رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه:

تعرفه گذاری ترکیه بر کالاهای وارداتی، مشکلات صادرات را دوچندان می‌کند

۱۳۹۹/۰۳/۰۲ - ۰۵:۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۰۰۵۱۹۶
تعرفه گذاری ترکیه بر کالاهای وارداتی، مشکلات صادرات را دوچندان می‌کند
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: اگر ترکیه روی کالاها تعرفه بگذارد، صادرات به این کشور با مشکلات جدی روبه رو می شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، خبرهایی مبنی بر تعرفه گذاری ترکیه بر ۸۰۰ قلم کالا منتشر شد که تاکنون تایید و یا تکذیب نشده است.

بر اساس گزارش های موجود این اقدام از سوی ترکیه برای جلوگیری از کسری درآمدهای تجاری این کشور صورت خواهد گرفت و دولت ترکیه تلاش دارد که با این کار روند افت درآمدهای خود را آهسته سازد.

اما در این میان مساله این است که ایران که صادرات قابل توجهی به ترکیه انجام می دهد با اعمال تعرفه های جدید توسط این کشور، با کاهش صادرات مواجه خواهد شد. امری که در دوران افول درآمدهای ارزی کشور بسیار ناخوش آیند به نظر می رسد.

علاوه بر این باید به این نکته اشاره کرد که افت تجارت با بازار ترکیه، می تواند پیامدهایی از جمله آسیب به بخش های تولید و بازرگانی وارد کند.

در همین راستا مهرداد سعادت، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه، در گفت و گو با خبرنگار برنا گفت: خبر تعرفه گذاری ترکیه بر ۸۰۰ قلم کالا هنوز از مراجع رسمی ابلاغ نشده است و این خبر تایید و تکذیب نمی شود.

او ادامه داد: این در حالی است که تخفیف تعرفه وارداتی هندوانه برداشته شده است و از این رو مشکلاتی برای صادرکنندگان این محصول به ترکیه ایجاد شده است.

سعادت در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که تعرفه گذاری ترکیه بر کالاهای وارداتی چه تاثیری بر صادرات ایران می گذارد، نیز گفت: بدون شک این مساله می تواند مشکلاتی جدی را برای صادرات ایران به ترکیه ایجاد کرد.

او با اشاره به این که مشکلاتی در زمینه تجارت ترجیحی، مرزهای مشترک و تجارت ریلی با این کشور وجود دارد، گفت: اگر ترکیه موضوع تعرفه های وارداتی را اجرا کند، مشکلات صادرکنندگان ایرانی به این کشور دو چندان می شود.

این مساله در حالی اتفاق می افتد که پس از شیوع کرونا، صادرات ایران به کشورهای همسایه کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و اکنون رفته رفته با بازگشایی مرزها، تلاش بر این است که صادرات جانی دوباره بگیرد.2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز