خبرگزاری برنا بررسی میکند:

ماجرای کلیپ پر حاشیه و توهین آمیز در فضای مجازی که مهمان نوازی اصفهانی‌ها را نشانه رفت + فیلم

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۱۰:۵۸:۵۶
کد خبر: ۹۷۸۳۸۷
ماجرای کلیپ پر حاشیه و توهین آمیز در فضای مجازی که مهمان نوازی اصفهانی‌ها را نشانه رفت + فیلم
روزهایی که مردم ایران برای سرکوب ویروس کرونا خانه نشین شده‌اند، تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی را بر آن داشته تا با تولیدات مختلف و انتشار در فضای مجازی، به گذراندن وقت در روزهای کرونایی کمک کنند. تولیداتی که گاهی طنزآمیز و گاه توهین آمیز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ امسال از مسافران نوروزی چگونه استقبال می‌کنید؟ عنوان کلیپی است که در فضای مجازی جنجال کرده است، کلیپی از تازه کارهای فضای مجازی که این روزها بهانه خوبی برای افزایش فالور و لایک دارند و در نخستین تولیدات محتوایی خود منع ورود گردشگران به اصفهان را نشانه رفته‌اند.

این کلیپ با پرسش یک سوال که« از مسافران نوروزی چگونه استقبال می‌کنید؟» به سراغ مردم سطح شهر رفته است و پاسخ هایی از قبل تعیین شده و توهین آمیز را از پاسخ دهنده گان به نمایش می‌گذارد پاسخ هایی خصلت های اخلاقی و فرهنگی مردم اصفهان را به سخره گرفته و با چاشنی توهین به مردم اصفهان، باعث اعتراض جمعی از فعالان گردشگری، فرهنگی و اجتماعی شده است.

5

محمد زاهدی، کارشناس و فعال گردشگری در ارتباط با آسیب تولید و نشر چنین تولیداتی به فرهنگ گردشگری، گفت: متاسفانه کلیپ مورد نظر را دیده‌ام و فقط می توانم بگویم شرمسارم. اسباب تاسف، که با وجود انزجارعمومی کلیپ هایی با همین مضامین که از سوی شهروندان مازندران منتشر شده بود باز هم مجبور از مشاهده این مطالب هستیم؛ با این تفاوت که در این کلیپ جوانانی را می بینیم که بسیاری از آن ها ظاهری حاشیه نشین و دچار فقر فرهنگی هم به نظر نمی رسند.

وی ادامه داد: به نظر در این باره نیازمند دو رویکرد در برخورد جدی با سازنده چنین کلیپ هایی هستیم، نخست استفاده از همین ابزار و درخواست سفر نکردن به اصفهان به شیوه ای منطبق با مشخصه های مهمان نوازی ما  و اعلام مهمان نوازی در روزهای پس از بحران و دوم برخورد جدی و انتظامی با تهیه کنندگان تولیدات نامناسب که  برخی در فیلم تعمدا مردم اصفهان را در معرض اتهام و مسخره قرار می دهند به طور مثال در قسمتی از کلیپ اشاره می‌شود« ما به آدرس غلط دادن معروفیم !»

زاهدی افزود: تولید محتوایی با چنین مضامین غیر اخلاقی و غیرفرهنگی باعث ایجاد ذهنیت منفی نسبت به استان شده و جذب گردشگر را با مشکل مواجه می‌‌کند.

1

این کلیپ که  بعد انتشار و دریافت بار منفی نظرها از پیج اصلی سازنده پاک شده است، در بسیاری از صفحات معروف فضای مجازی نشر پیدا کرده بود.

ادمین پیج یکی از صفحات مجازی که این پست را در صفحه مجازی خود نشر داده بود، در رابطه با انتشار این کلیپ گفت: این کلیپ توسط یکی از طنزپردازان استان اصفهان ساخته شده است که به تازگی با ما همکاری میکند و طبق روال فیلم هایی را که تولید میکند برای انتشار گسترده تر برای ما میفرستد تا در صفحه مجازی خودم نشر دهم.

حمیدرضا میرزایی ادامه داد: این فیلم به مدت پنج دقیقه در پیج قرار داده شد و در همان دقایق ابتدایی با بار منفی کامنت ها مواجه شدیم و به سرعت فیلم را از روی صفحه پاک کردیم و به تولید کننده اخطار دادیم در صورت ساخت چنین کلیپ هایی دیگر با وی همکاری نخواهیم داشت.

وی افزود: پیجی که من ادمین آن هستم، پیجی برای سرگرمی مردم اصفهان است که در زمینه اطلاع رسانی کرونا با پلیس فتا همکاری داشته‌ و هیچگاه قصد توهین و تمسخر مردم اصفهان را نداشته ایم چراکه این پیج برای همشهریان اصفهان است.

این صفحه مجازی که انتشار دهنده این کلیپ توهین آمیز بود در بیانیه‌ای از دنبال کنندگان صفحه معذرت خواهی کرده و با گفتاری محترمانه از مردم درخواست کرده است در این ایام به استان اصفهان سفر نکنند.

2

سرهنگ مصطفی مرتضوی با بیان اینکه برخورد با منتشرکنندگان اکاذیب در دستور کار قرار دارد ادامه داد: تولید محتوای نامناسب به صورت عکس، فیلم و متن پیگرد قانونی دارد و با کسانی که افکار عمومی را خدشه دار می‌کنند برخورد جدی خواهد شد.

وی ادامه داد: سعی شده است به متخلفان ابتدا تذکر داده شود و حضوری توجیه شوند و تا حد امکان از پرونده سازی خودداری شود. اما تا کنون در مواردی که غیر قابل اغماض بوده است تشکیل پرونده شده است.

رئیس پلیس فتای اصفهان تصریح کرد: افرادی که با تولید چنین فیلم هایی به دنبال افزایش بازدید و مطرح شدن در فضای مجازی باشند دچار مشکلات روانی هستند. مشکل اصلی بعد از تولید محتوای نامناسب، باز نشر است. به کاربران فضای مجازی توصیه می‌شود در هنگام مشاهده چنین محتوایی از بازنشر مطلب خودداری کنند.

فضای مجازی که این روزها با رسانه های رسمی در رقابت است، با انتشار اخابر کذب و تولیدات نامناسب، اعتماد مردم از رسانه ها را سلب کرده است.

عادل دهدشتی، پژوهشگر رسانه در ارتباط با آسیب های تولیدات فضای مجازی به فضای رسانه گفت: متاسفانه بعضی افراد در چنین شرایطی که جامعه توام با التهاب سراسری و با بحران مواجه شده است؛ خارج از هرگونه نگرانی، به خاطر منافع شخصی و جذب بازدید و دنبال کننده در پوشش طنز، تولید محتوایی نامناسب تهیه می‌کنند که خاطر مردم را در شرایط بحرانی مکدر می‌کند.

وی ادامه داد: چنین اقدامات و جذب مخاطب و کسب درآمد های جانبی از طریق تبلیغات مجازی، ضربه بسیار بدی به فضای رسانه‌ای زده است چرا که فضای مجازی که ابزاری برای آموزش های مجازی ، اطلاع رسانی و... است را به فضایی صرفا طنز آمیز و درآمدزا تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه مقامات قضایی و انتظامی باید برخورد جدی تری با چنین افراد داشته باشند، ادامه داد: از این قبیل کلیپ ها به بهانه‌ی همکای با کمپین های مختلف اعتقادات و مهمان نوازی در شهر اصفهان را تحقیر و به تمسخر گرفته است و با استفاده از الفاظ توهین آمیز باعث می‌شود که اصالت یک شهر و شهروندان را خدشه دار کند.

فضای مجازی و صفحات سرگرمی در اینستاگرام و تلگرام در روزهایی که مردم  قرنطینه خانگی را برای سرکوب کردن ویروس کرونا  انتخاب کرده‌اند، وظیفه ایجاد سرگرمی و نشاط مردم را بر عهده دارند، وظیفه‌ای که تولید کنندگان محتوا را برای تهیه محتوایی جذاب تر و برای دریافت بازخورد های بیشتر از فرهنگ ایرانی دور کرده و آبرو و اصالت یک فرهنگ را زیر سوال میبرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز