نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند:

ایران ۱۰ میلیارد دلار صادرات به هند دارد/ تعرفه ترجیحی تراز تجاری با هند را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۱۱:۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۰۰۴۶۸۹
ایران ۱۰ میلیارد دلار صادرات به هند دارد/ تعرفه ترجیحی تراز تجاری با هند را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد
نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند میزان مجموع صادرات رسمی نفتی و غیر نفتی ایران به هند را ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد که ۲ میلیارد دلار آن صادرات غیر نفتی است.

پرهام رضایی، نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص وضعیت روابط تجاری ایران با هند و ظرفیت‌های این کشور به عنوان یکی از مقاصد مهم صادراتی خاطر نشان کرد: در بخش صادرات غیر نفتی اغلب صادرات ایران به این کشور در حوزه کشاورزی، مواد پتروشیمی، مواد شیمیایی و خشکبار است.

او افزود: محصولاتی مثل سیب، کیوی، پسته و خرما به این کشور صادر می‌شود و ماشین آلات، دارو و مواد اولیه تولید از جمله مواردی است که واردات از هند را تشکیل می‌دهد.

رضایی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر روابط تجاری ایران و هند اظهار کرد: قطعا تحریم‌ها روابط تجاری ایران را با همه کشورها با محدودیت‌هایی همراه کرده و هند هم از آن مستثنی نیست اما تلاش کردیم تا روابط همچنان برقرار بماند که البته مشکلات خاص خود را دارد.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند تاکید کرد: باید توافق و قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و هند منعقد شود تا تجارت و مبادله کالایی بهتر و راحت‌تر انجام شود.

او مهم‌ترین اصل در روابط تجاری را تعرفه ترجیهی دانست و توضیح داد: ایجاد تعرفه ترجیهی میان ایران و هند در دستور کار قرار دارد  و رایزنی‌هایی هم با همه کشورها از جمله هند در حال انجام است.

به گفته این فعال اقتصادی تعرفه ترجیحی می‌تواند میزان صادرات و واردات ما را افزایش دهد یعنی تراز تجاری تا ۵۰ درصد بالا می‌رود.

رضایی تجربه تجارت ترجیهی با اوراسیا را موفقیت آمیز دانست و گفت: ایران با توجه به روابط اقتصادی و ظرفیت‌های صادراتی خود می‌تواند با کشورهایی مثل هند، چین و ترکیه تعرفه‌های تجاری داشته ‌باشد و در این صورت می‌تواند حجم و ارزش مبادلات تجاری خود را افزایش دهد.

این فعال اقتصادی بیان کرد: در حال حاضر تجارت ایران با هند بخاطر شیوع کرونا به حداقل رسیده‌ اما صفر نشده ‌است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند در خصوص ممنوعیت و توقف صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی از سوی بسیاری از کشورها به دلیل مقابله با پیامدهای شیوع کرونا و کمبود مواد غذایی گفت: کشور ما با توجه به موقعیت خود مشکلی برای صادرات در این حوزه ندارد اما در حال حاضر با مشکل بسته بودن مرزها بخاطر شیوع کرونا مواجهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز