وزیر جهاد کشاورزی در پیامی اعلام کرد؛

پوشش گیاهی و آب و هوای ایران مستعد صنعت زنبورداری

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۱۲:۰۹:۱۹
کد خبر: ۱۰۰۴۹۳۰
پوشش گیاهی و آب و هوای ایران مستعد صنعت زنبورداری
وزیر جهاد کشاورزی با صدور پیامی به مناسبت «روز جهانی زنبور عسل» از پتانسیل بالای ایران در صنعت زنبورداری گفت و این پتانسیل را برآمده از پوشش گیاهی مرتعی، باغی و زراعی متنوع و چهار فصل بودن دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «کاظم خاوازی» در متن این پیام آورده است: روز ۳۱ اردیبهشت ماه، که به نام روز جهانی زنبور نامگذاری شده این فرصت را فراهم آورده تا ضمن پاسداشت نقش و جایگاه زنبورها در بقا و کیفیت زندگی بشر، وظیفه مندی در حفظ و حراست از این گونه مفید و ارزشمند یادآوری شود.

زنبورعسل به عنوان یکی از انواع گونه های زنبورها و مهمترین حشره گرده افشان، موجودی است الهی که خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه نحل (آیه های ۶۸و ۶۹) از ارزشمندی و تولید محصولات سلامت محور آن نام برده و نقش بی‌بدیلی در گرده افشانی گیاهان و کمک به تامین امنیت غذایی و حفظ محیط زیست دارد.

این گونه بسیار مفید دارای تولیدات متنوع همچون ژل رویال، موم عسل، بره موم، گرده گل، شهد عسل، زهر و ... است.

امروزه پرورش زنبور عسل و نگهداری از آن به عنوان یک شغل تولیدی با ارزش افزوده بالا محسوب شده و نیاز به سرمایه زیادی نداشته و بازده آن سریع و حداکثر یکساله است.

کشور ما با توجه به پوشش گیاهی مرتعی، باغی و زراعی متنوع و چهار فصل بودن دارای پتانسیل خوبی برای صنعت زنبورداری است.

در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار زنبورستان و بیش از ۱۰.۵ میلیون کلنی زنبور عسل در کشور وجود دارد که از این میزان ۱۱۲.۵ هزارتن عسل و سه هزار و ۲۸۸ کیلوگرم ژل رویال تولید می شود.

وی در این پیام ضمن قدردانی از  زنبورداران  و سایر فعالین این عرصه در کشور که با توان بالای خود و تلاش روز افروزنتان توانسته اید صنعت زنبورداری ایران عزیز را به جایگاه های رفیع در سطح جهانی نائل آورید.

در سال مزین به جهش تولید، افزایش تولید محصولات زراعی و باغی بیش از هر عامل دیگری مرهون جهاد گرده افشانی پرورش دهندگان زنبورعسل خواهد بود  بنابراین وزارت جهاد کشاورزی خود را متعهد به حمایت از فعالین بخش در رفع مشکلات و چالش ها و تسهیل و بهبود تولیدات آنها می داند.

وزیر جهاد کشاورزی، این روز را به جامعه فعالان صنعت زنبورداری ایران و آنان که در اقصی نقاط جهان مشغول به این حرفه سبز و مفید برای جامعه بشری هستند، تبریک گفت.

نظر شما