یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با برنا:

عرضه‌های جدید می‌تواند ظرف بازار سرمایه را بزرگ کند/ تنها ۴درصد جامعه در بورس حضور دارند

۱۳۹۹/۰۳/۳۰ - ۰۵:۴۵:۱۶
کد خبر: ۱۰۱۶۷۷۲
عرضه‌های جدید می‌تواند ظرف بازار سرمایه را بزرگ کند/ تنها ۴درصد جامعه در بورس حضور دارند
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ما نباید به بازار سرمایه تنها به عنوان فضایی برای ایجاد بازدهی برای سهامداران نگاه کنیم بلکه این بازار می‌تواند محلی باشد که عادت سرمایه‌گذاری مردم را تغییر دهد و سبب شود مردم به جای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های راکد سرمایه خود را در چرخه اقتصاد صرف کنند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا از برنامه‌های خود برای وارد کردن 100 شرکت صنعتی و تولیدی به بازار سرمایه خبر داده است، اتفاقی که قرار است تا پایان سال جاری یعنی کمتر از 9 ماه دیگر رخ دهد. در این بین این دغدغه وجود دارد که آیا بورس ظرفیت پذیرش این شمار از عرضه‌های اولیه را دارد و آیا ممکن است، ورود این شرکت‌ها به کاهش ارزش سهام‌ها منجر شود؟ 

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا در این باره توضیح داد: هر ظرفی که حجم ورودی به آن افزایش پیدا کند، روزی پر و لبریز می‌شود، در بورس این سرریز کردن خود را به صورت ایجاد حباب نشان می‌دهد.

او افزود: ورود شرکت‌های جدید می‌تواند این ظرف را بزرگ کند تا در نهایت بازار سرمایه موفق به جذب نقدینگی بیشتر شود.

سوری ادامه داد: ما نباید به بازار سرمایه تنها به عنوان فضایی برای ایجاد بازدهی برای سهامداران نگاه کنیم بلکه این بازار می‌تواند محلی باشد که عادت سرمایه‌گذاری مردم را تغییر دهد و سبب شود مردم به جای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های راکد سرمایه خود را در چرخه اقتصاد صرف کنند. هر چه شرکت‌های بیشتری به این بازار وارد شوند، پتانسیل بیشتری برای جذب نقدینگی به وجود می‌آید.

این کارشناس اضافه کرد: اگر جریان ورود نقدینگی به بازار سرمایه همین رقمی باشد که اکنون هست، ورود 100 شرکت‌ جدید می‌تواند به بازار لطمه وارد آورد و باعث شود، قیمت‌ها پایین بیاید اما واقعیت آن است که شمار افرادی که در حال حاضر نقدینگی خود را به بورس وارد کرده‌اند، هنوز به 4درصد جامعه نرسیده است، این یعنی جامعه ما از پتانسیل چشمگیری برای فعالیت در بازار سرمایه برخوردار است. در حال حاضر بیشتر سرمایه‌ها در عرصه‌های غیرمولدی مانند ملک، بانک و خرید سکه و دلار متمرکز شده است.

سوری خاطرنشان کرد: همچنین یکی از محرک‌ها و جذابیت‌های بازار بورس برای افراد تازه‌وارد همین عرضه‌های اولیه است یعنی عرضه اولیه همیشه سبب می‌شود شمار جدیدی به بورس وارد شوند، طعم شیرین سود را بچشند و به طور معمول دست‌کم به اندازه پولی که برای عرضه اولیه وارد کردند، در بازار سرمایه بمانند و خیلی کم پیش می‌آید که این پول را از بازار خارج کنند. در نتیجه به باور من این راهکار، روش خوبی برای توسعه بازار سرمایه است. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز