اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

ماجراهای ETF و نفتکش‌های ایرانی/ روزهای طلایی، سبز و قرمز برای اقتصاد در آخرین هفته اردیبهشت

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۰۸:۵۷:۵۵
کد خبر: ۱۰۰۵۲۳۶
ماجراهای ETF و نفتکش‌های ایرانی/ روزهای طلایی، سبز و قرمز برای اقتصاد در آخرین هفته اردیبهشت
حوزه اقتصادی این هفته شامل اخبار و حوادث خوشایند و ناخوشایند بود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بازارهای سکه، دلار و طلا با وجود هجوم نقدینگی به بازار سرمایه و صدور تعداد بالای کد بورسی باز هم با ورود نقدینگی مواجه شد و در نتیجه رشد پر شتاب قیمت‌ها را در این بازار‌ها شاهد بودیم تا جایی که رئیس جمهوری بر ضرورت کنترل قیمت ارز و جلوگیری از افزایش نرخ‌ها در جلسه هیات دولت تاکید کرد.

گرانی فلز زرد بدون توقف به روند خود در روزهای گذشته ادامه داد اما تالار بورس سعادت آباد نیز با افت و خیز شاخص هم روزهای سبز و هم روزهای قرمز را شاهد بود.

صندوق هفته

پذیره نویسی صندوق‌های واسطه‌گری مالی یکم یا همان ETF در صدر خبرهای بورسی این هفته بود. با توجه به توصیه‌ها در خصوص سود بالای این سهام و تخفیف در نظر گرفته شده برای هر سهم، با وجود اینکه دیروز آخرین مهلت پذیره نویسی بود، این فرصت به مدت ۲۴ ساعت دیگر تمدید شد.

آنتی سوداگری هفته

این هفته بازهم تصمیماتی در خصوص بازار خودرو به منظور مقابله با سوداگری و کنترل قیمت‌ها اتخاذ شد که از جمله آن‌ها اعمال محدودیت‌های جدید برای پارکینگ ها بود. از این پس پارکینگ‌ها حق پذیرش خودرو بدون پلاک را ندارند.

این هفته قرار بود نحوه افزایش قیمت درب کارخانه خودروها نهایی و قطعی شود اما هنوز تصمیم‌گیران با وجود برگزاری جلسات متعدد به نتیجه نرسیدند و خودروسازان داخلی اعلام کردند که بر خلاف انتشار برخی خبرها هیچ دستورالعمل و آیین‌نامه‌ای در خصوص قیمت‌گذاری به ما ابلاغ نشده است.

جسارت هفته

ایران در حرکتی جسورانه چهارمین نفتکش خود را به سمت ونزوئلا اعزام کرد و این اقدام با تهدیدهای لفظی از سوی آمریکا مواجه شد.

تهاتر نفت ایران در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها صادرات آن متوقف شده می‌تواند راهکار مناسبی برای تامین احتیاجات کشور و همچنین استفاده بهینه از منابع و ثروت‌های طبیعی باشد.

قماربازی هفته

حذف قیمت مسکن از سایت‌هایی مثل دیوار با استقبال فعالان حوزه مسکن مواجه شد و این اقدام را در جهت کنترل قیمت‌های کاذب که از اواخر سال گذشته در فضای مجازی دست به دست می‌شد، موثر دانستند.

مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با برنا گروهی که به درج قیمت‌های واهی و غیر واقعی در سایت‌ها می‌پرداختند، قماربازان بازار مسکن نامید که با این کار موجب افزایش بی‌دلیل و غیر واقعی قیمت‌ها شده‌اند و تاکید کرد این قانون و محدودیت باید دائمی شود.

تغییرات هفته

حسین مدرس خیابانی که هفته گذشته به سرپرستی وزارت صمت منصوب شد، از همان ساعات اولیه صدور حکم خود دست به تعییرات گسترده در این وزارتخانه زد و در آخرین اقدام، امیر بیات را سرپرست هیات عامل ایدرو کرد.

هشدار هفته

وزارت نیرو و سازمان‌های مرتبط نسبت به افزایش مصرف برق در تابستان امسال هشدار دادند. از آنجایی که بخاطر شیوع ویروس کرونا سفرهای فصلی از مناطق گرمسیری به مناطق سردسیری کاهش می‌یابد، استفاده از وسایل سرمایشی و به دنبال آن مصرف برق افزایش قابل توجهی خواهد داشت و تابستان سختی پیش رو است.

مذاکرات هفته

به دنبال بسته شدن مرزهای کشور در ایام شیوع ویروس کرونا میزان تجارت جهانی افت کرده و تجار و بازرگانان ایرانی نیز با مشکلاتی در این زمینه مواجه شده‌اند، هفته گذشته روسای کل گمرکات ایران و پاکستان با هدف حل مشکلات مرزی و تداوم مناسبات تجاری در شرایط کرونایی از طریق ویدئو کنفرانس گفت و گو و مذاکره کردند.

رئیس گمرک ایران گفته بود با توجه به ظرفیت‌های دو کشور حجم مبادلات باید به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

افزایش تبادلات ایران با کشورهای همسایه و افزایش روابط تجاری از اولویت‌های این روزهای اقتصاد کشور است.

حادثه هفته

کشتی شهراز که تحت پرچم شرکت کشتیرانی ایران در حال تردد بود در تنگه سنگاپور دچار سانحه شد و بخاطر انحراف از مسیر دریانوردی به گل نشست. بدنه کشتی در این حادثه آسیب دید اما خوشبختانه خدمه این شناور سالم ماندند.

بهره برداری هفته

هفته‌ای که گذشت از ۸۸ دستگاه انواع ناوگان حمل و نقل ریلی ساحت داخل با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید تا تعداد کل آن‌ها به ۱۴۴ دستگاه برسد.

ناوگان حمل و نقل ریلی در این سال‌ها با پیشرفت و توسعه قابل قبولی همراه بوده و البته برای رفع نیاز کشور این توسعه باید سرعت گیرد.5

نظر شما