وزیر نیرو:

تامین آب شرب و تفکیک آب کشاورزی سیستان و بلوچستان محقق می‌شود

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۰۹:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۵۲۹۱
تامین آب شرب و تفکیک آب کشاورزی سیستان و بلوچستان محقق می‌شود
آیین بهره برداری از طرح‌های آبی سیستان و بلوچستان به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری و وزیر نیرو برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو در این مراسم به توضیح 3 پروژه مهم مورد بهره برداری پرداخت که به منظور تامین آب شرب منطقه، مدیریت مصرف و بارش‌ها و تفکیک آب کشاورزی اجرا شده است، پرداخت.

وزیر نیرو در حضور رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پروژه اول چاه نیمه ۴، پروژه دوم مهندسی رودخانه و لایروبی‌هاست که اثر مثبت بر همه منابع آب ما دارد و باعث شد سیلاب‌های هفته اخیر بدون خسارت وارد تالاب هامون شود، پروژه سوم هم پروژه بسیار مهم تضمین آب شرب با کیفیت برای زاهدان، زابل و سایر شهرهای منطقه است که در حقیقت سازه کنترلی بین چاه نیمه یک و چاه نیمه 3 است.

او افزود: اتصال این دو چاه نیمه پیش از این یک اتصال طبیعی بود اما اکنون با هزینه کرد 100 میلیارد تومان برای این سازه کنترلی مصرف شرب کشاورزی را تفکیک می کند.

وزیر نیرو گفت: پنج میلیارد و 800 میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی در کشور داریم که در دو سال اخیر حدود یک میلیارد متر مکعب از این میزان کسری جبران شده است.

اردکانیان اظهار کرد: از مجموع یک هزار و 700 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در جهان حدود 300 میلیون هکتار مربوط به اراضی آبی بوده که این میزان غذای بیش از 40 درصد جمعیت را تامین می‌کند و مواد غذایی از این طریق قطعا" به شکل مناسب‌تری فراهم می‌شود.

او  با بیان این که کشور ما جزو کشورهایی است که اراضی آبی قابل ملاحظه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: ایران بعد از چین، هند، ایالات متحده و پاکستان با 8 میلیون و 460 هزار هکتار اراضی آبی در رده پنجم جهان قرار دارد؛ این بدان معناست که در دنیا برای هر یک هزار نفر به طور متوسط 40 هکتار اراضی آبی وجود دارد که این رقم در کشور ما حدود یکصد هکتار است.

اردکانیان افزود: ظرفیت‌های بالقوه آب و خاک در کشور ما و موقعیت کنترل و مهار آب‌ها در وضعیت خوبی است و آنچه می‌ماند این که نه تنها برای جمعیت فعلی که بیش از آن هم با اتخاذ روش‌های صحیح در آبیاری و همچنین الگوهای مناسب در کشت، محصول خشک بیشتری را بتوانیم فراهم کنیم.

وزیر نیرو بیان کرد: از مجموع 150 تالاب کشور، 50 تالاب اصلی و مهم از 40 تا 100 درصد آبگیری شده‌اند.

اردکانیان افزود: مجموع ظرفیت شبکه‌های آبیاری و زهکشی کشور هم دو میلیون و 800 هزار هکتار است که در زمان حاضر حدود دو میلیون و 400 هزار هکتار اراضی دارای شبکه آبیاری و زهکشی است.

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت رودخانه‌های استان سیستان و بلوچستان پس از سیلاب‌ بهار سال 98 اظهار داشت: بعد از سیلاب بهار 98 در این استان بیش از 3 میلیون متر مکعب رسوب‌برداری از رودخانه‌های اصلی داشتیم که باعث شده ظرفیت آب‌گذری رودخانه سیستان را از 3100 متر مکعب در ثانیه به 3600 متر مکعب افزایش دهیم

او ادامه داد: تمام سردهنه‌ها لایروبی و موجب شد ظرفیت آب‌گذری رودخانه‌ها تا 45 درصد افزایش یابد.

اردکانیان یادآوری کرد: در طول سال گذشته تا آغاز بهار امسال، سیلاب‌های متعددی در منطقه جنوب شرق کشور داشتیم که خوشبختانه با افزایش 4 برابری هزینه‌ها و فعالیت‌ها در مدیریت رودخانه‌ها، همان‌گونه که مورد تاکید بود بیشتر نفع و نعمت بود.

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت تامین 400 میلیون متر مکعب در سال برای 46 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان، در پاسخ به سوال رئیس جمهوری در خصوص نحوه تامین آب این اراضی در سال‌های خشکسالی گفت: مخازن سدها و مخازن نیمه طبیعی با عنوان چاه‌نیمه‌ها با حجمی حدود 1.5 میلیارد متر مکعب به گونه‌ای مدیریت خواهد شد که بتوانیم دروه‌های خشک را هم با ظرفیت‌های حداقلی تامین کنیم.

او گفت: بخش تامین آب که به عهده وزارت نیرو بوده امروز در قالب سه پروژه افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: وظیفه داشتیم 400 میلیون متر مکعب آب را در طول سال به شکل مطمئن و تضمین شده برای این اراضی فراهم کنیم و بخشی از این میزان، طبیعتا" از نزولات، منابع آب سطحی و سدها شامل چاه نیمه‌ها تامین می‌شود و بخش دیگر به مهندسی رودخانه و لایروبی‌ها برمی‌گردد.

وزیر کشاورزی: 

806 پروژه آبخیزداری و بیابان زدایی به ارزش 264 میلیارد تومان افتتاح می‌شود

«کاظم خاوازی»، وزیر کشاورزی نیز در این مراسم گفت: بدیهی است این وزارتخانه با درخواست کشاورزان آمادگی سیستم‌های آبیاری نوین درون مزرعه را دارد. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولیدات داخلی برای اولین بار به روش مهندسی نوین توسط سازندگان داخل  طراحی و بکار گرفته شده و از آخرین فناوری‌های روز دنیا و سیستم‌های هوشمند در صنعت آب استفاده شده است.

او افزود: توانمند سازی بهره برداران از ارکان اصلی این طرح‌ها است و استمرار آن باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته خاوازی با تشکیل 17 تعاونی شرایط لازم برای بر عهده گرفتن بهره برداری و مدیریت زنجیره ارزش پیش بینی شده است و در این طرح ایجاد اشتغال حدود 50 هزار نفر به طور مستقیم و 20هزار نفر به طور غیر مستقیم در این طرح فراهم می شود.

وزیر کشاورزی اظهار کرد: با توجه محدودیت منابع آب، در این طرح‌ها اقدامات موثری در اجرای سیتم های نوین آبیاری دیده شده است.  پیش از این کل سطح تجهیز شده حدود 18 هزار هکتار بود و الان به بیش از 40 هزار  هکتار رسیده است.

خاوازی ادامه داد: در این سفر تعداد 806 پروژه آبخیزداری و بیابان زدایی به ارزش 264 میلیارد تومان همزمان افتتاح می‌شود.

او افزود: بهترین تدبیر برای بخش کشاورزی توجه به آب است و مهم ترین امید برای کشاورزان حفظ آب برای فعالیت های کشاورزی است دولت تدبیر و امید کارنامه درخشانی برای خود در این حوزه تدوین کرده است. 

گفتنی است این پروژه‌ها شامل سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳، طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان و خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ است که سرمایه گذاری آنها از محل صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. اجرای این پروژه‌ها به ترتیب ۱۰۶ ، ۱۴۵ و ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه داشته‌ است.

با بهره‌برداری از سازه کنترلی بین چاه نیمه یک و سه که عملیات احداث آن در سال ۹۵ آغاز شده، به طور مستقیم برای ۱۷۰ نفر و ۴۵ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد و طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان برای ۱۲۰ نفر به طور مستقیم فرصت اشتغال ایجاد می‌‌کند.

طرح خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ هم که از سال ۸۹ عملیات احداث آن آغاز شده برای ۶۰ نفر به طور مستقیم و ۲۵۰ نفر دیگر به طور غیر مستقیم فرصت اشتغال ایجاد می‌کند.

پروژه سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳ با ظرفیت آبگیری ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه شامل ۱۳ متر ارتفاع دیواره‌ها، ۱۱۰۰ متر طول کانال‌های بخش خاکی و ۳۲ هزار متر مکعب حجم بتن ریزی است. عملیات ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان هم شامل ۲۶ میلیون متر مکعب خاکبرداری و ۲ میلیون متر مکعب خاکریزی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز