد خطوط فعال می‌گوید: هم اکنون 13 خط فعال است اما توانایی پاسخگویی همزمان به 30 خط فراهم است. از 8 اسفند که سامانه اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی 3113 به تدبیر ستاد مبارزه با ویروس مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان فعالیت خود را آغاز کرده است، تا کنون پاسخگوی بیش از 35 تا 40 هزار تماس تلفنی در حوزه های محتلف مسائل بهداشتی و علائم بیماری ویروس کرونا بوده‌ایم.

آرش زاهد ادامه می‌دهد: با اعلام فراخوان، تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران بیمارستان های خصوصی، دولتی و دانشجویان رشته پزشکی برای فعالیت در این ستاد اعلام آمادگی کردند که 320  نفر شیفت، به صورت شبانه روز پاسخگوی شهروندان هستند.

او می‌گوید این سامانه برای اولین بار در کشور طراحی شده  و در کنار سامانه 4030 وزارت بهداشت آماده خدمت رسانی به مردم و ایجاد آرامش و کاهش رعب و وحشت میان جامعه است.

مسئول مرکز اطلاع رسانی و مشاوره تلفنی سامانه 3113 دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان ادامه می‌دهد: کرونا توهم نیست بلکه واقعیت است. باید این ویروس را جدی گرفت اما نباید ترسید. بیماری کرونا مانند خیلی از بیماری های دیگری است که همه گیری دارد اما نباید از آن ترس داشت چون نسبت به بیماری آنفولانزا درصد مرگ پایین تری دارد. کووید19 بیماری مهمی است که با دقت بیشتر در رعایت نکات بهداشتی پیشگیری خواهد شد.

سامانه 3113

او می‌گوید بین 85 تا 90 درصد از تماس هایی که با سامانه برقرار شده را پاسخ داده‌اند. بیشتر تماس ها خبر از نگرانی مردم می‌دهد. نگرانی های مردم به صدا در می‌آید. پاسخگوی خط 1405 پاسخ می‌دهد. صدای خانم جوانی به گوش می‌رسد:« من نمی‌خواهم بمیرم. می‌خواهم زنده بمانم. امروز سرفه کردم، آبریزش بینی دارم کمی هم سر درد و بدن درد. من کرونا گرفته‌ام؟ نکند که بمیرم. من نمی‌خواهم بمیرم.»

آخرین روزهای اسفند ماه است و بوی کرونا بیشتر از بهار به مشام می‌رسد. مردم که این روز ها باید با آرامش همگام با دولت برای سرکوبی ویروس کرونا تلاش کنند، ترس را بیشتر از رعایت نکات بهداشتی پیش گرفته‌اند؛ ترسی که بیشتر از کرونا بلای جان می‌شود.

کیمیا صادقی خبرنگار خبرگزاری برنا - اصفهان

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز