رئیس انجمن انرژی‌های تجدید پذیر:

بهره‌وری انرژی صنعت، ساختمان‌ها و خودروها در ایران پایین است/ امکان فروش سهمیه انرژی کم مصرف‌ها فراهم شود

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۰۵:۵۲:۳۲
کد خبر: ۱۰۰۸۱۴۴
بهره‌وری انرژی صنعت، ساختمان‌ها و خودروها در ایران پایین است/ امکان فروش سهمیه انرژی کم مصرف‌ها فراهم شود
رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران، بهره‌وری انرژی در صنعت، ساختمان‌ها و خودروهای موجود کشور را پایین دانست و راه حل اساسی کنترل مصرف انرژی را آزاد سازی قیمت حامل‌ها اعلام کرد.

«اکبر ادیب فر»، رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص وضعیت مصرف انرژی در ایران و روش‌های کنترل آن اظهار کرد: طبق اصول اقتصاد انرژی تا زمانی که انرژی برخی مراکز و نهادها رایگان باشد، مصرف انرژی قابل کنترل نیست.

او ادامه داد: اقتصاد انرژی می‌گوید اگر قیمت تمام شده سوخت و برق از مصرف کننده دریافت شود، مصرف به شدت کنترل می‌شود اما باید این اتفاق به صورت یک زنجیره اقتصادی و اجتماعی رخ دهد چون مردم توان پرداخت قیمت نهایی آن را ندارند. 

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه آزادسازی و یا افزایش بهای تمام شده انرژی باید با قدرت خرید مردم و درآمدهای آن‌ها هماهنگ باشد، تاکید کرد: بهتر بود یک کارت انرژی برای همه مردم صادر شود اما این امکان را داشته‌ باشد تا کسی که مصرف کمتری دارد، بتواند مازاد خود را به کسی که مصرف بالاتری دارد بفروشد. 

به گفته ادیب‌فر در این شرایط می‌توان در خصوص آزاد سازی قیمت حامل‌های انرژی تصمیم‌گیری کرد که مردم نیز توان پرداخت آن را داشته‌باشند، در غیر این صورت با پایین نگهداشتن قیمت انرژی، مصرف به صورت تصاعدی بالا می رود.

رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر با اشاره به پایین بودن بهره‌وری انرژی در صنعت، ساختمان ‌ها و خودروها خاطر نشان کرد: هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، صنعت، تجارت و مسکونی، هر کدام از این‌ها شاخص هایی برای کاهش مصرف و افزایش راندمان دارند، برای مثال نظام مهندسی دو جداره کردن پنجره‌ها در ساختمان‌ها را اجباری می‌کند و به این ترتیب مصرف انرژی و بار تلفات ساختمان کاهش می‌یابد و در زمستان نیاز به گازوئیل، گاز و برق برای گرمایش کمتر می‌شود و در تابستان هم کمتر نیاز کمتری به انرژی برای سرمایش وجود دارد و بهره‌وری بالا می‌رود.

او به وضعیت خودروها هم اشاره کرد و گفت: در خودروهای برقی که مپنا در حال فعالیت بر روی آن‌ها است، هم مدیریت و بهره‌وری انرژی بالاست و هم آلایندگی کمتری برای کلان‌‌شهر‌ها دارند.

ادیب‌فر توضیح داد: باید در همه حوزه‌های صنعت، خودرو، ساختمان و ... برآورد قیمت و مدیریت کرد تا راندمان را در همه این حوزه‌ها بالا برد، به عنوان مثال در صنعت 10 مورد وجود دارد که می‌توان راندمان را در آن‌ها افزایش داد اما تا زمانی که سوخت در ایران ارزان است، راندمان مفهوم چندانی ندارد.

این کارشناس حوزه انرژی خاطر نشان کرد: وزارت نیرو سال گذشته ۱۵۰۰ کولر گازی که راندمان پایینی داشتند را به صورت رایگان با کولرهای گازی با راندمان بالا عوض کرد.

او در پایان تاکید کرد: پرداخت قیمت تمام شده سوخت می‌تواند در افزایش بهره‌وری موثر باشد به شرطی که درآمدهای مردم هم افزایش یابد و این چرخه اقتصادی و اجتماعی کامل باشد.2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز