سهام ETF فرصتی برای تازه واردان بورس/ فردا آخرین مهلت پذیره نویسی است

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۱۳:۲۷:۰۳
کد خبر: ۱۰۰۴۱۴۱
سهام ETF فرصتی برای تازه واردان بورس/ فردا آخرین مهلت پذیره نویسی است
طرح پذیره نویسی سهام دولت از صندوق واسطه‌گری مالی یکم یا همان ETF از ۱۴ اردیبهشت آغاز شده و تا ۳۱ اردیبهشت(فردا) مهلت دارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، صندوق ETF به یکی از انواع صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری گفته می‌‌شود که امکان خرید و فروش دارایی‌‌های آن وجود دارد.

ETF مخفف کلمه Exchange-traded fund بوده و فرآیند آن به شکلی است که با خرید هر واحد در ETF دارایی فرد سرمایه‌گذاری و برای کسب سود پس‌‌انداز می شود.

مهم‌ترین مزیت ETF برای تازه واردان بورس است. با توجه به اینکه بورس با استقبال چشمگیر مردم مواجه شده، این سهام با دربرگیری بالای خود امکان مشارکت عموم مردم حتی کسانی که کد بورسی ندارند، بدون نیاز به گذراندن مراحل اداری حضور در بازار سرمایه مثل مراجعه حضوری به بانک‌ها و کارگزاری‌ها و دریافت کد بورسی را  فراهم کرده‌است.

همچنین فرصتی است برای آغاز فعالیت بورسی کسانی که دانش زیادی از بورس ندارند اما تمایل به حضور در این بازار دارند.

این سهام بجز مزیت‌های شخصی، مزایای ملی هم دارد چرا که با ورود نقدینگی به بازار مولد و سود ده بازار سرمایه بجای بازارهای تورم زا و غیر مولد دلار و طلا، وضعیت تولید و اقتصاد کشور بهبود می‌یابد و منجر به توسعه بخش‌های آموزش، بهداشت، درمان، ارتباطات و تولید می‌شود که البته در راستای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید هم خواهد بود.

ETF از چه شرکت‌هایی تشکیل شده است؟

این سهام متشکل از ۲ بیمه البرز با ۱۷٪ سهم و بیمه اتکایی امین با ۱۱/۴۴٪ سهم است. همچنین ۳ بانک صادرات، ملت و تجارت نیز هرکدام با ۱۷٪ سهم در این سهام مشارکت دارند.

سقف سرمایه‌گذاری در این سهام چقدر است؟

هر کد ملی می‌تواند دو میلیون تومان از این سهام را خریداری کند و امکان خرید سهم توسط سرپرست خانوار برای تمامی افراد خانواده با کد ملی آن‌ها وجود دارد.

روش‌های خرید سهام ETF

متقاضیان برای پذیره نویسی این سهام می‌توانند از دو روش حضوری و غیر حضوری استفاده کنند.

بانک‌های ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، قرض‌الحسنه مهر ایران، پارسیان ، پاسارگاد، اقتصاد نوین، پست بانک و توسعه تعاون به صورت حضوری (مراجعه به شعب و یا کارگزاری‌های این بانک‌ها) و یا غیر حضوری ( مراجعه به سایت بانک یا استفاده از اپلیکیشن‌ها و همراه بانک‌ها) آماده پذیره نویسی هستند.

برای خرید این سهام نیاز به داشتن حساب بانکی نیست و تنها اطلاعات لازم علاوه بر مشخصات هویتی فرد، کد ملی و کد پستی است.

البته برای فروش این سهام مشارکت کنندگان باید کد بورسی دریافت کنند که مهلت دو ماهه برای آن تعیین می‌شود.

هرچند این وقفه دو ماهه برای فروش آن ممکن است برای برخی متقاضیان جای سوال باشد اما هدف دولت از این مهلت ۲ماهه آن است که شرایطی عادلانه برای همه صاحبان سهام وجود داشته‌باشد و کسانی که کد بورسی دارند زودتر از کسانی که کد بورسی ندارند اقدام به فروش سهام نکرده و ارزش آن با صف فروش دچار نوسان زیاد نشود.

به گفته عباس معمار نژاد، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی تا کنون بیش از  ۲ هزار میلیارد تومان پذیره نویسی صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود حدود ۸ میلیون نفر برای این سهام پذیره نویسی کنند که حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌شود.

ارزش کل این سهام معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان است و برای مشارکت کنندگان با ۲۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز