رئیس انجمن سنگ آهن ایران:

تنها ۵درصد سنگ آهن صادراتی کشور به درد فولادی‌ها می خورد/ محدودیت، به ایجاد انحصار می‌انجامد

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۰۸:۴۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۱۸۲۸۶
تنها ۵درصد سنگ آهن صادراتی کشور به درد فولادی‌ها می خورد/ محدودیت، به ایجاد انحصار می‌انجامد
رئیس انجمن سنگ آهن ایران توقف کامل صادرات سنگ آهن ایران را در شرایطی که 91درصد از این محصول در داخل مصرف می‌شود، تنها ابزاری برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی صنعت فولاد در برابر سنگ آهن می‌داند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخیرا بر توقف صادرات همه انواع سنگ آهن تاکید داشته است.

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران، در گفتگو با برنا در واکنش به این تصمیم وزارت صمت گفت: اولویت بخش سنگ آهن تامین نیاز واحدهای فولادی داخل کشور است تا در تامین مواد اولیه مورد نیاز زنجیره فولاد، کمبودی ایجاد نشود.

او افزود: اما مساله این است که در حال حاضر 91درصد سنگ آهنی که در کشور تولید می‌شود در داخل مصرف می‌شود و از 9 درصدی که صادر می‌شود، نیز بخش زیادی اصلا در واحدهای فولادی کشور کاربرد ندارد. این بحث تنها بر سر میزان کمتر از 5درصدی است که می تواند در داخل هم مصرف شود و صادر می‌شود. نمی دانم چرا این درصد محدود تا این اندازه برای وزارت صمت و فعالین فولادی کشور دغدغه‌ساز شده است؟ آیا این چیزی جز بالا بردن قدرت چانه‌زنی فولادی‌هاست؟

اکبریان ادامه داد: برای مدیریت تامین سنگ آهن موردنیاز واحدهای داخلی راهکارهای بهتر و عملی تری هم وجود دارد تا نه کسی ضرر کند و نه ایجاد انحصار شود. بستن درها به روی یک طرف به معنای ایجاد انحصار برای طرف دیگر است. برای اعمال چنین محدودیتی ابتدا باید مقدمات جلوگیری از ایجاد انحصار فراهم شود. به نظر من این تصمیم تا اندازه‌ای عجولانه است.

او همچنین گفت: البته شاید سرپرست وزارت صمت بخواهد به عنوان یک سیاست کوتاه‌ مدت این راهکار را اتخاذ کند اما این هم در سطح کلان دچار مشکل است. شرکت‌های فولادی معترض به نبود ذخایر موردنیاز هستند و این ادعا را دارند که همه سنگ آهن موجود در کشور را می‌توانند خریداری کنند، در حالی که این کار نه از نظر کمیت و نه از نظر کیفیت شدنی نیست، چون شماری از معادن سنگ آهن کشور محصولی استخراج می کنند که در هیچ یک از واحدهای فولادی، امکان استفاده  از آن وجود ندارد و وقتی شما می گویید صادرات هر نوع سنگ آهنی ممنوع است، یعنی حتی سنگ آهنی را که مورد استفاده صنعت فولاد کشور نیست هم صادر نشود.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور همچنین گفت: نمی‌شود که از یک سو معدن مجوز استخراج انواعی از سنگ آهن را داشته باشد، اما از سویی دیگر نه در بازار داخل امکان فروش آن وجود داشته باشد و نه درهای بازارهای خارجی به روی آن باز باشد. از جمله این محصولات سنگ آهن هماتیت کم عیاری است که در نزدیکی مرزهای عراق استخراج می‌شود.  

اکبریان همچنین خاطرنشان کرد: خوب است نخست بازار داخل ساماندهی شود، پس از آن جلوی صادرات گرفته شود بازار داخل هنوز درگیر قیمتگذاری محصولات زنجیره است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز