عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی:

کاهش تولید مرغ گریبان مصرف‌کننده را در ماه‌های آینده خواهد گرفت/ اگر در قیمت تجدیدنظر نشود تولیدکننده با مشکل مواجه می‌شود

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۰۵:۱۵:۰۲
کد خبر: ۱۰۲۲۰۸۴
کاهش تولید مرغ گریبان مصرف‌کننده را در ماه‌های آینده خواهد گرفت/ اگر در قیمت تجدیدنظر نشود تولیدکننده با مشکل مواجه می‌شود
کاهش قیمت مرغ در بازار به 15هزار تومان هر چند نسبت به 18هزار تومان، همخوانی بیشتری با متوسط قدرت اقتصادی جامعه دارد، اما به اعتراض تولیدکنندگان انجامیده است. آنها می‌گویند این قیمت کمر تولیدکننده را می‌شکند، اتفاقی که به کاهش عرضه در بازار منجر خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، اوایل سال جاری حذف ارز 4200 تومانی از واردات خوراک دام و طیور تولیدکنندگان دغدغه جدیدی برای مرغداران ایجاد کرد. گران شدن خوراک می‌توانست به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت کالای نهایی بینجامد، اتفاقی که امروز در نخستین روزهای ماه چهارم سال شاهد آن هستیم.

هفته گذشته مرغ در بازار به قیمت نزدیک به 18هزار تومان در هر کیلو رسید. این افزایش حدود 6هزار تومانی قیمت، ستاد تنظیم بازار را به واکنش برانگیخت و این ستاد دستور قیمت 15هزار تومان را برای هر کیلو مرغ تصویب کرد، به طوری که امروز فروش مرغ بیشتر از این قیمت تخلف به شمار می‌آید. هر چند قیمت 15هزار تومان بیشتر با قدرت اقتصادی متوسط جامعه همخوانی دارد، اما این شکاف 3هزار تومانی را تولیدکننده پرداخت می‌کند، اتفاقی که سبب اعتراض فعالان این صنف شده است.

برومند چهارآیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، در این باره به برنا گفت: بیانیه تشکل های فعال در بخش مرغ و تخم مرغ که روز شنبه خطاب به مقام معظم رهبری، روسای سه قوه و سازمان بازرسی و دیگر مسئولین ذیربط در رسانه‌ها منتشر شد، حاکی از اعتراض شدید فعالان این صنف به قیمت 15هزار تومان است.

او افزود: به باور ما این قیمت غیرکارشناسی است و دمار از روزگار تولیدکنندگان درخواهد آورد و در پی آن مصرف کنندگان را دچار مشکل خواهد کرد. با این قیمت شمار زیادی از مرغداران تمایلی به تولید نخواهند داشت و بازار با کمبود شدید مرغ مواجه خواهد شد، مگر اینکه در این قیمت تجدیدنظر شود.

چهارآیین تصریح کرد: قیمت حدود 18هزار تومان برای هر کیلو مرغ از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده بود، نهادی که دستگاه متولی است و به طور تخصصی به امور طیور می‌پردازد و با همراهی تشکل‌ها آن قیمت را تعیین کرده بود. با قیمت 15هزار تومان کاهش تولید گریبان مصرف‌کننده را در ماه‌های آینده خواهد گرفت.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پاسخ به این که قیمت 18هزار تومان بالاتر از توان اقتصادی متوسط جامعه است، گفت: به طور مثال دولت می تواند برای مرغ و دیگر کالاهای اساسی کالابرگ تعیین کند و از این طریق به اقشار آسیب‌پذیر کمک کند.  2/5

نظر شما